IJzeren Rijn als name tag?

Ik zag dat de gehele spoorlijn Weert-Roermond van de name-tag “IJzeren Rijn” voorzien is. Is deze tagging (nog) correct: de IJzeren Rijn was voor vervoer naar het Ruhrgebied (via Vlodrop) en sinds lang rijdt er in die hoedanigheid geen enkele trein meer over dit traject. Er staan (natuurlijk) ook geen naambordjes daar.

Wat vinden jullie ervan om de name-tag naar een (spoor)route-relatie te verleggen?

Ik heb toen ik in Weert op school zat honderden keren illegaal langs dat spoor gefietst over een strookje zand. Het heet volgens mij echt zo en die naam is niet vergeten. Er staan in de pers ook nog wel vaker berichten: er is een oeroud verdrag waarop Belgie zich kan beroepen om het spoot van een single track boemeltje te upgraden naar een goedernbaan met bovenleiding. Dat verkort Antwerpen Haven - Ruhtgebiet aanzienlijk.

Ik geloof dat de laatste stand is dat ondertunneling van het natuurgebied oost van Roermond toch wel erg duur is?

Ik zou de naam gewoon handhaven…

Geen naambordjes, functie verdwenen, alleen de volksmond, en dan vooral als historische aanduiding.
Was daar niet een alternatieve naamtag voor?

1 Like

Niet veel gebruikt, maar het is (nu) een historische referentie

[historic_name](Search results | OpenStreetMap Taginfo historic_name#keys)

The wiki tag wordt echter als deprecated gelabelled.

Maar refererend aan het traject Weert - Roermond heb ik het niet over een single track boemeltje. De facto is Weert - Roermond ‘gewoon’ een deel van het standaard Prorail-spoor, druk gebruikt door personen- en goederenverkeer (dat laatste dus niet via Vlodrop :slight_smile: )

Dan geven ze (als het goed is) aan wat het betere alternatief is, toch?

Het is een internationaal ding. Maakt het uit wat de Belgen en Duitsers met de naamgeving doen?

Zowaar

This feature has been labeled as deprecated . The recommended replacement is: old_name=*.
The reason is documented in Deprecated features. You are still free to continue to use or interpret this tag as you see fit since OpenStreetMap does not have “banned features”.
Under no circumstances should you (semi-)automatically change “deprecated” tags to something else in the database on a large scale without conforming to the automated edits code of conduct. Any such change will be reverted.

Dan zou het old_name:de , old:name:nl, old_name:en kunnen worden

moo. Lijkt me primai

Er zijn meer delen van het hoofdrailnet die een naam hebben, en die namen worden allemaal slechts sporadisch gebruikt door ProRail. Het lijkt me dan logischer om daar uniform mee om te gaan, bijvoorbeeld allemaal omzetten in bijv. loc_name.

Maar, Jeroen, jij hebt op 27 april 2022 de naam IJzeren Rijn (en wat vertaligen) aan met name het stuk tussen Weert en Roermond toegevoegd. Wil jij derhalve op deze actie terugkomen?

Ik heb de naam IJzeren Rijn op het gehele Nederlandse deel van de IJzeren Rijn gezet.

Ik zie niet in wat daar mis mee is, tenzij je meer algemeen het gebruik van name-tags in het hoofdrailnet wilt herzien.

Dat er geen treinen meer naar Duitsland (kunnen) rijden, impliceert niet dat de naam van het spoor gewijzigd is.

Ik vraag me af of de naamgeving IJzeren Rijn, voor zover historisch officieel is. Lijnen als Het Hoekse Lijntje of het Kippenlijntje worden immers ook niet met deze name-tag opgetuigd.
Een willekeurige forens tussen Weert en Roermond zal geen enkel verband zien met historische IJzeren Rijn. Volgens mij is deze naamgeving dus niet (meer) aan de orde.

Lees heel het lemma

Eindig niet voor je onderaan op al de ‘bronnen, noten en/of referenties’ hebt geclickt;
bijvoorbeeld nummer 3: Rijkswaterstaat, 2001. Trajectnota/MER IJzeren Rijn, deel A.

Over de volksmond van Peter:

Lees onder Trivia: " Aan de Victoriabrug koos kunstenaar John Körmeling voor neonlampen in de letters van ‘De IJzeren Rijn’.[17] Ze lichten een voor een op, om de indruk te wekken dat er een trein voorbij komt."

Maar daar staat dan weer tegenover dat ik al fietsend daar in de jaren 60 nooit een naambordje zag :slight_smile:

Het kunstwerk heet wel “De IJzeren Rijn”. Het is ook de projektnaam, zag ik. En een verzameling trajecten werd zo aangeduid, in het kader van een mogelijke reaktivatie. Maar is er een feitelijk trajekt dat feitelijk De IJzeren Rijn heet?

Wat was, was en wat misschien weer komt, komt misschien, maar als ik onderstaand plaatje zie, dan kan ik alleen maar de conclusie trekken dat dit anno 2023 fout is:
image

tsja, tussen Weert en Roermond is het op zijn minst niet meer reeel…

Voor wie twijfelt of de naam officieel is, hier een internationaal verdrag waarin de naam is vastgelegd.

Recent was hier een discussie over een in EU initiatief betempelde ‘rail corridor’ waarbij 18000 of meer stukken rail arbitrair deel werden gemaakt van die relatie (Spanje, Frankrijk, Italië, de Balkan. Het is niet spoor 1 of spoor 2 natuurlijk, het is een groep trajecten aangeduid met ??? Corridor. Uiteindelijk werd het deel gemaakt van de prullenbak, te groot, te onhandelbaar, te veel impact op ieders mapping in de betroffen gebieden. In deze weet ik niet hoe dat Rotterdamse haven - Duitsland trace in OSM is opgenomen maar meen me te herinneren dat die een exclusief spoor hebben.

Het draadje: Railway "superroutes"