Mappen van turborotondes en navigatie

Tenzij anders aangegeven.

Druist dat niet volledig in tegen het principe van een turborotonde?
Geel staat naar mijn weten hier gewoon verkeerd voorgesorteerd.

Geel maakt bij het oprijden van de rotonde een verkeersovertreding.
Hij staat in de voorsorteerstrook met rechtdoorgaande pijl.
Geel mag dus niet rechtsaf en hij moet rechtdoor.

Nee hoor; wat rechtdoorgaan betreft hebben de twee rijstroken dezelfde pijl.
Foto
De gele auto staat met zijn volle lengte op de rotonde en heeft dus voorrang.
Het is de rotonde op de Houtribweg.
Wat de wet betreft kan ik alleen dit vinden, daar wordt ik niet wijzer van.

art 54 van rijstrook wisselen?

Deze Mapillary link maakt duidelijk wat de bedoeling is.
Waarbij de rechter baan voor rechtdoor en rechtsaf is.
En de linker baan voor rechtdoor en keren.
Ik kan me niet voorstellen dat het wettelijk is toegestaan om op de turborotonde van de linker baan op de rotonde plots naar de rechter baan te duiken (om vervolgens de mogelijkheid te hebben om rechtsaf te slaan). Rechtsaf mag immers niet vanaf de linker baan.

In het voorbeeld van Kogcarlo wisselt de gele auto van rijstrook, bij een doorgetrokken streep. Dat is verboden. Daarnaast heeft hij geen voorrang, aangezien wisselen van rijstrook een bijzondere verrichting is het hij dus alle verkeer voor moet laten gaan. Hij heeft ook geen voorrang omdat hij eerder op de rotonde is. Het gaat er bij voorrang niet om wie het eerst op een kruising is.

Die rijstrook kies je voor de rotonde. Hier kun je turn:lanes gebruiken die corresponderen met de richtingen van de rotonde. Op de rotonde zelf kun je geen rijstrook kiezen. Dat wordt duidelijk door de tag change:lanes.

… geeft aan dat je moet uitkijken als je van rijstrook wisselt :wink:

Dat bord laat zien hoe je naar Lelystad of Enkhuizen kunt rijden. Het zijn geen verplichte richtingen of zo iets.
En ook de pijlen op de weg geven geven geen verplichting aan.

Er is helemaal geen doorgetrokken streep!

Ik wissel niet van rijstrook. Ik kom bij haaietanden en sla af naar rechts.

Ik lees daar: alles voorlaten.

Dat klopt. Als je - op de rotonde - van rijstrook wisselt moet je alles voor laten gaan.

Ik heb een uitspraak gevonden van Rechtbank Zwolle-Lelystad.
Deze rechtbank citeert de Hoge Raad:

Dat zou betekenen dat je, als er voorsorteerstroken zijn met pijlen, op de rotonde niet meer van rijstrook mag wisselen.
Dus OK, jullie hebben gelijk, de rode lijn hierboven mag niet.

Dan dat andere, blauw botst op geel.
Strikt genomen volg je, als je van de linker strook naar de buitenbaan gaat, ook de pijl die op de weg staat.
Voor dat hier jurisprudentie over is geef ik mij niet gewonnen.
Al zou ik, als ik zelf zo’n rotonde inteken, een “rechtdoorrijverplichting” voor de linker rijstrook maken bij de haaietanden omdat dat logischer is, zelfs als het niet in de wet staat.

Zo werkt voorrang niet. In een situatie van rechtdoorgaand verkeer vs afslaand verkeer heb je als afslaander ook niet opeens voorrang op de rechtdoorgaander als je bijvoorbeeld op de middenberm van de voorrangsweg staat of als je al volledig naar links gedraaid op de voorrangsweg staat.

In de getekende situatie zou ik nog eerder “rechts gaat voor links” als regel zien, maar geel maakt daar een totaal onlogische beweging en zou IMHO moreel altijd voorrang moeten verlenen aan blauw.

Dit soort situaties bestaan wel met een busbaan als rechterbaan of met een fietspad dat op de rotonde uitkomt. In al die situaties ga ik eerder voor “degene van rechts heeft voorrang”. Een regel “wie het eerst komt heeft voorrang” bestaat niet in de wet.

Niet wat ik bedoelde. Stel ik wil van A naar D

Het eerste stuk (rood) op de rotonde zal dan de volgende tags hebben:
lanes=2
change:lanes=no|no

Van B naar C:
lanes=1

Van C naar D (op de rotonde):
lanes=2
change:lanes=no|no

Bij C mag je niet naar de linker rijstrook gaan, maar hoe geef je dat aan als je van lanes=1 naar lanes=2 gaat? Nu staat er een restrictie only_straight_on.

https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.75407&mlon=6.87389#map=18/52.75407/6.87389&layers=N

Je moet mij geen dingen verwijten die je zelf verzint. Dat deed A67-A67 ook al. Ik heb iets dergelijks nooit geschreven.

Als je een rotonde op rijdt moet je voorrang verlenen. Dat geel op een vreemde manier de rotonde op rijdt verandert daar niks aan. Geel bevindt zich al in zijn volle lengte op die rijstrook op de rotonde en heeft dus voorrang.
Iets dergelijks heb ik in een vonnis gelezen, zij het niet in dezelfde situatie.

Dit is hetgeen dat je kan lezen als wie het eerst op de rotonde is, heeft voorrang. De bewering klopt ook niet.

Beide auto’s bevinden zich op dezelfde weg die een rotonde op rijdt. Na de kruising rijden ze allebei op de rotonde. Volgens de wet is er geen sprake van meerdere kruispunten bij elke rijstrook en dat een van zich eerder op de rotonde bevindt volledig is niet relevant. Beiden wisselen namelijk uit tussen dezelfde wegen (eerst de weg voor de rotonde en daarna de weg op de rotonde).

Die weg voor de rotonde heeft twee rijstroken. De weg op de rotonde heeft dit ook. Als je dus verplaatst van de linkerrijstrook (voor de kruising) naar de rechterijstrook (op de rotonde), zoals de gele auto, dan wissel je van rijstrook.

Vergelijk het met een verkeerslicht met twee voorsorteervakken voor rechtsaf. Na de kruising heb je ook twee rijstroken in jouw richting. Als je van op het linkervoorsorteervak voor rechtsaf staat, hoor je na het verkeerslicht de linkerrijstrook te nemen. Doe je dit niet, dan wissel je van rijstrook en moet je al het verkeer voor laten gaan.

In bijna elk navigatiesysteem rijdt je over een rijbaan, niet over een rijstrook. GPS in een bewegende auto is ook niet nauwkeurig genoeg om te zien op welke rijstrook je rijdt. Ook worden in OSM rijbanen als way getagd, niet rijstroken. Op de navigatie rijdt je dus over de ways AB - BC - CD, ongeacht welke rijstrook je neemt. Dat je bij C niet naar de linkerrijstrook mag, is niet relevant. Je mag namelijk wel naar CD.

Wat je wel wil voorkomen is dat de navigatie onmogelijke routes aan gaat geven. Een voorbeeld is keren vanaf de weg links naar de weg links. Dit kun je aangeven met een turn-restrictie, dus een relatie met de tags:

  • type=restriction
    -restriction=no_u_turn
    En leden:
  • Weg naar de rotonde vanaf links (role=from)
  • Wegen van de rotonde (role=via)
  • Weg vanaf de rotonde naar links (role=to)

Daarnaast kun je voor de rotonde aangeven welk voorsorteervak je moet nemen. Daarvoor gebruik je de tag turn:lanes.

Los van hoe te taggen, het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn een rotonde te ontwerpen waar je geen noemenswaardige rechtsafgaande bewegingen op moet maken tenzij je echt rechtsaf gaat, en idem voor linksaf. Voor de Engelse minirotonde geldt dat natuurlijk al en daar heb je ook automatisch voorrang op de “rotonde”, maar ook bij een iets groter model lijkt het mij mogelijk.

Andere overweging: Helaas moeten er in NL persee voorrangstekens staan, anders heb je op de rotonde domweg geen voorrang, maar ik geloof dat tegenwoordig haaietanden op het wegdek officieel ook als voorrangstekens gelden. Helaas zie je die vaak slecht/te laat als je zelf op de rotonde zit…

Nog een overweging:

Bij een normale rotonde zis de rotonde een aparte weg waar je afslaand oprijdt en afslaand afgaat. Rijstroken op de rotonde zijn dus geen voortzettingen van de oprijdende weg, en de rijstroken van de afslaande weg zijn geen voortzettingen van de stroken op de rotonde. Op de meerstrooksrotonde van baan verwisselen is dus altijd een bijzondere verrichting. Maar ergens moet je dat wel doen anders kom je er nooit vanaf.

Turborotondes zetten als het ware de (stroken van de) oprijdende wegen voort op de rotonde, waardoor je niet van baan wisselt terwijl je toch de zijdelingse beweging maakt. Het lijkt fantastisch maar ik zie op de plaatselijke tweestrooks turborotondes hier bij de snelwegopritten behoorlijk vaak automoblisten over de tussenrandjes rijden, ook al liggen die dingen er al vele jaren.

Maar misschien zou je turborotondes toch op de een of andere manier zo moeten mappen dat de doorlopende stroken op de kaart met de pijlen duidelijk zichtbaar zijn en dat navigatie de juiste baan aan kan geven. En dan moet je het óf goed doen, óf niet eens proberen. Half goed is half fout en dat is gevaarlijk.

Bij een rotonde staat een bord B6 en dat betekent voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Ook al is geel al op de rotonde, die komt niet van de kruisende weg en is dus geen onderdeel van het verkeer waar je voorrang aan moet verlenen.
Dat is dezelfde situatie die ik schets met afslaand verkeer. Ook al is de afslaander al volledig naar links gedraaid en staat al op de voorrangsweg, dan nog valt die niet onder het kruisend verkeer waar je voorrang aan moet verlenen.

Ik heb even een uitspraak van het civiel recht erbij gepakt van een erg vergelijkbare casus.
Rechtbank Zwolle-Lelystad, 18 mei 2005
Als ik het goed heb begrepen hebben in onze situatie zowel geel, als blauw een verkeersfout gemaakt.
-Geel mocht in de beschreven situatie niet vaan baan verwisselen. (13.3)
-Ondanks de verkeersfout van geel had blauw voorrang moeten verlenen aan geel. (13.4)

Het is al even geleden, dus ik weet niet of in de tussentijd de regelgeven omtrent turborotondes is gewijzigd.

Bij deze zie ik eigenlijk niet waarom je verplicht de binnen"ring" zou moeten nemen: https://www.google.nl/maps/@51.9807687,4.6172446,3a,63.7y,326.31h,81.84t/data=!3m7!1e1!3m5!1sYYAwrqgy92Bbd0WTjCifnQ!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DYYAwrqgy92Bbd0WTjCifnQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D113.67135%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl&authuser=0