Je rijdt op een OSM highway dwars door een tree, forest, building of ditch, want

Ik kan het niet laten om tijdens mijn maxspeed projectje ook te kijken naar de nodes die de way vormen. Ik zie graag dat die op het midden van de fysieke weg liggen. Dat valt gemiddeld niet mee. Erg vaak wordt een flauwe bocht door 1 node gemarkeerd terwijl een node net voor de bocht en een na de bocht het midden aanhoudt. Zeker in het buitengebied zijn er volop ‘grote-stappen-snel-thuis’ wegen.

Ik schuif dus nodes op hun plaats en voeg er zonodig toe, kijkend naar de luchtfoto. Tegelijk zie ik natuurlijk de zwarte lijntjes van de PDOK kaarten die wel degelijk nauwkeurig de randen van de highway aangeven,

Heeft er al ooit iemand bedacht dat als een node alleen op de map staat omdat hij op een highway ligt dat hij dan thuishoort midden tussen de lijntjes van de NDW? Ja ik dus, handmatig.

Kan iemand mij ‘NDW-of-zo importer’ maken vergelijkbaar met de BAG importers die we al hebben? Zo van; ik selecteer 1 highway en bam, hij ligt nauwkeurig goed. Da’s aanzienlijk minder ambitieus dan het vervangen van de hele basiskaart.

Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp maar wellicht geeft deze post in het draadje van “scheve wegen” wat handvatten.

juist ja, het uitlijnen naar de Middle of the Road. In 2021 was ik nog niet van de partij.

Blijft staan dat er in de tussentijd kennelijk nog geen tooling is om anders dan handmatig de OSM highway te allignen met de werkelijkheid van luchtfoto en BGT omtrek. Terwijl die laatste twee wel doorgaans keurig op elkaar liggen?

relativerend: zou toch zonde zijn als alles al perfect is? Wat moet je dan met je vrije tijd aanvangen. :upside_down_face:

1 Like

Zover ik weet is het inderdaad alleen handmatig te doen. Best veel werk zoals je weet maar het is te doen. Als je op het kaartje kijkt naar Drenthe dan is het daar al aardig opgeschoond en ik vermoed zomaar dat dit aan 1 persoon te danken is. Idem voor de Noordoost polder. Maar goed … het kost dus veel tijd en die kan je dan niet aan andere zaken besteden. Keuzes…

Drenthe? Daar heeft Carlo het klaargekregen om saaie rijen bomen in Valkenstijn om te toveren in iets waar je wil zijn. Emotie in een kaart; zo ver ben ik nog lang niet.

In de rechthoek Breda Boxtel Oirschot Vlaanderen ga ik een heel eind komen.

Als ik weer een punt vind waar een 3Dshape forest aan de ene kant over een fysieke weg heen leunt en de OSM highway aan de andere kant, dan stuur ik de changeset wel. Oude grap over de definitie van een boom: houten ding dat zijn jaren slijt aan de kant van de weg tot je er met een zatte kop langs komt; dan springt hij ineen recht voor je fiets

In JOSM, ja JOSM selecteer je een weg en de W toets 1x en dan begin je hem uit te lijnen. Als je de Ctrl toets vast houdt dan voeg je een node toe op gewenste plaats, doe je dat niet dan wordt de dichtsbijzijnde node van de gekozen weg verplaatst naar waar de muis wijst. Ook snel in een lang gebogen weg een stel nodes toevoegen, die allen selecteren (zijn ook slimme functies voor in JOSM, ja JOSM), en dan krijg je met de O toets de perfekste, 3.14159265359 gebogen weg of bocht die je je wensen kan inclusief nette distributie van die nodes in de bocht… kortom JOSM, ja JOSM. gaat dat fijn en gelikt ;P)

Jit! Zeer bedankt voor die W, Improve Way Accuracy; had ik nog niet gevonden. Ik zwabberde tussen A en S heen en weer. Beginneling.

In mijn contact toendertijd met NWB en BGT heb ik eens een WMS laag voorgesteld, die het midden van de wegvakken aan geeft. Dit om makkelijker te kunnen uitlijnen. Vooral ingezoomd werken geeft meer nauwkeurigheid. Dat zou al een hulp zijn. Niet dat het overal klopt. Maar, dat zie je veelal gelijk.
In bochten zet ik op de rechte weg de laatste node op het midden dan de bocht midden en vul daartussen aan zodat het goed oogt. Ja, wel met CTRL-W en CTRL wel/niet ingedrukt, zo kan je makkelijker je fout herstellen.
Daarnaast gebruik ik een tekentablet, met de pen de tablet aanraken is click, een muislick is veel intensiever werken echt indrukken. En niet zo snel. Het verslepen van een node gaat ook makkelijker, tablet aanraken en drag, terwijl je bij een muis gespannen de knop ingedrukt moet houden. Op termijn meer belasting voor de pols.

Over midden wegen.
Het voorbeeld op het voetpad, niet dat je daar de belijning zo moet aanhouden, dit is berekend vanuit de wegvak BGT. Geeft alleen aan, de mogelijkheid.
Tauvic liet het zien.
afbeelding

Voor uitlijnings werk, routing, destinatie, turn restrictions etc activeer ik de ‘lane and road attributes’ map paint style. Hier een voorbeeld met min of meer alles behalve public transport routing. Offset is niet ingegeven maar ruwweg kan een kleine aanpassing geen kwaad al is wat hier een lokale mapper doet 0.28m offset en dan de hele boel verschuiven ligt naar OCD ruikt. Voegt weer een versie toe aan de historie en helpt navigatie nul komma nul.
Als klaar haal ik het vinkje weer weg bij de paint style in preferenties.

jawel, die ‘lane and road attributes’ had ik ook al geladen net zoals de ‘Maxspeed’. Als je aan het uitlijnen bent en tegelijk maxspeeds invoert en je bent bovendien in een gebied waar nog nauwelijks maxspeed is ingevoerd, dan zie keurig waar je al geweest bent. daar lichten de 30 50 60 3n 80 kleurtjes lekker op om maar te zwijgen over de A58 conditionals. De methodes die Allroads me off-thread stuurde zijn nog veel chiquer.

Als ik dan toch een dorp nader doe ik meteen de scholen met het tagschema van Eggie. Ik kijk wel vaker in Dordrecht hoe een eindresultaat moet zijn, maar de tools daarheen blijven fascinerend.

dank allemaal

teun

Je bedoelt de JOSM mapcss, Road Extended JOSM (default) style van allroads?