Kuntoportaat

Mitä tageja ns. kuntoportaille pitäisi lisätä perinteisen (highway=steps) lisäksi, jotta erottuisivat “normaaleista” portaista? Onko ehdotuksia? Tutkin aihetta hieman ja törmäsin varsin kirjavaan käytäntöön. Suurimmalla osalla kohteilla ei löydy mitään llikuntaan viittaavaa tagia, mutta siellä missä tällainen oli tuli vastaan ainakin seuraavat neljä kombinaatiota joilla tätä on yritetty ilmaista…
leisure=fitness_station
leisure=fitness_station + sport=fitness
sport=running
sport=fitness
Ennenkaikkea mietin tässä millä combolla noita voisi OSM:sta mahdollisimman luotettavasti halutessaan hakea. Ehkäpä tuo highway=steps + sport=* combo voisi olla sellainen jolla voisi lähteä liikkeelle ja pyrkiä nyt ainakin lisäämään tuota sport-tagia noihin puuttuviin kuntoportaisiin, vai mitä sanotte? Hetken aikaa ehdin jo miettiä sitä että onko näitä tarpeen edes eritellä, mutta koska osa portaista on nimenomaisesti luotu kuntoportaiksi, niin kai niiden ensisijainen käyttötarkoitus on ihan perusteltua OSM:iin merkitä? Sinänsähän kuntoilua voidaan harrastaa kaikenlaisissa portaissa.

Facebookin puolella ehdotettiin sport=stair_climbing tagityksen käyttöä, joten olen käyttänyt sitä kun olen luonut uusia kuntoportaita tai huomannut että joltain olemassa olevalta kohteelta sport-tagi puuttuu. En ole lähtenyt muuttamaan olemassa olevia sport-tagityksiä, joten siellä on edelleen myös fitness/sport-versioitakin tarjolla. Nuo kaikkihan löytyy kuitenkin jos hakee highway=steps + sport=* combolla kohteita.

Kaivetaanpa tämä vanha aihe naftaliinista. Jatkona vielä tähän aiheeseen että kun olen näitä kuntoportaita viime aikoina hieman OSM:iin kartoittanut niin on myös tullut vastaan highway=steps -kohteen yhteydessä olevia noodeja tyypillisesti muotoa leisure=fitness_station jolla ollut nimi “NN:n kuntoportaat” tms. Olen tällaisia noodeja siivonnut pois ja yhdistänyt tiedon highway=steps-kohteelle, sillä kuntoportaathan ovat kuntoportaita koko matkalla. Harvemmin ne ovat pistemäisiä kohteita. Olen myös pitänyt huolen että portailta löytyy tuo sport=* tagi niin on kuten aiemmin todettu joku keino saada nuo suodatettua esiin OSM:n massasta.

Näillä keinoin hakemalla noita löytyy nyt Overpassin mukaan Suomesta 118 kpl. Jos ei ole muuta kartoitettavaa niin osallistukaa ihmeessä näiden lisäämiseen.
Tässä alla vielä muutamia nettilähteitä, joista voi hakea vinkkiä ja inspiraatiota…
Pääkaupunkiseudun kuntoportaat
YLE:n karttajuttu kuntoportaista

Olen myös pohtinut sitä että olisiko jopa syytä luoda aiheesta joku wikisivusto, vai onko kyse liian marginaalisesta kohteesta? Taitaa kuitenkin olla aika suomalainen ilmiö - eivät portaat sinänsä vaan tämä kuntoportaat-termi?

2 Likes

Tuo sport=stair_climbing kuulostaa kyllä hyvältä idealta, Suomessa kun nimenomaan kuntoilua varten rakennetut portaat on aika yleinen ilmiö. Miksei laittaisi esimerkkiä jopa englanninkieliseen wikiin, pienenä lisätekstinä.