Jeg ved ikke hvorfor highway=cycleway gik tilbage i Østrig, men i Danmark har jeg selv ændret en del til highway=path/footway.
Jeg glemte vist at nævne at grafen beskriver udviklingen i Danmark, ikke i Østrig. Jeg fandt den bare i det østrigske forum i denne kommentar.
Så foot=designated på cykelstier er en fejl, for cyklister og fodgængere er ikke ligestillede. Det er fodgængerne, der skal flytte sig, når der kommer en cykel, hvis de overhovedet må gå på cykelstien.
Selvfølgelig, men det er jo fællesstierne vi snakker om. Om man bruger highway=path
eller highway=cycleway
afhænger af hvordan man fortolker mærkaten highway=cycleway
.
Når jeg forestiller mig hvordan en cykelsti ser ud, tænker jeg på en ca. 2-meter bred sti med belægning (oftest asfalt), hvor cykler eksplicit har ret til at være. Det er det, som en highway=cycleway
generelt er (der er undtagelser).
highway=path
er derimod meget uspecifikt. En sti kan betyde så meget forskelligt og derfor bør mærkaten kun benyttes sammen med sekundære mærkater, da den øverste mærkat ikke kommunikerer nogen information i sig selv. Teoretisk kunne man afskaffe highway=cycleway
helt (dårlig ide) og markere en cykelsti på følgende måde:
highway=path
bicycle=designated
foot=no
surface=asphalt
width=2
Som jeg har oplevet det, så er de fleste stier, der er skiltet med D:27 (ikke-opdelte fællesstier) visuelt identiske med en gennemsnitlig cykelsti, bortset fra skiltet. Derfor synes jeg egentlig, at det giver god mening at markere dem som highway=cycleway
, fordi de jo reelt set er en cykelsti med skilt, der angiver foot=designated
(at cyklister og fodgængere er ligestillede).
Mærkaten highway=path
spænder allerede meget bredt, så derfor synes jeg også det er bedre at bruge mere specifikke highway-mærkater, når de allerede findes og er i almen brug.
Jeg foretrækker path, fordi jeg synes, at man burde kunne forvente, at hvis man kører på en cykelsti, så har cykler prioritet og fodgængere skal flytte sig, hvis de overhovedet må være der.
Det her er nok kernespørgsmålet. Du mener at highway=cycleway
kun bør bruges til skiltede cykelstier (og intet andet).
Altså: highway=cycleway
= skiltet cykelsti hvor cykler har forrang.
Jeg mener derimod ikke at man kan opstille det ovennævnte lighedstegn, fordi jeg synes highway=cykelway
beskriver selve stiens karakter, mere end det beskriver prioriteringen af stiens brugere.
Altså: highway=cycleway
= ca. 2-meter bred sti med ofte med belægning, hvor cykler eksplicit har ret til at være.
Jeg synes vi bør komme til en eller anden enighed om hvordan vi markere disse typer af stier i Danmark.