Maxspeed 60 op fietspad langs Nijkerkernauw en meer onjuiste informatie

Als je langs het Nijkerkernauw het fietspad op de dijk volgt, en voor dit verhaal rijd ik in westelijke richting, dan zie je op OSM op zeker punt de weg van highway=cycleway veranderen in highway=unclassified met maxspeed=60, om daarna weer highway=cycleway te worden.
Er lijkt geen enkele reden voor die verandering, anders dan een vergissing van de mapper die daarvoor zorgde (hij leest waarschijnlijk wel mee hier, ik zal hem ook waarschuwen), en op het fietspad noch op het ernaast liggende “track” is ook maar één bord te vinden dat die verandering rechtvaardigt. De enige voertuigen die daar zouden kunnen komen zijn tractoren van de boeren in de omgeving, en die hebben een prima verbinding op het tractorpad beneden de dijk.
Het gaat om deze 3 stukken:

Deel 1 cycleway, deel 2 maxspeed 60 unclassified, deel 3 cycleway.

Het vreemde is dat in de geschiedenis (terug tot 2012) dat deel 2 altijd al unclassified is geweest, maar met welke reden?
Volgens mij dient dat hele stuk (het is 461m lang) dat nu highway=classified is, ook gewoon als highway=cycleway te worden aangemerkt en de vermelding van maxspeed=60 te worden verwijderd.

Ik laat nog even wat foto’s zien die ik vandaag maakte.
De eerste 2 foto’s zijn van het oostelijke deel, kijkend naar het oosten (foto 1), en dan naar het westen (foto 2). Dat stukje oprit naar het fietspad toe eindigt in woestenij en is 3 meter lang. De foto’s zijn gemaakt op het punt waar de verandering van cycleway naar unclassified begint.

Het fietspad ondergaat geen enkele verandering en er staat geen enkel bord dat het fietspad hier zou eindigen.
De twee volgende foto’s zijn gemaakt op het punt waar de unclassified weer cycleway wordt (461m verder):

Tenslotte een foto van het (mogelijke) toegangspad naar het fietspad. Het door landbouwvoertuigen gebruikte pad is duidelijk beneden aan de dijk te zien.

Ik gok dat het stuk ooit door landbouwvoertuigen en andere lokale vehikels werd gebruikt.

Op dit moment geeft de changeset die deze weg heeft geïntroduceerd niet afgebeeld/resource not found zowel in osmcha als in avachi, nog steeds infrastructuur problemen? Zou handig zijn om te zien of het misschien een uitkomst was een split.

De 60 km/h heb ik toegevoegd tijdens Provincie van de Maand - Gelderland en nog even gekeken, dat lijkt me correct.

Daarmee wil ik niet zeggen dat highway=unclassified correct is, gegeven de foto’s ben ik het er helemaal mee eens dat dit als highway=cycleway (+traffic_sign=NL:G13?) gemapt zou moeten worden en daarbij maxspeed verwijderd zou moeten worden.

Oblique
2013 daar lijkt mij rechts van die unclassified een G13 te staan richting oosten.

2018 nog steeds

2019 staat de paal er nog wel pad aangepast, infobord aanwezig.

2021 is de paal weg
afbeelding
2022

2024
afbeelding

2013 geen G13 bord.

of toch wel?

2018

2019 veranderingen

Mijn uitspraak over G13 was gebaseerd op wat ik in QGIS zie:

Het stuk unclassified is lichtblauw met de 60 (rechts).

Links en rechts dus G13. In het midden bij de gele pijl heeft de NDW set geen G13 bord maar S&P Obligue April 2024 laat zien:

Dus via alle toegangen een G13, voldoende wat mij betreft om het hele stuk tussen Bunschoten-Spakenburg en de Nijkerkerburg als G13 te mappen.

Iederen bedankt voor de bijdragen. Met name de oudere (obliek) foto’s van Allroads laten zien dat die highway=unclassified ooit de correcte keuze is geweest en de aanpassingen van emvee waren het logisch gevolg op iets wat ogenschijnlijk niet correct was.

Ik heb inmiddels de wijzigingen doorgevoerd.
Daarbij heb ik het oude stuk weg de nieuwe bijpassende tags gegeven. Feitelijk kan het hele stuk verwijderd worden en kan het fietspad als één pad op de kaart komen, maar dan gaat de geschiedenis weer verloren.

Wat we hier wel uit kunnen leren is dat “on the groud” verkenningen een belangrijk onderdeel van OSM blijven vormen.
Als ik daar niet langs was gefietst en niet op mijn GPS had gezien dat de kaart ter plekke niet klopte met de werkelijkheid, zou die fout blijven zitten totdat ooit iemand anders dat tegen zou komen.
Hoeveel van dergelijk (kleine) fouten zitten er nog in OSM?

1 Like

Mooie verbetering, ja, dingen nalopen loont.

Verloren niet, iets moeilijker toegankelijk wel.

Hoeveel van dergelijk (kleine) fouten zitten er nog in OSM?

Wat ik bij maxspeed mappen regelmatig tegen kom (op basis van borden) zijn paden die verkeerd gemapt zijn, fietspad ipv voetpad of andersom en ontbrekende fiets-verbindingen/paden. Semi-regelmatig dat een bepaalde doorgang niet bestaat dus een stuk is geen residential/unclassified/service maar cycleway of path of de doorgang is geblokkeerd door een paaltje.

Je bedoelt vergeten moped=no op een G13 te mappen? :sweat_smile:

(dank je voor de hint) Fixed!
Overigens had ik de tags van het ontbrekende fietspad gewoon in overeenstemming gebracht met het fietspad aan weerszijden daarvan, maar daar ontbrak dus ook die moped=no.
Wat ik niet heb toegevoegd is horse=no (die staat namelijk hier wél!)