Import van defibrillatoren in Oost-Vlaanderen

Hi all,

I got recently contacted by ‘Noodcentrale 112’ from Oost-Vlaanderen. They have a database on AED-locations they want to enter into OSM - they requested the data by the individual municipalities.

I’m copy-pasting the relevant information here (Dutch):

Als noodcentrale 112 behandelen we dagelijks diverse noodoproepen waarbij het slachtoffer reanimatiebehoeftigd is.

Daarbij start de 112-operator de hands only CPR op, aangevuld met instructies voor AED gebruik.

Op heden hebben we geen layer met AED-locaties in onze meldkamersoftware beschikbaar. In het verleden gebruikte we deze van hartveilig.be, echter is deze reeds lang niet meer aangevuld/bijgehouden.

Dus we zouden de Open AED-kaart willen gebruiken. Deze zouden we de komende weken willen aanvullen met alle locaties in Oost-Vlaanderen die bij ons bekend zijn.

Dit zal gebeuren via met de account Noodcentrale 112 OVL die elke item gaat toevoegen via OpenAED-kaart.

De data is begin 2023 opgevraagd bij elke Oost-Vlaamse gemeente en is hierdoor heel actueel en valide.
Dit is eigen data, dus er is geen licentie van toepassing.

3 Likes

Excellent news!
Just the fact that the municipalities provided the data is not a guarantee of quality. I guess they will added one by one, so some level of review will be there for sure. Still, it would be nice to be able to have a general look at the data to get a feel for its quality.
License wise if they say they own the data and they want to put it in there, that should be fine I guess.
We should also get them in touch with those folks working on an AED database that we had a chat with some time back.

1 Like

De noodcentrale OVL is ook op de hoogte van het bestaan van de volgende uMap.

https://umap.openstreetmap.fr/nl/map/osm-aeds-in-vlaanderen_910697#10/51.0914/4.1872

De gegevens van Puurs-Sint-Amands zijn hiervoor ideaal.

https://umap.openstreetmap.fr/nl/map/aeds-in-puurs_915006#13/51.0572/4.2726

1 Like
[out:json][timeout:25];

{{geocodeArea:Vlaanderen}}->.searchArea;

node[emergency=defibrillator]
  (newer:"2023-05-30T00:00:00Z")
  (area.searchArea);

out body;

Hmm, their locations aren’t very accurate. I sent them a bit of feedback:

Hallo Thomas (of dienst IT),

Ik zie dat jullie vandaag begonnen zijn met de defibrillatoren! Leuk om te zien.

Letten jullie erop dat jullie de AED zo accuraat mogelijk zetten?

Deze bijvoorbeeld staat midden op de parking, het lijkt me logischer dat die aan de muur van de kantine hangt.

Deze zou volgens jullie in het midden van de speelplaats staan, wat me ook wat onlogisch lijkt…

Deze lijkt dan weer aan de kant van de weg te staan, maar het lijkt me logischer dat deze zich in de zeilclub bevindt.

Mvg, Pieter

1 Like

Maybe they would also be interested in MapComplete’s “show all questions at the same time” setting and the “defibrillator:location” tag? I think it’s likely they have some description of the AED’s location.

De belangrijkste tag is de indoor tag.
Uit de websites van de gemeentes is dikwijls niet uit te maken of ze wel weten of de AED binnen of buiten staat.
In de tijd dat ik nodig heb om de AED van een note te vinden is het slachtoffer al tien keer dood.
Ik heb eens gekeken welke AEDs access=no zijn.
Het blijft zinloos.
Ik misbruik access=customers soms om de openingsuren niet te moeten bijhouden.

Mapcomplete blijft voor mij rijden zonder rijbewijs. Of als rijden met een step.

Of als rijden met een step.

Als je maar een paar kilometer moet afleggen, is eventjes een step nemen vaak handiger dan eerst je rijbewijs halen en een auto kopen :wink:

Uiteraard is MapComplete ontoereikend voor een ervaren mappers als jij, maar voor ervaren mappers zijn er al genoeg tools.

Honestly maybe it’s for the better that they don’t enter the rest of their data. If the location sometimes isn’t even right, I would doubt the rest of the data as well. Best to have real mapper survey the AED’s I think

I’m planning to mechanically add a fixme or a note on the AEDs that they did import, once that they are done.

1 Like

Ik bedoel dat ik de Mapcomplete bijdragen dikwijls moet verbeteren.
Voor vuilbakken kan dat geen kwaad, ik smijt mijn vuiligheid wel op de gemapte plaats.

Een tip voor als je notes maakt =
Begin steeds met hetzelfde trefwoord.
Dat is gemakkelijk zoeken in Notesreview.
In OSMAnd moet je dan ook niet bij elke note omhoog swipen.

I suspect the opposite is true: a human-readable description of the location (“at reception of sailing club building”) is easier to get right than coordinates.

Sorry, misread your message. Ignore my previous reply

Dankzij Mapillary heb ik gisteren nog twee AEDs gered.
Het waren nog wel foto’s die ik zelf genomen heb, maar ik moet ook op de weg letten.
Ze stonden ook niet op de uMap van ?Volksgezondheid? .

Het zou wel gemakkelijker zijn mocht ik een Mapillary laag boven de Overpass kunnen leggen.

Het is wel normaal dat een gemeente niet zal bekennen dat ze de AEDs niet weten hangen.
Er zou een belasting moeten op komen wegens het verstoren van het aanzicht.

Ik zou liefst een echte note hebben.
Het hadden op de eerste plaats notes moeten zijn en geen twijfelachtige nodes.
Een fixme is waarschijnlijk beter dan een note op de node, ik denk dat een fixme te vinden is in OSMAnd.

Is een query op

Noodcentrale 112 OVL

ook mogelijk ?

Ik heb Geraardsbergen vanuit mijn stoel afgewerkt.
Maar dat zal wel een uitzondering zijn.
Geraardsbergen heeft een redelijke kaart.

Waw, dat is simpel. Ik dacht dat ik de vreemde wereld van metadata moest betreden.
Maar het geeft maar de laatste user aan.

Van zodra ik een opmerking plaats bij een node komt die niet meer in het resultaat.

Om dubbels te onderscheppen zouden we de originele van Noodcentrale naast de bestaande moeten kunnen leggen in een ander kleurtje.

De hoeveelheid onbetrouwbare nodes is intussen beheersbaar geworden.

Alhoewel, die indoor zijn nooit goed te krijgen.

1 Like