Legge ned epost-lista / rydde opp community index?

Tidligere ble det brukt en epost-liste for det norske communityet, men den er knapt i bruk

Bør den legges ned?

Litt statistikk for 2023:
16 innlegg, hvorav 6 fra TomTom
10 personer

Eller i det minste gjøre det letter for nye brukere og fjerne den fra hva som blir vist når man gjør endringer i iD i Norge?

Det blir anbefalt tre chatte-muligheter: IRC, Matrix og Telegram
Har aldri brukt noen av de, er det virkelig tre forskjellige chatte-communityer i Norge? Bør noen fjernes?

Godt mulig alle bør beholdes, men tenkte bare stille spørsmålet så det er et bevisst valg :slight_smile:

Det er Norwegian UNIX User Group som drifter e-postlista, så det er de som bestemmer om den skal legges ned. Tidligere var det stor overlapp av medlemmer av NUUG og bidragsytere til OSM, nå er det ikke like stort. E-postlista har hatt mye aktivitet, den har avtatt litt med årene, men etter forumet ble flyttet til Discourse har det dabbet helt av.
Vi kan selvsagt fjerne den fra indeksen, hvis vi blir enig om det her, og noen lager en PR. Jeg ser det ikke vært innlegg der siden november, og støtter at den kan fjernes.

2 Likes

På IRC er det definitivt aktivitet, og Matrix er en bru til det samme rommet. (Chat gjerne med oss der.)
Har ikke kjennskap til om noen norske OSMere bruker Telegram.

1 Like

Kan sikkert fjerne epostlisten fra community index. Det er jo lavterskel. Så kan den finnes hos NUUG til noen finner ut om den skal stenges eller ikke. Det er jo et fint arkiv med gamle saker der, om ikke annet.

Og ellers som Noen sier, matrix / irc er det ganske mye aktivitet, men jeg har ikke hørt noe særlig aktivitet eller aktive brukere på telegram (syntes jeg har sett en discord et sted også?)

1 Like

I community index er @7rst1 listet opp som kontaktpunkt for Telegram. Vet ikke om han er aktiv i forumet?

For de andre er det faktisk epost-lista, som kanskje er litt rart hvis vi fjerner den fra indexen. Men usikker på hva alternativet er, og kontaktpunktet blir ikke eksponert av iD

Enig i at epost-listen fjernes fra indeksen.

Viktig å ta vare på arkivet fra epost-listen fordi det er tatt en del felles beslutninger der, dokumentert tillatelser til å bruke datakilder osv.

Sendte en link om diskusjonen hit til epost-lista slik at de kan komme med innspill:
https://lists.nuug.no/pipermail/kart/2024-January/date.html

Laget en pull request nå: Update Norwegian community index by eisams · Pull Request #704 · osmlab/osm-community-index · GitHub

Ingen videre aktivitet på mailinglista siden jeg postet, kun et ønske om å oppsummere diskusjonen her (som virket rimelig unødvendig gitt at den var kort og konsis…)

Kan det være en ide å linke wikien også? Blir lettere for folk å oppdage at det er Norge-spesifikke sider der

E.g., No:Map Features - OpenStreetMap Wiki