Hvordan kortlægger I stier, der både er for cyklister og fodgængere?

I nogen tid er der blevet ført lange diskutioner i det generelle forum, om hvad der skal gøres af highway=path. Historisk set, er highway=path ( + bicycle=yes og foot=yes eller bicycle=designated og foot=designated) blevet brugt til at beskrive stier hvor cyklister og fodgængere er ligestillede. Fra ca. 2020 begyndte en ny metode at blive taget i brug, hvor man i stedet bruger highway=cycleway i stedet for highway=path. I Danmark synes jeg det giver mest mening at bruge highway=cycleway, fordi fodgængere oftest gerne må bruge dem, hvis der ikke er fortov. Hvad synes/gør I?

P.S:
I en kommentar i det østrigske forum fandt jeg denne graf.

Det undrer mig at antallet af highway=cycleway går tilbage flere gange. Jeg er først i år blevet interesseret i OSM, så er der nogen af jer veteraner, der kan forklare hvorfor?

Jeg er forholdsvis ny som kortlægger i OSM, og har haft den samme tvivl. Jeg er endt med at lade skiltningen på stedet afgøre det:

• Hvis det er skiltet som en kombineret cykel/gang-sti, bliver det til “Cycle and Foot Path” i editoren (iD); dvs. bicycle=designated, foot=designated, highway=cycleway.

• Hvis det er skiltet som en cykelsti, bliver det til en “Cycle Path” i editoren (iD); dvs. highway=cycleway.

• I de fleste andre tilfælde bliver det simpelthen klassificeret som en “Path”; dvs. highway=path.

Det er en regel der er forholdsvis nem at administrere, især hvis man besøger stedet (som jeg ofte gør). I alle tre tilfælde kan der selvfølgelig komme flere karakteristika til.

Jeg selv bruger næsten udelukkende highway=path til stier uden belægning. F.eks. stier i parker og naturstier. Jeg er også begyndt at sikre smoothness tags, for at det er tydeligt hvilken slags sti der er. I bymiljøer bruger jeg altidhighway=cycleway hvis det er skiltet, og highway=footway hvis der ingen skiltning er.

Cykelstier bør bare tagges som highway=cycleway, for det er jo hvad de er.

Det er heller ikke rigtigt, at fodgængere oftest gerne må bruge cykelstier.

Færdselsloven §10 siger:"
Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat."

Og ved de fleste veje er der en egnet rabat, hvis der ikke er et fortov.

og i stk 3:

“Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien.”

Så foot=designated på cykelstier er en fejl, for cyklister og fodgængere er ikke ligestillede. Det er fodgængerne, der skal flytte sig, når der kommer en cykel, hvis de overhovedet må gå på cykelstien.

Så der er forskel på cykelstier og fællesstier, og stier som bare er stier.

Jeg ved ikke hvorfor highway=cycleway gik tilbage i Østrig, men i Danmark har jeg selv ændret en del til highway=path/footway. Typisk fordi nogen engang bare har tagget alle mulige stier som cykelstier ud fra luftfotos. Men når der så løbende kommer vejbilleder (Mapillary, Kartaview, osv), kan man se, at det faktisk ikke er cykelstier. Nogle er endda skiltet med cykling forbudt.

Der forskel på hvad editors foreslår for fællesstier.
iD bruger highway=cycleway,bicycle=designated,foot=designated
JOSM bruger highway=path,bicycle=designated,foot=designated

Jeg foretrækker path, fordi jeg synes, at man burde kunne forvente, at hvis man kører på en cykelsti, så har cykler prioritet og fodgængere skal flytte sig, hvis de overhovedet må være der.

1 Like

Jeg er flere steder stødt på en del cykelstier i DK, som har fået tilknyttet denne fixme-note:

“‘foot=yes’ should either be removed (as ‘foot=yes’ is already an implicit value for a cycleway) OR be upclassified to ‘foot=designated’ (if there is an actual sign that the path is explicitly shared between bicycle/pedestrian)”

Har dog ikke sat mig ind i, hvad problemet er, så har ladet den være.

Jeg ved ikke hvorfor highway=cycleway gik tilbage i Østrig, men i Danmark har jeg selv ændret en del til highway=path/footway.

Jeg glemte vist at nævne at grafen beskriver udviklingen i Danmark, ikke i Østrig. Jeg fandt den bare i det østrigske forum i denne kommentar.

Så foot=designated på cykelstier er en fejl, for cyklister og fodgængere er ikke ligestillede. Det er fodgængerne, der skal flytte sig, når der kommer en cykel, hvis de overhovedet må gå på cykelstien.

Selvfølgelig, men det er jo fællesstierne vi snakker om. Om man bruger highway=path eller highway=cycleway afhænger af hvordan man fortolker mærkaten highway=cycleway.

Når jeg forestiller mig hvordan en cykelsti ser ud, tænker jeg på en ca. 2-meter bred sti med belægning (oftest asfalt), hvor cykler eksplicit har ret til at være. Det er det, som en highway=cycleway generelt er (der er undtagelser).

highway=path er derimod meget uspecifikt. En sti kan betyde så meget forskelligt og derfor bør mærkaten kun benyttes sammen med sekundære mærkater, da den øverste mærkat ikke kommunikerer nogen information i sig selv. Teoretisk kunne man afskaffe highway=cycleway helt (dårlig ide) og markere en cykelsti på følgende måde:

highway=path
bicycle=designated
foot=no
surface=asphalt
width=2

Som jeg har oplevet det, så er de fleste stier, der er skiltet med D:27 (ikke-opdelte fællesstier) visuelt identiske med en gennemsnitlig cykelsti, bortset fra skiltet. Derfor synes jeg egentlig, at det giver god mening at markere dem som highway=cycleway, fordi de jo reelt set er en cykelsti med skilt, der angiver foot=designated (at cyklister og fodgængere er ligestillede).

Mærkaten highway=path spænder allerede meget bredt, så derfor synes jeg også det er bedre at bruge mere specifikke highway-mærkater, når de allerede findes og er i almen brug.

Jeg foretrækker path, fordi jeg synes, at man burde kunne forvente, at hvis man kører på en cykelsti, så har cykler prioritet og fodgængere skal flytte sig, hvis de overhovedet må være der.

Det her er nok kernespørgsmålet. Du mener at highway=cycleway kun bør bruges til skiltede cykelstier (og intet andet).

Altså: highway=cycleway = skiltet cykelsti hvor cykler har forrang.

Jeg mener derimod ikke at man kan opstille det ovennævnte lighedstegn, fordi jeg synes highway=cykelway beskriver selve stiens karakter, mere end det beskriver prioriteringen af stiens brugere.

Altså: highway=cycleway = ca. 2-meter bred sti med ofte med belægning, hvor cykler eksplicit har ret til at være.

Jeg synes vi bør komme til en eller anden enighed om hvordan vi markere disse typer af stier i Danmark.

Det kommer sig nok af, at denne wikiside skriver at foot=yes er en implicit værdi af highway=cycleway i Danmark.

Just stumbled upon this thread by chance, as I could make out what the title is probably about :slight_smile:

The drops were probably caused by someone removing the redundant bicycle=designated from highway=cycleway, if you look at the graph with only foot=designated

edit: changed the graph to use count instead of length, so that the scale is comparable to the original graph

1 Like

Jeg tror, at du er ved problemets kerne her; jeg kan se nu, at jeg startede med at se på stiens karakter og formodede brug. En gang imellem kom jeg i tvivl, så nu går jeg kun efter skiltene.

I praksis betyder det nok ikke så meget, men kunne måske influere på navigation og ruteplanlægning. Jeg støtter dit udsagn, men vi må også sikre os at brugerne af informationen er indforståede:

The two major drops seem to be this changesets by @mikkolukas

Changeset: 84935168 | OpenStreetMap
Changeset: 154807850 | OpenStreetMap

Ja, skiltet eller ubestrideligt.
Med det mener jeg, at fx her i København skilter man ikke hver eneste cykelsti og fortov, men der er ingen tvivl om, hvad det er. Man kan få en bøde for at cykle på fortover og for at gå på cykelstien.

Hvis du ved, at det er en 2 meter bred asfalteret sti, så skal den jo tagges som highway=path,surface=asphalt, width=2

Det er nyttig information. For der findes smalle cykelstier, og der findes også mange cykelstier, som ikke er asfalteret.

Hvis du tagger den highway=cycleway så får den default bicycle=designated. Men det ved du jo ikke om den faktisk er hvis det bare er en asfalteret sti.

Der er masser af asfalterede veje, der er 2 meter brede. Og dem tagger vi jo som highway=service eller highway=residential og ikke som highway=cycleway,motor_vehicle=yes, selvom de har fuldstændig samme karakter som nogle cykelstier.

Der er nogle cykelstier der er tagget som highway=cycleway,emergency=yes fordi de også er tiltænkt brandvæsen, ambulancer og politi.