Import av badplatser från LM Topografi 50

image
Vi har ökad datamängden med 53 kb ~ökning med 13% :star_struck:

1 Like

Fick följande feedback på osm-dev telegramgruppen när jag upplevde problem med notskapandet:

also note rule that “Don’t create automated notes. Notes should be a human-to-human communication” from Notes - OpenStreetMap Wiki

Maproulette utmaningar är rätt väg fram istället tänker jag.

Också börjat titta på MapRoulette för det jag håller på med, verkar ganska smidigt med möjlighet att ladda upp färdig GeoJSON, dock lite dåligt dokumenterat kan jag tycka.

1 Like

Jag frågade chatgpt hur man gör :sweat_smile:
Ska förbereda en geojson med de som finns hos LM men saknas i OSM härnäst

Uppdaterade just en badplats utanför Hudiksvall som var taggad som swimming_area och var utritad som ett godtryckligt område. Jag tog alltså bort området och gjorde istället en punkt som taggas som leisure:bathing_place. Den här punkten är ju än så länge inte synlig i standardkartan på openstreetmap.org, men det kanske jobbas på att den taggen ska bli det?

Säg till om jag borde gjort något annat än det jag gjorde.

1 Like

Ja, det är nog något som behöver läggas till i carto (standardstilen), kan titta på att skriva en issue+PR på det.

2 Likes

Tack för bidraget.

Jag vet inte, men det är inte så viktigt, tycker jag.

Openstreetmap.org kommer aldrig kunna visa all data.

Vem som helst göra en karta eller app baserat på data.
Tex likt LavSeeker för Android.
Eller wheelmap.org

En filosofisk påpekan, jag har tänkt på detta lite för många år och velar fortfarande. Se detta som en mycket ödmjuk post.

1. alla taggar betyder ungf det den säger att den betyder (se highway=footway)
  2. om du vill att de ska betyda något specifik måste du ha massa extra taggar, explicit. (sidewalk)
  3. nya taggar kommer förvirras med gamla om de liknar varandra (se highway=path)

Slutsats: det finns för mycket taggar för bad, sim och sola som heter ungefär samma sak.

leisure=swimming_area känns vettig för alla badplatser i Sverige, iaf för mig som bara har simtränat i det vilda med föreningar så det var väl så officiellt det kunde bli. Det är dumt att ha flera taggar, för att lösa problemet “jag vill (lek|sol)*bada”. Jag är inte övertygad om att de nuvarande reglerna är bra för att det inte går att hantera kvalitén.

Jag kollade på BJK och officiella/inofficiella badplatser och orkade inte röra det för mycket att sätta sig in i och för mycket “nu gör du fel”. Det ska vara lätt att kartlägga sedan svårare ju mer detaljer man vill lägga till.

@pangoSE Hur ser det ut med lösta notes och hur mycket är det kvar på din lista som inte blivit notes? Har du fortsatt att köra skriptet ibland eller fastnade det på att bli MapRoulette istället?

Min fundering är, om det inte är så många kvar så kanske det skulle skapas notes nu när det är badsäsong.

3 Likes

Hej
Här kommer en uppdatering:
Open notes: 132
Closed: 111
Total number of script created notes: 243
lista med öppna noter
Nu finns utmaningen på Maproulette, det var busenkelt att skapa den, vilket fantastiskt system! :star_struck:

2 Likes

Jag har skrivit kod för att stänga alla noter och avsluta det här.

1 Like