Knooppuntroute

Ik zit een beetje te klooien met het fiestagkaartje van PeeWee en loop tegen een probleempje aan.

Ik zag dat er hier problemen waren:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.4188&lon=5.8268&zoom=14&layers=M
Bijna is alles opgelost, maar ik loop op een klein gedeelte van de weg in Doornspijk vast. Daar zijn de fietspaden onderdeel van een knooppuntroute.
Als ik in JOSM kijk, (ja het doet het weer), zie ik onderin het vak waar de tags voor de wegen staan een apart vak met ‘Lid van’ ‘Rol’ ‘Positie’.
Als ik hier kijk lijkt dat je de knooppuntroute gewoon als tags moet invoeren.

Hoe los ik dit op?

Peter

Even een correctie. Dat kaartje van Peewee heet inmiddels de Bicycle Tags Map (BTM) en is zeker niet alleen door mij gemaakt. Ik ben er mee begonnen maar zonder de hulp van anderen was het nooit zo ver gekomen.

Volgens mij doel je hier op toch. (Het kaartje kan ook permalinks maken. Altijd handig :wink: )

Je wilt dus dat de route over de fietspaden gaat. Lijkt logisch. In dat geval moet je in JOSM de relatie van de knooppunt route openen. Daarna de hoofdweg verwijderen uit het relatiescherm en de fietspaden toevoegen aan de relatie. De relatie open je bv door de hoofdweg te selecteren en in de tag schermpje te dubbelklikken op de “route(01-27)”.

Ik wist wel dat ‘het kaartje van Peewee’ intussen anders heette, maar ik kon het niet zo gauw vinden in het waanzinnig grote topic. En de aanduiding was duidelijk genoeg. Plus dat je best de eer mag hebben voor de aanzet van dit prachtige instrument.

Dat ik daar ook een permalink kon maken had ik niet gezien. :frowning: Maar weer wat geleerd.)

Zo lezende is je uitleg wel erg kort door de bocht. Als mapper die zich tot heden vooral met kleine eenvoudige correcties heeft bezig gehouden is is dit echt een stap verder in het diepe.
Ik begrijp echter wel ongeveer wat je bedoeld, dus ik ga gewoon een beetje prutsen.

Mocht ik er niet uitkomen, meld ik me weer, maar dank voor de snelle reactie.

Peter

Ik ben er een beetje uit.
Het is me gelukt om de knooppuntenroute van de provinciale weg af te halen en aan de fietspaden toe te voegen. Pfff…

Ik heb alleen het gevoel dat de relatielijst te lang is geworden, met andere woorden dat er dubbels in staan. Het is me ook niet duidelijk wat de betekenis van de pijltjes is in de kolom rechts van ‘verwijst naar’. Ik had er een kringverwijzing in zitten, heb die er uitgehaald, maar er blijven wel pijltjes naar boven en naar beneden wijzen.

Als ik wil uploaden krijg ik de mededeling dat ´Lid van relatie voor rol is van verkeerde type’.

Als ik bij een willekeurige andere relatie kijk is die ook leeg.

Kan ik gewoon uploaden, of moet ik nog iets veranderen.

Peter

Hoi Peter,

Wil zo wel even kijken als je hebt “geupload”. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=bugs&zoom=17&lat=52.41605&lon=5.81786&layers=B00000TTTTTTFF

Werk zelf altijd met potlatch2. Ga op fietspad staan en Klik op tabblad fiets en dan in popupbox add route nummer 1593374 . Dan kun je ook de richting aanpassen van de route met het pijltje. Pas als alles op z’n plek is wis ik van de hoofdweg de route middels het tabblad fiets. Kruisje aanklikken en weg is de route.
Eggie

Ik zou het gewoon uploaden. Is ook een mooie test toch? :wink: Als het echt fout is zijn er genoeg die je willen helpen te herstellen.

Die pijltjes (volgorde) en rollen gebruik ik ook nooit bij knooppuntroutes. Omdat er andere relatie types zijn waarbij de rol en volgorde wel van belang is kun je het wel invullen. JOSM begint dan af een toe te piepen. Over relaties is hier nog e.e.a. te vinden. Succes en laat maar weten of het gelukt is

Heb het ge-upload.

Peter

Hier bij wezep ligt ook nog een mooi stukje huisvlijt voor je. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=bugs&zoom=16&lat=52.45636&lon=5.97868&layers=B00000TTTTTTFF :slight_smile:

hier lijkt de fout weg te zijn.

Of alles in de routing nu functioneert is voor mij nog de vraag.

maar ach je moet toch wat op een sneeuwende zondagmiddag.

peter

:smiley:

Gelukt zie ik…

Net gekeken. Dat kleine stukje Veldweg zit een dubbele route met het zelfde nummer. Daar kan er één van weg. Evt de richting nog op de fietspaden zetten.

Ik neem aan dat dit routenummer specifiek is voor de situatie in Doornspijk. of dit een algemene code voor knooppuntenroute en wordt de juist er bij gezocht.

Peter

Dank. Weer wat geleerd.

Peter

Omdat het éénrichtings fietspaden zijn, heb je toch bij die stukjes fietspad rol forward nodig (in de relatie). M.u.v. het kleine stukje verbinding tussen de Rode Landsweg en de Zuiderzeestraatweg #207012834 (omdat die getekend is in omgekeerde richting van de richting die je moet fietsen; die krijgt dan ook rol backward).

Wil ik aan mijn opgedragen huiswerk beginnen heeft iemand anders dit al gedaan.
Zo krijg ik nooit mijn studiepunten. :laughing:

Peter

Sorry Peter, kon het niet laten… Er zaten daar ook meer fouten in. Je kon niet van het fietspad af om de route te vervolgen. Dat stuk in kampen laat ik voor jou. Dan kijk ik daarna evt. wel even. http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=16&lat=52.55844&lon=5.92299&layers=B00000TTTTTTFF

Eggie

Ik dacht dat we dat juist wel deden als je op de heen weg een ander weg neemt dan terug. (Dat komt altijd voor als er aan beide kanten van een weg een verplicht éénrichting (brom-)fietspad is.)

Volgens mij ook. Een knooppuntenroute gaat altijd twee richtingen uit.

In Brabant zijnsommige routes vaak aangegeven in één richting. Dan hoef je één fietspad slechts van een route te voorzien. Wel de richting aangeven natuurlijk. Tegen de draad inrijden kan natuurlijk ook, alleen staan dan de bordjes verkeerd. :roll_eyes:

Gistermiddag al googelend er achter gekomen dat het genoemde nummer bij de route tussen de 2 knooppunten hoort. Had ik kunnen bedenken. Maar hoe kom ik nu achter het nummer dat bij een specifieke route tussen 2 knoopunten hoort, of zoals in Kampen :slight_smile: bij de Boerenlandroute. Ik krijg het nog in Potlach of JOSM zichtbaar. Waar moet ik zoeken?

Peter

Dan klik ik wisselend linksonder in potlatch2 op advanced of simple. Dan zie je wisselend de naam of het relatienummer. Of ik kijk gewoon in Mapsource op de OFM hoe de route heet. Ga je met de muiswijzer op de route staan dan zie je de naam.
Vaak staat voor het nummer nog een aanwijzig ; nationaal of regionaal. LF bv voor landelijke route. Zag dat je in Kampen al bezig was.
Op papier noteer ik als geheugensteuntje het nummer waar ik mee bezig ben. Vooral bij de knooppunten is het oppassen geblazen. Het knoopunt vaak ook verplaatsen of aan weeszijde van de weg zetten.