Is er behoefte aan Streetview foto's en waar dan precies?

In de Mapillary app staat een beta tabblad waarin gebruikers kunnen zien waar Meta behoefte aan heeft om up-to-date beelden van te krijgen. Is er hier ook zo’n soort prioriteitenlijst of overzicht?

Mijn “hobby” is 360 graden foto’s, Streetview. Kort geleden heb ik wat van de binnenstad in Arnhem gedaan. Op een post daarover kwamen weinig reacties. Betekend dat dat, Buiten Meta, er geen behoefte is aan nieuwe beelden (in Arnhem)? en waar dan wel.

Ik heb in het forum op “Streetview” en “360” gezocht om te kijken of er ergens vraag naar is. Als k het goed gedaan heb, ik ben nieuw hier, zijn daar heen topics over te vinden.

4 Likes

Ik heb behoefte aan foto’s van wandelroutes. Ik heb daar ook mee geëxperimenteerd. De 360 fotografie met de betaalbare apparatuur van GoPro is helaas niet goed genoeg voor dat doel.
De beelden hebben een te lage resolutie om de voor wandelen belangrijke markeringen (en zeker de letters en cijfers daarop) goed te kunnen onderscheiden.
Ook bv onderbordjes bij verkeersborden zijn meestal niet te lezen.

Bovendien is het heel lastig om de gopro of vergelijkbaar te voet zo mee te dragen dat hij rondom een goede kleine grondcirkel heeft. Als je dat niet goed krijgt, zie je bv veel teveel helm of (in mijn geval) konstant de kale plek op je achterhoofd. Voor de borst of op je voorhoofd kan wel, maar dan heb je geen 360 graden-foto’s.

Ik heb daarom op dit moment veel meer aan reeksen simpele handmatige mobielkiekjes, waarbij ik de camera zelf van dichtbij richt op markeringen, bordjes en teksten. Maar als het technisch en praktisch mogelijk wordt om wél goede leesbare 360-reeksen te maken hou ik me aanbevolen!

2 Likes

Dat hebben we nog niet, maar we kunnen dit topic gebruiken om erover te praten. Met input van meer mensen kunnen we vervolgens wel een overzicht maken.

Mijn voorkeur gaat uit naar complexe kruispunten (vooral op de 50 km/u wegen) omdat daar veel te mappen valt op het gebied van verkeerssituaties. Ik heb ook interesse in winkelstraten in stadscentra, zodat ik op mijn stedentrips ook andere leuke dingen kan doen naast alle POI’s in kaart brengen.

Duim omhoog voor het initiatief :+1:

Ik heb simpelweg nog geen tijd gehad om op dat topic in te gaan. Kort geleden heb ik een set winkels in het centrum van Arnhem gemapt, en met jouw beelden kan ik heel mooi de plekken invullen die nu nog leeg zijn. Ik ben er dus wel blij mee.

1 Like

Hallo Casper, goed om te horen dat de foto’s in Arnhem nuttig waren. Ik zal aankomende paar weken kijken of ik de rest erbij kan vastleggen. Groet, Martijn

Hallo Peter,

De resolutie van 360 graden foto’s is inderdaad lager dan gewone foto’s. Omdat je maar een klein stukje van het hele beeld ziet. Bij bijvoorbeeld 8K camera’s is hetgeen je echt in 1 scherm ziet vaak niet meer dan 1,5K.

Wandel aanwijzingen, tenminste in Arnhem, zijn inderdaad enorm klein.

3 Likes

Dat is een hele mooie foto :smiley:

De aanduidingen zijn klein, maar duidelijk.
En de primaire aanduidingen zijn heel duidelijk. Bij het netwerk Veluwe gaat het in de eerste plaats om de gekleurde routes, de aanduidingen van/naar de keuzepunten worden als secundair gezien. Ik vermoed dat een aantal gebruikers dat toch een tikje anders zien.
En van zo’n paaltje zie ik dan ook graag de andere zijdes, dan kun je zien welke routes hier afslaan of doorlopen.

Bij mijn verkenningen maakte ik dan meestal een paar foto’s van zo’n paaltje. Vaak kun je het uitmikken om meerdere zijdes tegelijk op de foto te krijgen.

In bebouwd gebied wordt vaak met kleine bordjes aan lantaarnpalen, verkeersborden, etc. gewerkt. Die zijn vaak erg lastig te zien; zeker als het druk is met allerlei objecten.

2 Likes


Vanmiddag de tweede opname gedaan van de binnenstad in Arnhem. Zo ziet de 360 graden camera eruit als die op de bakfiets is geïnstalleerd. Ook al zijn het minder pixels waar je naar kijkt in relatie tot een normale foto, ik doe mijn best om d kwaliteit zo hoog mogelijk te houden. GPS is vrij accuraat. Ik upload alles vanavond op Mapilary dus over een kleine week is het dan beschikbaar in OSM. Veel plezier ermee, Martijn

6 Likes

Ik gebruik Notesreview met filter “AED mapillary”
Het nadeel is dat er maar 100 notes kunnen getoond worden en dat er geen interesse is in Vlaanderen om ze te fotograferen.

1 Like

Hallo philippec, Dat klinkt onhandig. Ik ben ook niet per se uit op aanwijzingen/instructies om op pad te gaan dus ergens snap ik dat. Maar als er in de buurt vraag is en ik heb tijd dan vind ik het wel leuk om even op pad te gaan. De bedoeling van deze post is laten weten dat er nieuw materiaal is in Arnhem. Aandacht vragen dus eigenlijk. Ik hoop dat het bruikbaar en zinvol is maar als niemand het ziet wordt het dat nooit natuurlijk. Groetjes, Martijn

1 Like

Ik denk niet dat ik het snap, ik zie geen notes in NotesReview in NL, [hier]. (NotesReview) Als ik in OSM ‘Map Notes’ aanvinken bij de ‘lagen’ dan staan er wel een heleboel.

U hebt gezocht naar Notes over heel de wereld, er worden er ook maar 50 getoond. U kunt Notesreview ook beperken tot de current view.
Niet alle notes vragen mapillary.
Ik begin mijn notes met de keywords “AED mapillary”
Ik zoek ze op met “AED mapillary” , met aanhalingstekens.
Ik werk in Vlaanderen.

1 Like

Bedankt voor de toelichting!

Koninklijke maakt in Antwerpen 360 en normale actiecamera foto’s tegelijkertijd.
https://www.mapillary.com/app/user/filipc?lat=51.2267846&lng=4.5178735&z=17&focus=photo&mapStyle=OpenStreetMap&dateFrom=2024-02-01&pKey=1087352979079407&x=0.39755406749185934&y=0.47851152317682116&zoom=0.47856430707876363

Ik hoop dat hij binnenkort deze note bereikt =

Ik zie Mapillary als een waarheid-op-de-grond laag, te maken vooraleer te mappen. Er blijft dan nog genoeg voer over voor ruzie. Ik vraag mij af hoe ze het vroeger deden.

Natuurlijk, er verandert zoveel dat het dweilen met de kraan open is.

1 Like

Bijkomend voordeel van keywords in het begin van een note te zetten is dat ze bruikbaar worden in Osmand.

1 Like

Zeer zeker wel! Genoeg gebieden waar geen Mapillary beelden van beschikbaar zijn. In mijn regio bijvoorbeeld delen van Duivendrecht; maar er gebeurt ook meer dan genoeg nieuwbouw en verbouwing en dan zijn beelden vaak zeer wenselijk.

Leuke hobby om 360 beelden te maken; ik doe het vooralsnog met een iPhone op het stuur van m’n fiets en bij de voorruit in de auto. Weliswaar geen 360 en de kwaliteit is soms matig; maar dan beter iets dan niets.

Een bakfiets met een stellage en een professionele 3D camera is me net iets te gortig (vooral qua prijs en waar laat je het :slight_smile: )

Edit: Bedrijventerrein Entrada in Duivendrecht/Amsterdam Zuidoost is in zijn geheel nog niet met een streetview bestreken. Zélfs Google niet :scream:

1 Like

Hallo Otto, Wie weet kom ik er een een keer in de buurt, camera kan ook op de auto.

3 Likes

Nou je bent ook welkom in Haarlem als dat niet te ver weg is voor je. Bovendien zijn er rondom gemeente Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer & Velsen genoeg deel parken vallend onder Spaarnwoude park die mooi in beeld gebracht kunnen worden.

2 Likes

Goed om te horen dat er wel vraag is. Nu nog een mooi kaartje waar iedereen zijn beeld-behoefte op kwijt kan. Als ik de enige ben die daar naar wil kijken schiet het natuurlijk ook niet echt op. Hoe doen jullie dat normaal gesproken? Niemand wil ‘op pad gestuurd worden’ Maar als je zelf kunt kijken en kiezen is de kans een stuk groter dat men op pad gaat om beeld te verzamelen.

Als ik rondrij (fiets of auto) zet ik meestal Mapillary capture wel aan; en op basis van de hoeveelheid groene lijntjes (of het gebrek daaraan) zet ik dan de opname aan.

Als ik een gebied vind op de kaart waarvan ik vind dat het materiaal wel heel karig is dan rij ik er heen om wat opnames te maken; of ik rij een keer een alternatieve route op weg ergens naar toe.

3 Likes

Nu Gelderland de provincie van de maand is kwam ik de Huissensedijk op de grens van Arnhem/Huissen tegen.

Zou goed zijn om daar wat Mapillary beelden van te krijgen:

  • het is me niet duidelijk waarom het doodlopend is hoewel er borden aan beiden kanten staan.
  • de maximumsnelheid lijkt me inconsistent, kon je van het oosten kan lijkt het 80 km/h te zijn, vanaf het oosten (Parkdreef) dan 30 km/h.

Eigenlijk kan heel Huissen wel wat meer Mapillary beelden gebruiken.

1 Like