Gisteren kwam ik de tag bus=yes tegen op een bushalte en bijbehorend perron. Deze tag is de korte vorm van access:bus=yes en zou aangeven dat de bus over het perron mag rijden. Volgens mij zou hier op zijn hoogst bus=no mogen staan.
Ik heb dit bij een aantal bushaltes verwijderd maar toen zag ik dat het in heel Nederland zo staat aangegeven.
Het lijkt me dat dit een fout is die erin is geslopen en ik vraag me af hoe hier door andere mappers over wordt gedacht.
bus=yes is niet zomaar een synoniem voor access:bus=yes, net zoals dat geldt voor bijv. voor bicycle. “access tags” worden ook gebruikt om aan te geven iets is speciaal bedoeld voor de betreffende vervoermode.
Met public_transport=platform is nog niet duidelijk voor welke vorm van OV dit een halte is.
De toevoeging bus/tram/train/…=yes maakt dat pas duidelijk.
Merkwaardig is dan dat het proposal ptv2 die toevoeging alleen beschrijft bij de stop_position.
Daat is het m.i. overbodig omdat die node door zijn ligging op een highway of op de rails wel een eenduidige betekenis heeft. Het toevoegen van bus=yes kan geen kwaad, maar is overbodig.
En zoals het gaat in deze open source community zijn er intussen alle mogelijke combinaties te vinden.
Persoonlijk voeg ik bus=yes dus toe aan het platform en niet aan de stop_position
Daarentegen maakt de halte deel uit van een relatie waarin route=bus staat aangegeven.
Ik raak hier een beetje in de war wat betreft platform en halte. Wat ik in de praktijk zie gebeuren is dat de halte een platform wordt als punt, het perron een platform als lijn en daar soms nog een platform omheen als vlak: voorbeeld.
Overigens klaagt iD erover als bij de bushalte (als punt) geen bus=yes staat aangegeven.
bus=yes en vergelijkbare tags lijken mij compleet overbodig op bushaltes en perrons. Er zijn andere tags zoals highway=bus_stop en railway=tram_stop die al precies hetzelfde aangeven.
Dat is waar, maar na brede invoering van ptv2 zouden deze tags niet meer gebruikt worden. In de overgangsperiode wordt het dus tweemaal getagd. Overigens lijkt die overgangsperiode wel oneindig te gaan duren, vooral omdat carto niet meegaat.
Als we op Carto wachten kunnen we wachten tot we een ons wegen. Carto kijkt naar hoe de tags gebruikt worden, en zolang tags in gebruik blijven verandert er niks. We kijken dus vanuit beide kanten de kat uit de boom.
Er zijn voorbeelden van inmiddels veelgebruikte tags die Carto toch blijft weigeren, er zijn voorbeelden van veelgebruikte tags die Carto zo maar anders gaat interpreteren, en er zijn voorbeelden van weinig gebruikte tags/varianten die Carto wel rendert.
Vergeet Carto maar.