Ingang van gebieden voor navigatie

Interessant dit. Ik probeer al een hele tijd eenzelfde soort probleem op te lossen.

Alle adressen die hier liggen zegt elke navigatie, bestemming bereikt op de snelweg. Wat natuurlijk niet klopt. Ook google maps had dit voor een hele lange tijd, die hebben het nu gefixt na vele meldingen van mij.

Maar hoe kunnen we er in OSM ook voor zorgen dat dat klopt. Want het lijkt me dat dit op wel meer plekken fout gaat?

1 Like

Enerzijds hebben we de intekening in OSM. (plaatsing, zoals het is) Tot zover onze bemoeienis, anderzijds is de routering aan zet.

Routering kan ook een stuk voetpad meenemen om dichter bij de node te komen.
Dat is een afweging van de routeerder.

Net zoals met bicycle afstappen en meevoeren fiets wordt meegenomen.
Auto neerzetten en een klein stukje lopen.
Een afweging.
Je weet niet aan welke kant Google, dit heeft opgelost.

Dat klopt, de situatie is bepalend.
En juist daar gaat OSM even verder dan het juridisch openbare, het feitelijke openbare en het privaat, het laatste stuk wat we soms ook intekenen om dichter bij de ingang te komen.

Sommige locaties liggen nu eenmaal lastig om er met de auto bij te komen.
Plaats adresnode is soms enigszins mee te spelen, liefst wel bij de ingang of locatie adresgeheel (perceel, appartement), berekende eindpunt binnen vlak (gebouw) is een zaak van de routeerder.

Verschuif je de eindbestemming maar iets dan, doet hij het anders.
afbeelding

Dat is toch een zaak van de routeerder.

Inderdaad, maar de informatie welke toegang of parkeerplaats gebruikt moet worden, die zou dan wel ergens bruikbaar in OSM moeten zitten. Die vind je normaal gesproken ook op borden en routes ter plekke terug, ook buiten het terrein zelf, en in principe moeten er dan altijd routeerbare wegen naartoe leiden.

Dus mijn vraag zou zijn: zijn er gevallen waarin de navigatie/router de benodigde informatie nergens op een bruikbare manier kan vinden, uitgaande van een geolokatie binnen het vlak, terwijl verder alle mapping in orde is? Als zulke gevallen er zijn, dan zouden we over een mogelijke oplossing kunnen nadenken.

2 Likes

Mogelijke oplossing is dan (afhankelijk van welk vervoer gebruikt wordt) de ingang van de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid van dat adres te gebruiken i.p.v. het bezoekadres zelf.

Klein off-topic vraagje, waar haal jij die obliekfoto vandaan?

1 Like

Het gaat erom of de router/navigatie dat redelijkerwijs kan weten. Als er reële gevallen zijn waarin de router/navigator die informatie niet zomaar ter beschikking heeft, dan zou je een oplossing kunnen verzinnen hoe je de benodigde informatie wél in OSM kan opnemen, zodat de router/navigator het in een route en aanwijzingen kan omzetten.

Precies ‘vroeger’ gebruikte je daar de plaatsgerelateerde postcode voor dus dan zou je bij de parkeerplaats ingangen een postcode toe kunnen voegen.

Maar wel aan een postcode volgens mij.

Router zoekt dan een zelf gedefinieerd postcode gebied af n.a.v. het initiële adres waar ook een postcode bij hoort en klaar is Klara… Aannemende dat die router Klara heet…

Edit1: zinsbouw correctie
Edit2: n.a.v. het initiële adres waar ook een postcode bij hoort
Edit3: quote toevoeging en antwoord daarop

In Nederland en meer westerse landen is dit gewoon een bug van de router, je mag niet op de snelweg stoppen dus de router moet ook het eindpunt/beginpunt niet op de snelweg leggen.

Wat zal ik daar aan zinnig aan toevoegen Emvee: de bewuste router klapt als een Carto huis in elkaar kwa prestatie’s… en het is nog wel de default router…

Zoals emvee al zei hebben sommige van dit soort gebieden (hoofd)ingangen (entrance=main) of een amenity=parking(_entrance) waar je mensen heen kunt sturen. Hou er rekening mee dat de parkeerplaats niet altijd onderdeel is van een gebied, zie bijv. Ouwehands Dierenpark.

Verder ben ik het met Tjuro eens om auto(snel)wegen uit te sluiten als eindpunt van routes die via een zoekopdracht worden gegenereerd. In de praktijk vindt je altijd wel betere plekken om mensen heen te sturen. Hou er rekening mee dat highway=primary wel een praktisch eindpunt van een route kan zijn, zoals in het centrum van Rhenen.

Ik denk dat we inderdaad moeten zeggen dat stoppen op een snelweg niet mag. Iets beters is er niet van te maken in bepaalde situaties. Zeker in dat voorbeeld Ingang van gebieden voor navigatie - #7 by JASMein03M

De plekken waar het met een entrance opgelost is gaan we bekijken. Dat is duidelijk de juiste oplossing. Thanks hiervoor!

Het mooie van Amsterdam is dat er veel Mapillary data is en maar eens in de omgeving rondgekeken en wat updates gedaan, onder andere entrances toegevoegd.

Dat gaat niet dit probleem oplossen, alleen een update om highway=motorway/trunk uit te filteren zal doet doen. Geen gek idee om een issue aan te maken bij je favoriete routeplanner.

routeplanners zouden als er sprake is van adres nodes moeten kijken welk gebouw er bij hoort en checken of er entrances zijn gemapt op dat gebouw en zo ja, die node gebruiken i.p.v. de adres node.

Ja daarom dacht ik aan een postcodegebied koppeling tussen echte adres en parkeerplaats(ingang).
Zodat de router niet naar het adres routeert maar naar het eindpunt waar het voertuig bevoegd is stil te staan.
Die laatste zin is het belangrijkst, als je dat kunt oplossen heb je je universele oplossing.

Dus in geval van Rhenen waar aan de kant van de weg geparkeerd mag worden deze parking regels toepassen toevoegen ?

Edit1&2: zinsbouw aanpassing en link toevoeging.

In het oude forum was er een onderwerp over routing naar, meen ik, een camping, waar de router het voertuig naar een punt bracht aan de overkant van een rivier, zonder oversteekmogelijkheid. Dat was nou eenmaal het dichtstbijzijnde routeerbare punt! Kan je je trektocht beginnen met een zwempartij.

Ik denk dat je een normale camping wel een entrance kan geven, dus dat zou daar ook een oplossing kunnen zijn, maar ik ken ook natuurcampings (zonder postcode) die je met de auto helemaal niet kan bereiken, dus dan blijft het dichtstbijzijnde punt over.

Als ik op de pc een weg uitzoek dan zie ik zo’n geval wel en kan ik gemakkelijk een andere benadering forceren, maar op een tomtom of mobiele navigatie-app is dat een stuk minder zichtbaar.

Ik zie trouwens nu pas dat de enige entrance=main die je hier vind, niet de juiste is. Deze valt wel binnen het gebied van Düsseldorf Airport, maar is op een ander gebouw dan de hoofdingang. Blijft dus wel een risico dat je de verkeerde alsnog pakt.
Zien jullie daar nog betere manieren voor?

Mogelijk, maar ik weet niet hoe een router precies omgaat met de kaart.

Kun je beschrijven welke stappen de router doet om bijvoorbeeld “gewoon de entrance” te pakken?

Wat is het beginpunt, is dat een adres of is dat een punt op de kaart, en is iets als “neem de dichtstbijzijnde parkeerplaats” een bruikbare stap?

Is het reëel om te zeggen “dat kan je uit de kaart afleiden” of heb je bepaalde informatie nodig als tag op een OSM-object?

Ja als je eindpunt niet te bereiken is met een voertuig is dat in die 0.1% van de gevallen natuurlijk ook een antwoord maar dat is dan aan de router en niet een reden daardoor die 99.9% waar het wel voor geldt overboord te gooien toch ?

Op zich logisch maar creëert dat misschien nieuwe problemen? Als de router zegt: tot hier kan ik komen (ook al is het niet het gewenste eindpunt) dan is duidelijk dat je verder zelf moet kijken (bijvoorbeeld dmv locale P-bewegwijzering) en dan is het juist niet fijn als hij je nog een keer laat omrijden.

Ik had een keer een meneer aan mijn jasje hangen die klaagde dat de bezorgers zijn huis niet konden vinden, want de navigatie stopte op een landweg aan de andere kant van een weiland waar geen weg doorheen liep. Dan moest je eromheen via een fietspad en een oprijlaan die nog langer was dan het weiland breed was. Het adres lag officieel aan die landweg, maar je kon het huis niet bereiken vanaf die weg, zelfs lopend niet.

Voor OSM heb ik dat opgelost met access tags, maar hij kon moeilijk zijn leveranciers dwingen om een OSM-gebaseerde navigatie te gaan gebruiken. Waarom hij dan bij mij aanklopte is me nog steeds een raadsel… Ik heb hem aangeraden op dat punt een bordje te plaatsen bv met een pijl en de tekst “ingang via fietspad”.

?? Ik dacht dat we nog bezig waren te kijken waar het precies om gaat.