Mappen van turborotondes en navigatie

Dit wordt beantwoord in (8) van mijn eerdere bericht, hier wordt verwezen naar de uitspraak van de Hoge Raad van 26 november 1996 (VR 1997/157)
Hier is men dus verplicht de borden te volgen.

Omdat je niet onder deze vrachtwagen terecht wilt komen: https://www.google.nl/maps/@51.9805928,4.6174575,3a,75y,27.09h,81.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxWINLUUzXFxnDhoa3hmjHA!2e0!7i16384!8i8192?hl=nl&authuser=0

Ik zie bij mijn voorbeeld geen borden die aanwijzen welke strook je moet nemen.

Dat blauwe autootje lijkt wel van plan om de buitenring te nemen… en die vrachtwagen gaat de binnenring er gewoon bijnemen!

Ik zou zeggen vanwege deze pijl op de weg: https://www.google.nl/maps/@51.9807687,4.6172446,3a,63.7y,133.22h,70.46t/data=!3m7!1e1!3m5!1sYYAwrqgy92Bbd0WTjCifnQ!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DYYAwrqgy92Bbd0WTjCifnQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D113.67135%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl&authuser=0

En vanwege verkeersinzicht. Ik kan het nauwelijks vriendelijk zeggen, maar IMHO schort er gewoon wat aan je verkeersinzicht als je serieus niet inziet waarom je vanuit die positie de binnenring moet nemen.

Beide rijstroken geven dezelfde pijl. Op de rotonde moet je hoe dan ook rechtsafslaan, voor de binnenring zelfs nog scherper dan voor de buitenring. Ik zie daar geen verplichting in, en ook geen baanwissel! Je gaat rechtsaf de rotonde op, je kan dat meteen doen of een paar meter verderop. IK snap wel wat de bedoeling is, maar er is geen duidelijke aanwijzing en echt vanzelfsprekend is het niet, zeker net als je de rotonde niet kent. Dan zou de belijning anders moeten zijn, of de hoeken die je moet maken, of de borden en wegpijlen zouden moeten aangeven hoe het moet, hoe de banen in elkaar vloeien.

Op andere rotondes is het daardoor meestal duidelijker, deze is denk ik een van de eerste waar het concept op losgelaten is.

Maar hoe geef je restricties per lane aan? Op de linker lane (A–>D) mag je alleen linksaf, op de rechter lane alleen rechtsaf en rechtdoor.

Sorry hoor, maar ik vind het er allemaal erg ingewikkeld op worden om op deze manier te taggen.

Normaal geef je toch ook niet aan hoe rijstroken in elkaar overlopen? Als je van lanes=2 naar lanes=3 gaat is het niet duidelijk vanuit OSM-data dat de rijstrook er links of rechts bij komt. Er is dus een voorstel voor tags om dit wel aan te geven. Daarmee is dit eventueel mogelijk.

Daarnaast kun je wel de gevolgen hiervan aangeven met grootschaligere turn_restrictions, zoals de onmogelijkheid om te keren op de rotonde als je van rechts komt. Ook kan met turn:lanes worden aangegeven welke rijstrook je moet nemen voor de rotonde, zodat je op de rotonde op de juiste rijstrook zit.

Je zegt dat je het ingewikkeld vindt worden. Ik vind juist dat het zeer complex intekenen van rotondes met zo’n tien turn-restrictierelaties ingewikkeld is. Daarnaast is het fout omdat rijstroken als rijbanen worden ingetekend.

Het is een interessante discussie geworden…

Je verbaast je soms over de hoeveelheid wettelijke regels die bestaan en waarvoor allemaal. De verkeersreglementen zijn op bepaalde punten niet erg helder en uitgebreid en dus val je vaak terug op jurisprudentie en toelichtingen van verkeerskundigen.

Het zou deze rotonde betreffen, perspectief van de oprijdende automobilist.
En hier het perspectief van de automobilist die op de rotonde van binnen naar buiten gaat.

Mogelijk is de belijning tussen 2003 en 2009 aangepast. Het is ook de vraag of fotomateriaal is gebruikt in de rechtszaak. Er wordt daarin namelijk gesproken over een onderbroken dubbele lijn terwijl op de GSV-beelden dubbele belijning is te zien waarbij de lijn aan de binnenkant doorgetrokken is.

Desondanks stelt de kantonrechter alsnog dat de automobilist die daar van rijstrook wisselde in strijd met de verkeersregels handelde. Dat de oprijdende automobilist ook een verkeersfout en 20% aansprakelijkheid wordt toegewezen is een juridisch oordeel over de aanrijding. De verkeersbeweging van de rijstrook wisselde automobilist was tegen de verkeersregels, die van de oprijdende automobilist op zichzelf niet. Erkend wordt dat de van rijstrook wisselende automobilist de turborotonde verkeerd heeft gebruikt.

De oprijdende automobilist wordt in feite verweten dat hij meer rekening had moeten houden met dit scenario en meegewogen wordt dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Het argument van onbekendheid met de werking van turborotondes wordt grotendeels verworpen maar lijkt toch wel iets meegewogen.

Het is een beetje alsof je rechtsaf een voorrangsweg oprijdt als er geen verkeer van links komt en dan wordt aangereden doordat iemand van rechts komend ineens linksafslaand en afsnijdend via jouw weghelft een aanrijding teweegbrengt. En dat je deels aansprakelijk wordt gehouden omdat je voor de zekerheid had moeten wachten tot die auto gepasseerd was…

Hoe dan ook… het is een andere situatie dat het plaatje met de blauwe en gele auto want die komen vanaf dezelfde rijbaan. Als blauwe auto’s hier altijd rekening zouden moeten houden met gele auto’s dan zou, bij verkeersdrukte, de doorstroming van de rechterbaan totaal tot stilstand komen…
Ook hier geldt: de verkeersbeweging van geel is op zichzelf niet toegestaan, volgens de jurisprudentie, en die van blauw wel.

Heel andere situatie - degene die van binnen naar buiten gaat zit al op de rotonde dus wisselt echt op dezelfde weg van baan, en gaat daarbij over een doorgetrokken streep.

Het spijt me dat ik het dan nog een keer zeg, maar dan schort er echt iets aan je verkeersinzicht. Vooral als er al iemand rechts van je zit doe je dat niet. Als er niemand rechts zit dan heeft ook niemand er last van, maar als dat wel zo is dan doe je dat niet. Zie je dat echt niet in?
Voor de rotonde staat ook dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.9803702,4.6177672,3a,37.5y,314.12h,91.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdniDZQd4p0thdtKz3DrjAA!2e0!7i16384!8i8192?hl=nl&authuser=0
Daar is toch duidelijk wat de bedoeling is? Dat je niet naar rechts gaat op de rotonde? Dat er twee parallele wegen zijn en dat je op de linker daarvan zit?

Ik snap de bedoeling wel, ik rij dat ding vaak genoeg. en ik wil het uiteraard niet bevorderen, maar hoe zit het juridisch? Is dat bord verplichtend? er zijn zat borden die rijbanen aanduiden, waar je gewoon van baan of richting kan en mag verwisselen of andere manoeuvres doen, als er geen doorgetrokken streep staat, dus ik denk niet verplichtend. Het lijkt me zo duidelijk niet liggen. Als er iemand naast je zit moet je er niet tegenoprijden, gaat ook niemand bewust doen, maar als er iemand een eind achter je zit en die geeft nog ff een dot gas in de verwachting vrij baan te hebben… ik denk dat de manoeuvre op zich niet verboden is.

“Bedoeling” is geen wettelijke term. Er kan hoogstens worden verwacht dat automobilisten bepaalde handelingen niet zullen verrichten.

Wat ik lees in dat bord is dat beide rijwegen de rotonde in dezelfde richting verlaten. Maar ook van dat laatste weet ik niet of dat een verplichting inhoudt.

Je mag ook rondjes blijven rijden denk ik…

Dit begrijp ik niet. Hoe moet ik dit taggen? Kun je dit uitleggen, misschien met een voorbeeld?
Als ik aan kom rijden naar een turboronde, kan ik kiezen uit de linker en rechter rijstrook. De linker rijstrook gaat alleen rechtdoor en linksaf en de rechter rijstrook alleen rechtsaf en rechtdoor.
Voor de linker- en rechter rijstrook heb je dus aparte (en meerdere) turn restricties. Hoe geef je dit op rijstrookniveau aan? Of maak je van de rotonde een black-box met 4 in- en uitgangen, waarbij je op de ingaande weg aangeeft welke restricties gelden voor zowel de linker als de rechter rijstrook?

2e ben ik compleet met je eens, daarom wil ik ook weten hoe te taggen. Eerste moet ik je tegenspreken, ook als je hem tekent als 1 rijstrook zul je toch flink wat turn-restrictierelaties moeten maken.

Dat klopt, de doorgaande lijn hebben ze later er bij geverfd.

Volgens dat bord is het dus “verboden” om de rotonde te gebruiken om terug te rijden in de richting waar je vandaan komt?
Dat denk ik niet.
Het bord suggereert alleen dat er twee rijstroken zijn. Het is geen verplichting.

Maar zonder proefproces komen we er niet uit :laughing: en zó belangrijk is het niet. Wel een leuke discussie.

De doorgetrokken streep was er toen dus nog niet, zoals inmiddels bevestigd door Kogacarlo. De rechter heeft de situatie beoordeeld met onderbroken dubbele lijn, zoals ik al had geschreven.

Zoals door Kogacarlo en later door E de Wit naar voren gebracht, heeft de kantonrechter een uitspraak van de Hoge Raad uit 1996 geciteerd aangevuld met een citaat uit 1998:

In artikel 78 RVV staat:

Daaruit kun je halen dat je hier vanaf de linker rijstrook niet na een kwart rotonde rechtsaf mag slaan. Maar het stelt inderdaad niet glashelder dat je niet eventueel vanaf de linker rijstrook via de rechter/buitenste strook op de rotonde de richting rechtdoor mag gaan.
Dat hangt af van de interpretatie van ‘richting’ en ‘aangeeft’. Gaat ‘richting’ over de rotonde als geheel en ‘aangeeft’ over bepijling? Of gaan ‘richting’ en ‘aangeeft’ over de wijze waarop de binnenste rijstrook van de rotonde in het verlengde ligt van de linker voorsorteerstrook?

Ik kan me dus de twijfel voorstellen over het wel of niet expliciet instellen van een restrictie in OSM waar die in werkelijkheid zelfs impliciet mogelijk niet geldt.

Daar zou ik niet moeilijk over doen; wél instellen.
Dan doen we de Hoge Raad misschien een plezier, en anders wel de mensen die de aanwijzingen van hun navi opvolgen.

En dit is misschien een idee voor de wegbeheerders; een extra stippellijn:

Alles overziend denk ik dat de navi er voorlopig beter vanaf kan blijven.

Ze routeren doorgaans toch prima? Alleen de geschreven/gesproken instructies zijn wat onduidelijk. Op het schermpje zie je dan toch gewoon de route die je hoort te rijden?

Als er binnen de router/navigatie-community behoefte is aan betere instructies, dan zou ik eens kijken of een voorstel in de geest van de turn hints soelaas kan bieden. Dan kun je complexe verkeerssituaties én nauwkeurig intekenen, én heldere navigatie-instructies voor elkaar krijgen.

Zoiets:

from 140371612
to 147217950
via 48826196
via 177036108
type turn_hint
turn turbo_roundabout_270

Een navigatietool kan dat vertalen naar „Neem de turborotonde driekwart, en sla af naar de H. Hartstralaan”. Navigatietools zonder ondersteuning voor zo’n feature doen gewoon wat ze nu al doen.