Import av badplatser från LM Topografi 50

Någon reaktion på att vi importerar som noter för lokala mappare att kolla upp?
Ska jag göra en särskilt konto för det här?

Finns filen nånstans så man kan titta lite på den?

Du behöver inget egeet konto för enskild import (ev relevant för mass-import-konton).

1 Like

Här är filen https://github.com/salgo60/Svenskabadplatser/blob/main/data/lantmateriet_badplatser_sverige.geojson
Totalt ~3500 badplatser.
Vi har idag runt 400 amenity=public_bath


Så vi har ungefär 400/3500 = 11% av alla baden som finns hos LM i dagsläget.

Det är rätt kass täckningsgrad. De flesta svenska badplatser saknas i OSM.

Se även våra ca 300 “leisure”=“bathing_place”

Jag är för.

Jag tycker att det låter som en god idé. Även om det inte blir perfekt ger det ju arm-chair-karterare en bra grund.

Börja med det som finns hos havs och vatten den tror jag har bättre kvalitet och den drog jag in i WD 2021 men massa dåliga koordinater som jag försökt rätta upp och ha dialog med kommunerna med mer eller mindre bra resultat länk issues

Om jag minns rätt

  • det är enomrt bra ordning på EEA men deras data är inte CC-0 se email 2021
  • EEA har bathingwateridentifier dd.eionet.europa.eu/dataelements/99263
  • jag skapade en motsvarande egenskap i WD P9616
  • jag gissar att Havs och vatten skapade sin databas för att mata den till EEA
  • som “vanligt med” statens data är det mycket skit data som jag pekar på ovan… jag uppfatatr att kommunerna ansvarar för inmatningen och man funderar inte ens på att det kommunen skall ange skall överensstämma med det data LM har osv… tvekar om Havs och vatten ens kvalitetssäkrar datan…

Vad säger Hav om ansvar
Havs- och vattenmyndighetens roll är att vägleda kommunerna i arbetet med EU-baden. Folkhälsomyndigheten hjälper till i vägledningen när det gäller bakterier och människors hälsa.

1 Like

Kör på, men var observant i Linköpings kommun där jag redan har importerat badplatser från kommunens öppna data.

2 Likes

Länk till fil eller dataportal?
Om LM har en badplats som kommunen inte har då skapas en not, hur låter det?

Låter bra.

1 Like

Bra iniativ!

Nu är koden nästan redo.

Note: 3910531 | OpenStreetMap ← första test
Fick input från @salgo60 som resulterade i


Jag vill även ha statistik, se Gather statistics and show as the script runs · Issue #4 · dpriskorn/geojson2osmnotes · GitHub
Återkommer när de är fixade

1 Like

@Hidoo00 Tack för att du fixade Note: 3910531 | OpenStreetMap :star_struck:

På vilket sätt kommer badplatserna att taggas? Med en nod eller area?

Jag anser att programmatiskt skapa anteckningar är fel väg att gå, eftersom vi inte på långa vägar kan hantera den mängd anteckningar som strömmar in i dagsläget. Situationen riskerar att bli som i Iran, där högen av anteckningar hopar sig som polisens olösta fall.

Det är ett väldigt intressant projekt ni håller på med och det är tragiskt att se hur trögjobbade myndigheterna är. Själv frågade jag Tillgänglighetsdatabasen om deras licens för snart två månader sedan och har ännu inte fått svar. Men om en anteckning om att ett kvarter i centrum av en tätort har rivits inte har lösts på fem år, tror jag inte att en eventuell badplats – som måste kollas på plats – i mitten av Norrlands inland, kommer att ägnas särskilt mycket uppmärksamhet.

Jag skulle i stället föreslå att ni som är drivande i projektet själva går igenom varje badplats så långt det är möjligt hemifrån. Anteckning 3910531 löste jag t.ex. genom att se att badplatsen redan fanns tillagd, fast endast som natural=beach, och kollade även upp på kommunens hemsida vad den hette och om den hade mer info som kunde läggas till. Detta torde gå att göra för majoriteten av alla badplatser. Om en badplats inte går att finna på internet kan det vara dags att lägga till en anteckning manuellt. Då kanske mängden skulle vara hanterlig, men de kommer nog inte att bli lösta för den sakens skull.

1 Like

Finns det något annat sätt att hantera en insats av denna sort? Jag tänker på HOT-taskmanager, Map Roulette eller något annat verktyg jag inte känner till.

Mycke av mitt ritande utgår från noter och jag föredrar att lösa de som någon “riktig användare” lagt på något de önskar förbättra, som det är nu så är det i vissa områden dominerat av skript skapade noter medans andra områden har en stor mängd personliga anteckningar som är svåra att förstå för en utomstående.

Om det är den bästa metoden går det att lägga en hastag i noten så att de är enklare att filtrera bort de dagar man inte önskar delta i just denna insats?

2 Likes

Hur filtrerar man noter med hashtag?
Jag ändrar till att sätta på #topo50

Jag ser 2 möjliga vägar fram:

  • antingen så skiter vi i att skriptnoter ligger olösta länge
  • eller också så gör vi inte det och begränsar antalet på något vis

Bakgrund:
Vi har 4,644 öppna noter just nu i SE.

Mitt förslag:
Jag kodar skriptet så att max 100 öppna noter får finnas samtidigt. Har inte några lösts sen det kördes förre gången så görs inga nya.

Då ser vi om nån engagerar sig och löser noterna likt det du beskriver. I värsta fall så kan vi med enkelhet stänga de hundra noterna om communityn kommer överens om det här.

Personligen skulle jag gärna bidra, för jag vet att folk älskar badplatser och det finns ingen bra samlat plats där alla badplatser finns just nu. Det är spretigt med flera olika aktörer som har halvdålig koll allihopa.

Hur låter det?

Verkar tyvärr som att jag hade lite för stort förhoppning på att NotesReview kunde göra det, men både exkludering av användare och notes med viss text ligger som issues för att göras någon gång i framtiden. Oavsett kanske en hashtag inte skadar?

1 Like

För mig så låter det som en bra kompromiss, om vi så önskar går det ju då även att höja antalet aktiva.

1 Like

@pangoSE Låter mycket bra. Att kontinuerligt mata på med nya badplatser med ett tak på 100 känns som en rimlig kompromiss för att göra det hanterligt och samtidigt få med alla.

Som en parentes kan jag nämna att mitt personliga mål har varit att inte låta antalet överstiga 4 000, men det sket sig … Det var uppe över 4 800 för någon vecka sedan innan jag tog tag i det igen. Något borde göras för att synliggöra anteckningarna, typ ha de påslagna som standard i redigeringsprogrammen. Menmen, det är en annan fråga.

1 Like