Licentie-verandering

Mocht dat zo zijn dan ben ik bang dat die versie ook de laatste OFM map is. Als de heren Ramm en de zijnen rücksichtlos al die edits die wij met veel tijd en moeite belangenloos in osm hebben gestopt zo in de prullenbak wensen te gooien is voor mij de lol eraf. Maar zover is het nog niet, eerst maar even afwachten of dat zover komt want er is nog niets duidelijk.

Kan me je frustratie indenken. Zeker met zo’n prima kaart. Tot nu toe de beste. Nou tot 1 april 2012 zijn de updates van de OFM veilig. En behoorlijk compleet zou ik zeggen. Ik heb ook geen idee wat ik nu doe met het opnieuw tekenen van wegen of het nut heeft. De bekende soep en hoe je die eet.
Je zou tzt een verwijzig kunnen zetten op je openfietsmap.nl dat de versie van … datum de OFM is van voor “het grote wissen”. Dan zal het daarna wel even duren voor de boel compleet is.
Het vervelende is als er een piepklein stukje mist de boel niet meer routeert.
'k Denk dat regio Rijnmond en de Zuid-Hollandse eilanden weer aardig kloppen. Heb even tijd zat en dat verbeteren is ook ontspanning voor mij.
De meeste schade zit nog in grondgebruik en water. Als zaken niet kloppen maak ik me ook niet meer druk, want er zijn nog andere dingen dan OSM… Wat zeg ik nou?? :slight_smile:

En ik maar denken dat de OSM’ers die actief zijn op dit forum de license change plugin al hanteren :slight_smile: . Ik kan dat trouwens wel aanbevelen. Als je nu een edit maakt op een way/node waar een non-agreeer bezig is geweest zit je die edit voor de kat zijn viool te maken: je edit vervalt op 1 april aanstaande. Tenzij je de betreffende weg/node verwijdert en opnieuw intekent op basis van je tracks/kennis/Bing.

  1. Zorg dat je een recente versie van JOSM gebruikt (bijvoorbeeld 4667 of hoger)
  2. Download in JOSM de plugin ‘licensechange’
  3. Open mijn geunzipte bestand -dat alle Nederlandse fietspaden bevat ongeacht de licentiestatus- in JOSM
  4. Klik (via het stoplichtje aan de linkerzijde) op de button ‘License check’
  5. Laat je machine een minuut of vijf ratelen ('loading from Quick History Service is in beeld)
  6. Onder data loss zie je vervolgens de nodes en ways staan die momenteel verdwijnen. Dat zijn er 5345. Onder possible data loss zie je de nodes en ways staan die niet verdwijnen, maar waarvan informatie vervalt (alles nadat een non-agreer heeft geedit vervalt). Dat zijn er 2.645

Als een non-aggreer een route heeft gecreëerd, dan staat deze ook in de “rode lijst”. De route zal dus ook verdwijnen. Zo ook alle relaties die aan de wegen en paden vastzitten. Dit geldt voor wandel en fietsroutes en ook voor busroutes.

Als voorbeeld: Relatie 20933, route (“Marskramerpad”, 1.126 leden).Deze heeft als eerste auteur “meFrans” en sinds juli 2009 niets meer gemapt. Deze route is daarna wel zo’n 190 maal aangepast.

Ik weet niet hoeveel van deze routes er zijn. Dat kunnen er best wel veel zijn.
Als je voor deze routes alles "netjes"wil wijzigen ben je verplicht om de route opnieuw aan te maken en alle relaties opnieuw aan de wegen te koppelen.

@It’s so funny: er zijn ook mappers op het forum die helemaal niet met josm werken. Ik werk vnl met Potlatch2 en af en toe Merkaartor. Daar kan ik helaas niet zien of een non agreer bezig is geweest :frowning:

@ligfietser: zie post van eggie 2012-01-01 22.45 en 2012-01-04 20.56.

Genoemde mapper is ‘undecided’. Waarschijnlijk zal deze persoon niet weten wat er aan de hand is. Als zijn emailasdres bekend is, zou men hem/haar een mailtje kunnen sturen met het verzoek de voorwaarden te accepteren. Er zijn nog vele mappers die 'undecided’zijn. Veelal zijn deze mensen enthousiast begonnen, maar mappen al ruim een jaar niet meer.

@Mattheus Is een goed idee om dat te proberen. Ik heb inmiddels een poging gedaan en hoop dat hij na 2,5 jaar nog hetzelfde emailadres heeft.

Ik heb voor de busroutes in Haaglanden en Voorne en Putten gekeken naar de gevolgen van de Licentie-verandering. Er zijn 132 routes waarvan er 66 in de "rode lijst"staan en 11 in de gele. Dus meer dan 50% is op dit moment niet goed. Verder zijn er van de 2000 bushaltes waar ik aan heb gewerkt ca 1300 nog niet goed.

Misschien: http://odbl.poole.ch/garmin/ .

@Frankl2009

'k heb 'm gedownload en het werkt perfect. Typefile2 op de etrex30. Je zou dan voor “het grote wissen” de laatste versie moeten downloaden. Dan kun je inderdaad makkelijker zien of er een weg verdwenen is. Of nu nog even onderweg een waypoint zetten op een “bezoedelde” plaats en thuis tot actie overgaan. Onderweg heb je immers niet meer in je hoofd waar de boel mis is.
Wat gebeurt er eigenlijk met al die besmette nodes op redelijk schone wegen? Daar is geen beginnen aan.

heb je een voorbeeld van zo’n weg?

De licentiewijzigingen en policy kan ik niet helemaal volgen (en eerlijk gezegd doe ik niet veel moeite).

Wat ik niet snap dat is dat alles verwijderd wordt van mensen die de nieuwe licentie niet accepteren (en dat is uiteraard hun goed recht),
terwijl aangegeven wordt dat ze alle input als public domain beschouwen.

Kan die input niet behouden worden?

Ik zie dat in de regio Utrecht Christiaan Welvaart veel fietspaden in kaart heeft gebracht waaraan ik ook heb geedit. Heb 'm via de OSM site maar gemaild of hij wat van zich kan laten horen, en ook zijn naam gegoogled omdat zo’n e-mailadres inactief kan zijn na verloop van tijd. Afwachten maar, tenzij iemand hier toevallig hem kent?

Ha Frankl2009

Het fietspadd hier is clean (niet geel of rood) , maar de nodes zijn wel rood. Wat gebeurt er als de nodes worden gewist. Kan alleen bedenken dat het fietspad dan wat minder bochten heeft. 't Is een beetje “koffiedik kijken”
Wat ik bedoel…er zijn veel gele en rode nodes op wegen niet direct besmet zijn. Ben eerst maar eens begonnen in de door mij gemapte gebieden op de Zuid-Hollandse eilanden en rond Lunteren en Veenendaal.

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=4.58683&lat=51.81112&zoom=18&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

en

hier de bekende Zwijndrechtse brug.
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=wtfe&lon=4.64595&lat=51.81234&zoom=17&opacity=1.00&overlays=overview,wtfe_point_clean,wtfe_line_clean,wtfe_point_harmless,wtfe_line_harmless,wtfe_point_modified,wtfe_line_modified_cp,wtfe_line_modified,wtfe_point_created,wtfe_line_created_cp,wtfe_line_created

Mooiste zou zijn als een van de wandelaars (ZMwandelaar / janwandelaar etc.) zich over het Marskramerpad zou ontfermen, in casu ODbL proof maken en liefst nog wat verbeteren. Dat voorkomt dat íe op 1 april verdwijnt.

Klinkt logisch. De LWG heeft echter, om eveneens logische redenen, anders besloten. Het is wat merkwaardig dat iemand zijn data als PD kenmerkt, wat inhoudt dat iedereen die data mag gebruiken. En vervolgens aangeeft dat OSM die data niet mag gebruiken. Dan kun je net zo goed de licentie wel accepteren (aldus de LWG)

Ja, “koffiedik kijken”, omdat we niet weten wat er precies gaat gebeuren (dat weet niemand nog, precies). Ik heb ook geen zekerheid; ik kan het alleen beredeneren:

Voor Way #118842416 (nieuw geconstrueerd in changeset # 8525570 op 23 juni 2011) gebruik je opnieuw nodes #861042918, #861042922, #861042931 enz. (gemaakt op 15 Aug 2010 in changeset #5619375 door een gebruiker die de CT’s heeft afgewezen).

Ik geloof dat deze nodes zullen verdwijnen (tenzij de afwijzer terugkeert op zijn beslissing); alleen die ene van jezelf blijft; het fietspad wordt vervormd.

Als we de Bing achtergronden bekijken (in Potlatch 2 en JOSM) is het fietspad nu al niet zo accuraat ingetekend als het zou kunnen. Een oplossing is: nieuwe nodes zetten op de juiste plaatsen en de oude nodes verwijderen. Way #118842416 ook een Source=Bing (o.i.d.) geven om het te documenteren.

Wel wat werk, maar het knapt er van op! En het is veilig voor na 1 april.

Wat overblijft, is Relation #1152730 (fietsknp route 91-94), gemaakt op 29 august als eerste door dezelfde afwijzer. Ik weet niet wat hieraan te doen is. (Is hij bereid is om toch terug te keren op zijn eerder beslissing?* Zo niet, zou hij bereid zijn om alles PD te maken? Dan kan iemand zijn edits ‘adopteren’, en zouden ze ook veilig moeten zijn**).

*en als hij dat doet, is al het ander niet nodig.
Edit: ** of misschien toch niet. Ik dacht dat het ‘adopteren’ dingen veilig kon stellen, maar na herlezing van een discussie op legal-talk lijkt dat niet waar te zijn. Jammer.
Probleem met knooppunt routes is dat je ze echt moet fietsen/lopen en met een GPS vastleggen o.i.d.; ik zie geen manier om het over te nemen.

Niet alleen de nodes, ik neem aan dat ook de weg wordt terug gezet naar de versie van “Jozzy” d.d. 29-07-2008.
Je ziet wat dat doet door te kijken naar de ‘Deep Diff’ ( hier (Click in OSMI op de clock icon rechts)).

In dit geval verlies je toch niet zo veel info (bridge=true wordt bridge=yes; bicycle=no; een stukje vandalism m.b.t. maxspeed=130; de twee toegevogde nodes 903298666 en *662).

Bicycle=no is een consequentie van de verplichte fietspaden aan weerzijds van de weg. Ik zou die weer toevoegen. Bridge=yes kan iedereen doen. “Jozzy” kan maxspeed=50 weer invoeren (of je kan dat zelf, als je het zeker weet door local_knowledge). De verloren nodes met Bing achtergrond corrigeren. …

Vraag bij dit alles is: als de mapper toch terugkeert op zijn afwijzing en gaat akkoord met de CT’s, doen we al het werk voor niets?

Als een weggetje door rode node (delete) gewist worden dan is de schade nog te overzien. Kwestie van de weg weer goedleggen. Maar als een node de verbinding is tussen twee aparte wegen en hij wordt gewist routeert de kaart niet meer. Als ik als proef een node wis wis ik soms een heel stuk weg mee. Wellicht (ja… koffiedik…) zal dat dan ook gebeuren. Als dus de verbindingsnode ook “tainted” is maak ik een nieuwe verbindingsnode een eindje verder. Daarna wis ik de besmette node.

Overigens heb ik nu dat hele stuk brug opnieuw gemapt door het schone stuk door te trekken naar het noorden.

In Potlatch2 is er een oplossing. Zie talk-gb:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-gb/2012-January/012728.html

(Ik neem aan dat er “bewijs” is, onafhankelijk van de afwijzende gebruiker, dat de locatie van de node klopt.)