Ingang van gebieden voor navigatie

Bij Flitsmeister hebben wij een search en navigatie gebaseerd op Openstreetmap.
De search is gebaseerd op Photon en geeft altijd een adres node of het middelpunt van een gevonden gebied terug.

De navigatie zoekt bij de gevonden latitude/longitude de dichtstbijzijnde weg en daar gaat het nu wel eens mis.
Bijvoorbeeld Way: ‪Düsseldorf Airport‬ (‪143269312‬) | OpenStreetMap. Je komt hier aan de achterkant van het vliegveld uit.

Ook hebben we lang last gehad van Ikea Amersfoort waarbij de navigatie eindigt op de snelweg omdat dit de dichtstbijzijnde weg was. Nu staat de adres node aan de voorkant van het gebouw en gaat het wel goed.

Hoe is dit met OSM het beste op te lossen?

  • Bij sommige locaties helpt het verplaatsen van de adres node. Maar is dat de beste manier?
  • Locaties zoals deze zijn een gebied, dat kunnen we niet zomaar veranderen. Hoe kunnen we dat oplossen?
  • Hebben jullie andere tips om van een zoekopdracht naar een correct eindpunt van je navigatie te komen?

Welkom op het forum, prima vraag.

Lang niet altijd gemapt maar als er in het gebied een Key:entrance is of (bij meerdere) een entrance=main zou je die moeten nemen in plaats van de adres node. Heeft als voordeel dat als je de navigatie fout ziet gaan je de kaart kan bijwerken door de entrance in te tekenen.

Dit werkt perfect voor Düsseldorf Airport, zie overpass turbo (alle entrances, er is ook een entrance=main).

Ik neem aan dat je de parking node voor Ikea Amersfoort bedoeld? Of de adres node? Ik zie niet hoe dat in het verleden fout kon gaan.

1 Like

Het intekenen van serviceroads kan ook helpen. Met name op bedrijventerreinen en in het buitengebied naar woningen/boerderijen.

1 Like

Thanks! Entrance klinkt inderdaad als het juiste ja. Goeie oplossing voor Dusseldorf!

En het is inderdaad als je op ‘IKEA’ zoekt je de parking node ook krijgt. En deze eindigt op de snelweg. Service road is daar wel zie ik, maar die is alleen voor ‘delivery’ en wordt genegeerd. Wat zou voor zo’n soort situatie dan de oplossing kunnen zijn? Een entrance is niet te koppelen aan een adres node toch?

Zou het mogelijk zijn om bepaalde wegclassificaties uit te sluiten, zoals motorway en trunk?

3 Likes

Je kan binnen het gebouw ook de highway=service road intekenen, met gebruik van level=

Dan zou het ook dichter bij de parking node liggen.
Parking node is ook te verschuiven.

Interessant dit. Ik probeer al een hele tijd eenzelfde soort probleem op te lossen.

Alle adressen die hier liggen zegt elke navigatie, bestemming bereikt op de snelweg. Wat natuurlijk niet klopt. Ook google maps had dit voor een hele lange tijd, die hebben het nu gefixt na vele meldingen van mij.

Maar hoe kunnen we er in OSM ook voor zorgen dat dat klopt. Want het lijkt me dat dit op wel meer plekken fout gaat?

1 Like

Enerzijds hebben we de intekening in OSM. (plaatsing, zoals het is) Tot zover onze bemoeienis, anderzijds is de routering aan zet.

Routering kan ook een stuk voetpad meenemen om dichter bij de node te komen.
Dat is een afweging van de routeerder.

Net zoals met bicycle afstappen en meevoeren fiets wordt meegenomen.
Auto neerzetten en een klein stukje lopen.
Een afweging.
Je weet niet aan welke kant Google, dit heeft opgelost.

Dat klopt, de situatie is bepalend.
En juist daar gaat OSM even verder dan het juridisch openbare, het feitelijke openbare en het privaat, het laatste stuk wat we soms ook intekenen om dichter bij de ingang te komen.

Sommige locaties liggen nu eenmaal lastig om er met de auto bij te komen.
Plaats adresnode is soms enigszins mee te spelen, liefst wel bij de ingang of locatie adresgeheel (perceel, appartement), berekende eindpunt binnen vlak (gebouw) is een zaak van de routeerder.

Verschuif je de eindbestemming maar iets dan, doet hij het anders.
afbeelding

Dat is toch een zaak van de routeerder.

Inderdaad, maar de informatie welke toegang of parkeerplaats gebruikt moet worden, die zou dan wel ergens bruikbaar in OSM moeten zitten. Die vind je normaal gesproken ook op borden en routes ter plekke terug, ook buiten het terrein zelf, en in principe moeten er dan altijd routeerbare wegen naartoe leiden.

Dus mijn vraag zou zijn: zijn er gevallen waarin de navigatie/router de benodigde informatie nergens op een bruikbare manier kan vinden, uitgaande van een geolokatie binnen het vlak, terwijl verder alle mapping in orde is? Als zulke gevallen er zijn, dan zouden we over een mogelijke oplossing kunnen nadenken.

2 Likes

Mogelijke oplossing is dan (afhankelijk van welk vervoer gebruikt wordt) de ingang van de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid van dat adres te gebruiken i.p.v. het bezoekadres zelf.

Klein off-topic vraagje, waar haal jij die obliekfoto vandaan?

1 Like

Het gaat erom of de router/navigatie dat redelijkerwijs kan weten. Als er reële gevallen zijn waarin de router/navigator die informatie niet zomaar ter beschikking heeft, dan zou je een oplossing kunnen verzinnen hoe je de benodigde informatie wél in OSM kan opnemen, zodat de router/navigator het in een route en aanwijzingen kan omzetten.

Precies ‘vroeger’ gebruikte je daar de plaatsgerelateerde postcode voor dus dan zou je bij de parkeerplaats ingangen een postcode toe kunnen voegen.

Maar wel aan een postcode volgens mij.

Router zoekt dan een zelf gedefinieerd postcode gebied af n.a.v. het initiële adres waar ook een postcode bij hoort en klaar is Klara… Aannemende dat die router Klara heet…

Edit1: zinsbouw correctie
Edit2: n.a.v. het initiële adres waar ook een postcode bij hoort
Edit3: quote toevoeging en antwoord daarop

In Nederland en meer westerse landen is dit gewoon een bug van de router, je mag niet op de snelweg stoppen dus de router moet ook het eindpunt/beginpunt niet op de snelweg leggen.

Wat zal ik daar aan zinnig aan toevoegen Emvee: de bewuste router klapt als een Carto huis in elkaar kwa prestatie’s… en het is nog wel de default router…

Zoals emvee al zei hebben sommige van dit soort gebieden (hoofd)ingangen (entrance=main) of een amenity=parking(_entrance) waar je mensen heen kunt sturen. Hou er rekening mee dat de parkeerplaats niet altijd onderdeel is van een gebied, zie bijv. Ouwehands Dierenpark.

Verder ben ik het met Tjuro eens om auto(snel)wegen uit te sluiten als eindpunt van routes die via een zoekopdracht worden gegenereerd. In de praktijk vindt je altijd wel betere plekken om mensen heen te sturen. Hou er rekening mee dat highway=primary wel een praktisch eindpunt van een route kan zijn, zoals in het centrum van Rhenen.

Ik denk dat we inderdaad moeten zeggen dat stoppen op een snelweg niet mag. Iets beters is er niet van te maken in bepaalde situaties. Zeker in dat voorbeeld Ingang van gebieden voor navigatie - #7 by JASMein03M

De plekken waar het met een entrance opgelost is gaan we bekijken. Dat is duidelijk de juiste oplossing. Thanks hiervoor!

Het mooie van Amsterdam is dat er veel Mapillary data is en maar eens in de omgeving rondgekeken en wat updates gedaan, onder andere entrances toegevoegd.

Dat gaat niet dit probleem oplossen, alleen een update om highway=motorway/trunk uit te filteren zal doet doen. Geen gek idee om een issue aan te maken bij je favoriete routeplanner.

routeplanners zouden als er sprake is van adres nodes moeten kijken welk gebouw er bij hoort en checken of er entrances zijn gemapt op dat gebouw en zo ja, die node gebruiken i.p.v. de adres node.

Ja daarom dacht ik aan een postcodegebied koppeling tussen echte adres en parkeerplaats(ingang).
Zodat de router niet naar het adres routeert maar naar het eindpunt waar het voertuig bevoegd is stil te staan.
Die laatste zin is het belangrijkst, als je dat kunt oplossen heb je je universele oplossing.

Dus in geval van Rhenen waar aan de kant van de weg geparkeerd mag worden deze parking regels toepassen toevoegen ?

Edit1&2: zinsbouw aanpassing en link toevoeging.