“Isolated pedestrian highways” staat voor voetpaden die niet verbonden zijn met andere wegen of paden. Dit zorgt ervoor dat deze niet gebruikt kunnen worden voor routing en navigatie. Het verbinden van deze op zichzelf staande segmenten verbeterd de compleetheid van het netwerk.
Input en opmerkingen worden zeer op prijs gesteld voor onze eerste challenge volledig gericht op het verbeteren van het voetgangersnetwerk in Nederland. Want aan de hand van feedback over de nieuwe challenge kunnen we de beschrijving van de uitdaging verbeteren en/of mogelijk andere potentiele leads vinden.
Ja, eerst bij Maproulette inloggen met je OSM account, kan dan zelfs automatisch gaan, dan weer naar Challenges gaan. Kan iets te maken hebben met overgang naar OAuth2 (?).
Als ik een taak in JOSM edit, wordt het object niet geselecteerd.
Bovendien kan ik niet meer “annuleren” kiezen, en daarna weer Wijzigen in JOSM, om de taak opnieuw te laden. Dat zijn twee dingen die ik heel veel gebruikte voor orientatie bij de edit. Nu moet ik in JOSM opnieuw zoeken naar het object, wat niet altijd even makkelijk is. Dan kan ik dus beter de query in overpass turbo runnen en de treffers allemaal tegelijk in JOSM laden, dan kan ik ze een voor een afwerken en uploaden.
Je kan nu als je een andere editor wilt selecteren gewoon teruggaan naar de Maproulette pagina, en daar met het drop-down menu de editor naar keuze selecteren. Het is niet meer nodig om op annuleren te klikken.
Voor het selecteren van het object zie ik dat dat alleen gebeurd bij de “Fix buildings and highways intersections taak”, maar bij de andere twee niet. Ik zal even kijken/vragen waar dat aan ligt.
Ik wil de data opnieuw in dezelfde editor laden (JOSM).
PS Als ik nogmaals op de Bewerken met JOSM knop klik laadt-ie het probleem opnieuw in JOSM. Dat is fijner dan eerst Annuleren en vervolgens weer Bewerken.
Als sommige missies wél het object in JOSM selecteren en andere missies niet, dan moet het een instelling zijn voor de maker van de missie, lijkt mij…
Meteen even een inhoudelijke vraag: Bij de eerste challenge, hoe kun je daar zien om welke highways het gaat?
Was even naar deze task aan het kijken: MapRoulette Het zal vermoedelijk gaan om 1 of meerdere van die voetpaden. Kan in JOSM zien dat eindnodes van deze voetpaden ongeveer op de omtrek liggen maar geen onderdeel daarvan uitmaken (ze horen alleen bij het betreffende voetpad). Kan dit echter niet direct zien in de task.
Hoe hoort het in dit geval eigenlijk? zouden de voetpaden eerder moeten worden afgekapt in de buurt van de gebouwomtrek of moeten ze verbonden worden hiermee? Dat laatste denk ik alleen als er op die plek ook een ingang is?
Op het kaartje ziet het er meteen ernstig uit maar het is niet echt een gebouw dat daar wordt doorkruist door een weg, maar landuse=static_caravan uit BAG. Misschien alsnog wel vreemd dat daar een weg doorheen loopt, ook volgens de BGT en ook in echt volgens de foto :P.
OSM klopt ook met BAG hier: BAG Viewer Zou er eigenlijk een terugmelding moeten plaatsvinden?
Dit soort “BAG standplaatsen” zie ik liever niet in OSM, het is niet het gebouw maar iets als het aangewezen perceel. Ik zou die BAG standplaatsen gewoon weg gooien, zeker als de daadwerkelijke woonruimtes ook ingetekend zijn.
Ik zie dat de static_caravan percelen (voorbeeld) maart 2023 zijn bijgewerkt door @Sander_H, de buildings (voorbeeld) zijn Feb dit jaar toegevoegd door @CartoKees.
Ik ben geen Bag importeur, het zou goed zijn de meningen/afspraken van Bag importeurs hierover te horen.
Misschien willen de @mods-netherlands de BAG-gerelateerde vraag en posts even een apart topic stoppen, lijkt me inderdaad goed om te bespreken.
Ik weet dat er iets aparts is met building=static_caravan want ik liep er al tegenaan dat die niet automatisch worden bijgewerkt door de plug-in. De landuse-variant ben ik nog niet tegengekomen.
Wel gek, want op basis van de feedback die ik eerder van gemeentes heb gekregen, verwacht ik zelf in de BAG alleen maar afgesloten verbouwen en geen percelen. Maargoed, ik heb ook niet de overtuiging dat ik alles heb gezien.
Hier lijken 15J t/m 15E netjes op elkaar aan te sluiten. Maar 15D t/m 15A lijken geen nodes te delen. Ik neem aan dat het bij een rijtje huizen gebruikelijk is om wel de nodes te delen?
In BAG zelf lijkt het allemaal wel netjes te liggen. Dus vermoedelijk is het beter om hier een nieuwe import te vragen dan zelf met de omtrekken te gaan rommelen?
Als je iD gebruikt komt er voor het grootste deel van het gevallen ook een warning te staan als je het gebouw geselecteerd hebt voor doorkruisende paden. Door hierop te klikken kan je ook gelijk zien welk pad het is.
Maar in principe zijn het de doorkruisende paden die niet aan het gebouw zelf zijn verbonden of geen layer/level tag hebben om aan te geven dat ze er boven of onder liggen.
Hier gaat het om het pad linksboven, dat is het pad dat het gebouw doorkruist.
Die andere doorkruisen het gebouw zo te zien net niet. Maar misschien als daar een ingang aanwezig is zouden ze verbonden kunnen worden dmv een entrance.
In dit geval zou ik inderdaad als er een ingang is het pad verbinden met het gebouw en dan op die plek de ingang/uitgang toevoegen. En anders iets eerder afkappen.
Maar bij “isolated pedestrians’ network” kwam ik die situatie ook meerdere keren tegen ja, heb er nog niets mee gedaan. Om het wat preciezer te maken, in het centrum van Houten zitten 4 van zulke taken geclusterd:
Dat onderbroken fietspad ziet er ook wel apart uit trouwens. (zijn blijkbaar 2 highway=pedestrian die het fietspad kruisen)
Ik verklaar ze Niet van toepassing, want ik denk dat de mapping/tagging daar niet fout is. Geen idee of de validators en QA-tools erover vallen, trouwens.