Knooppuntroute

Ook in popupbox van Bicycletags bij de foutmelding (klikken op groene weggedeelte) staat de naam en het nummer vermeld.
relation 3339
name: Boerenlandroute
network: ncn
ref: LF15
route: bicycle
type: route

relation 6049
name: Hanzeroute
network: ncn
ref: LF3
route: bicycle
source: gpsfietsroutes.nl
type: route

Hebbes!

Moest toch voor mijn broodnodige studiepunten. :wink:

Peter

Je hebt er minstens 5 bij :smiley:

Volgens mij is het gebied hier

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.55729&lon=5.92998&zoom=16&layers=M wel ongeveer goed.
Ik heb alleen ontdekt dat er rond de kop van de Stadsbrug vrijliggende fietspaden zijn getekend, terwijl er sprake is van fietsstroken langs de Zwolseweg. Ik heb dit niet gewijzigd.
Aanpassing is hier nog noodzakelijk, zeker ook omdat de oversteek van noord naar zuid over de kop van de Stadsbrug me vanachter de computer niet duidelijk is. Google-maps geeft me onvoldoende zicht opo de situatie.

Peter

'k Zal dadelijk nog eens goed kijken. Moet die knooppuntenroute 331217 niet ook nog aan de overkant lopen op de Zwolseweg ivm eenrichtingverkeer fietspaden? Die zou hier naar de noordzijde van de weg kunnen. http://www.openstreetmap.org/?lat=52.557886&lon=5.925429&zoom=18&layers=M

Dit is best een lastig stukje omdat er meer routes door elkaar lopen. Je hebt je studiepunten verdiend. :slight_smile:
Zelf heb ik de bicycle=no + routefoutjes weggewerkt bij Grafhorst en Genemuiden. Dat was peanuts.

Groet,
Egbert

Misschien is het wel min of meer afgesproken alleen heb ik het volgens mij nog nooit gedaan. Als het 1-richtings fietspaden zijn dan heeft het geen zin (mits oneway is aangegeven). De eenrichtingsfietspaden waar dit draadje mee begon is m.i. zo’n voorbeeld. Of mis ik iets?

Ik heb het bij het begin zo geleerd (staat/stond zo op de wiki; zie onder “The members of this relation are:”).

Of dat nodig is kan ik niet zeggen.
Wie?

Voor wat die knooppunten heb je gelijk, ga ik morgen doen. Ik heb die inderdaad over het hoofd gezien.
Het was al een ongelofelijke klus om het resultaat tot nu toe op de kaart te krijgen, want het was echt een warboel. Omdat ik bepaalde dingen makkelijker in het ene of het andere programma doe, zat ik steeds te wisselen. En tot Genemuiden was ik nog niet gekomen.

Maar het was heel leerzaam om het te doen en een goede manier om langzamerhand wat meer te begrijpen van de structuur van OSM.

Mijn dank aan allen die hulp hebben geboden.

Peter

Ik heb ‘Kampen’ toch maar aangepast. Met BING als ondergrond.
Het lijkt er op het scherm allemaal redelijk uit te zien. Toch graag even een check. Het was voor het eerst dat ik een dermate complexe wijziging aanbracht.
Waar ik niet in ben geslaagd is het koppelen van knooppunt 41 aan de kruising. Ik heb hem naar het kruispunt verschoven, maar dat is volgens mij niet de juiste methode. Ter referentie heb ik nog even een andere node van knooppunt 41 laten staan.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=16&lat=52.55961&lon=5.92324&layers=B00000FTFFFFFFFFFF

Peter

Peter,
Ben even wat aan het herstellen. \Breng zo verslag uit over Kampen.

Hoi… zit net een heel stuk te schrijven was ik uitgelogd. :roll_eyes:

De relaties lagen niet helemaal goed. 41-45 liep op meer plaatsen weg van knooppunt 41. Nu wel goed. Gewoon verderop gekeken hoe de relatienummers waren. Knooppunt op kruispunt gezet en verkeerslichten aangepast. Op de brug het ik de fietspaden op parallel gezet track.
De richting van de routes staat ook goed nu.

Iets oostelijker de eenrichting weggehaald waar die niet hoorde. http://goo.gl/maps/G33E0 Anders routeert het ook niet meer en kun je de Zwolseweg niet oversteken.
De fietspaden iets opgeschoven naar het kruispunt. http://www.openstreetmap.org/?lat=52.559928&lon=5.922162&zoom=18&layers=M

Nu is het goed. De lente komt er aan dus je kunt binnenkort ter plaatse kijken of we het goed hebben gedaan. :slight_smile:

Groet,
Eggie

Dank voor je correcties en opmerkingen.
Het geeft aan waar ik op moet letten bij een volgende operatie als deze.
Er is 1 ding wat ik niet begrijp.

Ik had ze getagd als cycleway=lane. Wat is in dit geval de functie van cycleway=track?

Peter

Hoi,

cycleway=lane gebruik je als je zo’n rood gedeelte met fietsje op het wegdek aan weerzijde van de weg. (in p2 heet dat onroad bikelane)
Het “rendert” in de OFM als een weg met onderbroken rode streepjes.

cycleway=track bij een vrijliggend parallel fietspad. (In p2 heet het dan parallel track.) Er zit hier een randje tussen hoofdweg en fietspad. Het “rendert” in OFM als een doorlopende rode lijn aan weerzijde van de hoofdweg. http://goo.gl/maps/Edydg

Je had in het laatste geval ook aparte fietspaden kunnen tekenen en het kunnen laten zoals het is al lijken het dan wel drie bruggen. Zoals jij het hebt gedaan vind ik het eigenlijk beter dan het was. Daar zijn al hele discussies over geweest. De OFM routeert bij de juiste instelling liever over fietspaden geloof ik. Niet taggen voor de renderer ! :slight_smile:

grondregel:
a. Volgt een fietspad precies de hoofdweg dan cycleway=track
b. Slingert het fietspad er wel eens van af en zit er veel ruimte tussen hoofdweg en fietspad, dan vrijliggend tekenen.
c. Is het fietspad getekend op de weg met of zonder doorgetrokken streep en met een fietser getekend op de strook, dan cycleway=lane
d. Staat het fietsertje niet getekend op het wegdek, dan is het een fietssuggestiestrook om het gemotoriseerd verkeer af te remmen. Geen wettelijke betekenis Dan is er op het forum een voorstel gedaan… cycleway= ?? … Ja … schiet me even niet te binnen. Wie vult het even aan?

Groet,
Eggie

cycleway=shared_lane
Fietssuggestiestrook - Stippellijn zonder fietssymbool en/of alleen een rode strook zonder fietssymbool. Wordt niet gerenderd op de meeste kaarten, ook niet op de OFM. Wel op de BTM :wink:

Ieder zijn eigen (grond)regel. :slight_smile:
Ik teken ze liever apart in als het een verplicht fietspad of een verplicht fiets/bromfietspad is.
Iets meer werk, maar dan kan je aangeven waar die brommers moeten, op de weg of op het fiets/bromfietspad (met een moped=yes).

??? hier ook
http://maps.google.nl/maps?q=Stadsbrug,+Kampen&hl=nl&ll=52.560256,5.920537&spn=0.004435,0.027874&sll=51.992171,4.494086&sspn=1.053657,3.304138&oq=stadsbru&hnear=Stadsbrug,+Kampen,+Overijssel&t=m&layer=c&cbll=52.560253,5.920539&panoid=qqDwzBfwt4WrN91wuJJGag&cbp=11,322.69,2,3.07&z=16

Heb je het over de Spoorkade noordwaards vanaf dat kruispunt?

Daar moet nodig iemand ontslagen worden, want dat slaat helemaal nergens op. Volgens de beschildering op de weg zijn er fietssuggestiestroken. Er staat namelijk geen fietssymbool op de weg. Er is geen fiets/bromfietspad, ondanks het verkeersbord, tenzij de hele weg een fietspad is.

Nou, ik ben de rijdende rechter niet, maar als je het vraagt…

Zoals Cartinus zegt, hier is het niet helemaal goed gegaan (IRL), maar de intentie is duidelijk:

Ze willen brommers hier (en verder op, en over de brug, enz.) scheiden van het autoverkeer. Elders in de omgeving maken ze er aparte (brom-)fietspaden voor. Maar de ruimte ontbreekt hier om het fiets/bromfietspad apart te leggen (en om moverende redenen hebben ze geen verhoging, o.i.d. toegepast). Of het was een kwestie van geld. (De rest van de situatie overziend, geloof ik niet dat het onkunde was.)

Er is echter geen enkel onduidelijkheid over de intentie. Zo is er een doorgetrokken streep. Je mag er als automobilist niet overheen, net zo min als je dat mag als het (brom-)fietspad echt apart ligt of gescheiden is van de rijbaan met een verhoging of opstaande rand of tegels of gras of … (En of je er over kan rijden: wel, een beetje een SUV overkomt al die obstakels, en ieder auto een beetje gras.)
Brommers mogen niet op de rijbaan, want het is een verplicht fiets/bromfietspad. Veilig is wellicht anders, en niet geheel volgens de regels, maar nood breekt wet.

En ja, in zo’n situatie, aansluitend op naastliggend verplichte fiets/bromfietsen zijn, zou ik het misschien gewoon apart intekenen. Fraai is anders (maar dat is de werkelijkheid ook niet).

Ik vraag me wel af of dit waar is:

Staat er in de wet dat het echt als aparte weg gelegd moet zijn om een (brom-)fietspad te zijn?

Ik zou die Spoorkade gewoon mappen als cycleway=track (op grond van de fietspad/bromfietspadborden), dat die ambtenaar een fietssymbooltje op het wegdek vergeten is te schilderen, is nog geen reden tot ontslag :wink:

Zou ik ook misschien doen. Maar dan is het onduidelijk waar die brommers moeten rijden. cycleway=track geldt toch alleen voor fietsers.