Hoe splits ik een mutipolygoon op in Josm

Ik ben op Tenerif een aantal lege ruimtes aan het opvullen.
Nu kom ik een aantal zeer grote multipolygonen tegen waarmee ik het overzicht totaal kwijt ben.
Deze bestaan uit soms meer dan 100 outers en inners, waarbij de outers ook nog verschillende tags hebben, en tot meerdere mutipolygonen behoren.
Ik gebruik in JOSM vaak de tool ‘cutout overlapping polygon’ maar deze werkt niet op multipolygonen met meerdere outers.
Iemand hier een oplossing voor?

1 Like

Met de utils2 plug-in kun je van split object gebruik maken, ik denk dat dat is wat je zoekt:

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/SplitObject

Die werkt ook niet op dit soort multipolygonen.

AFAIK, splitsen van multipolygons die één enkele outline hebben is simple met alt-X maar zodra die meerdere outline delen hebben of meerdere single outlines ringen in een MP gekoppeld hebben houdt het op… handwerk.

Probleem wat ik dan heb is als ik de wegen wil combineren, dat er verschillende tags op de wegen zijn als zijn, en tot meerdere multiepolygonen behoren. dus krijg ik een conflict in
JOSM

Ah ja, wilde er al bijzetten: de preview (gif op die pagina) suggereert dat het met mutipolygonen werkt, maar heb daar zelf geen ervaring mee en weet niet wat de beperking/limieten ervan zijn. :smiling_face:

Misschien helpt het als je een concreet voorbeeld kunt delen?

dit stuk bosbouw gaat het hele eiland Tenerif over en bevat meerdere outers en inners.
Ik wil deze opdelen in meerdere stukken zodat het geheel overzichtelijker wordt.
Liefst met maar een outer zodat de tools split en cutout werken.

Hmm, daar is de plugin in principe wel voor gemaakt, maar de randvoorwaarden om het te laten werken zijn wel uitgebreider dan bij een gewone polygon:

Note: Be careful to have all parent relations of all outer ways which will be split download.

In order to split a relation, all members of the relation have to be downloaded. The relation and a non-closed way without tags and with its end nodes sharing any way with membership of the relation and with role outer need to be selected. Additionally, the non-closed way is not allowed to cross any member with role inner nor share any nodes with one of them.

Heb je alle outers gedownload (rechtsklik op de relatie, optie download members)? In je screenshot zie ik aan de onderkant namelijk dat 'ie open eindigt, dus dat suggereert van niet, en dan werkt het idd. niet. :slight_smile:

Mocht dat puur voor dit screenshot zijn en je dat eerder wel gedaan hebben: Krijg je een foutmelding als je het probeert, of gebeurt er gewoon niets?

Heb wel de relatie gedownload, maar niet alle relaties waarvan de outers lid van zijn. dus dat kan ik nog proberen.
Kost wel even tijd om dat uit te zoeken.

Zelfs als ik alle gekoppelde relaties download werkt het niet.

Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen en het verschillend noemen, dus voor de zekerheid: ik bedoel niet de gekoppelde relaties, maar de [alle] leden die onderdeel uitmaken van deze relatie. Dus op deze manier:

(Geen idee overigens wat het verschil is tussen “Download met leden” of “Download leden”, maar het resultaat is bij mij voor zover ik zie hetzelfde. :stuck_out_tongue_winking_eye:)

En als je dat gedaan hebt, moet je om het te laten werken als ik het goed begrijp:

  • een weg tekenen waar je wil splitsen, van de ene zijkant naar de andere (joined aan beide zijden)
    • waar je de weg aan joined mogen alleen outer leden zijn
    • en geen inner leden doorkruisen
  • alle outer elementen selecteren (“selecteer leden” in datzelfde rechter-muisknop-menu uit het screenshot hierboven? Of selecteer relatie?)
  • ook die ingetekende weg selecteren
  • dan Alt-X

De plug-in is vrij nukkig/kritisch en weigert al als je maar 1 stap niet of niet goed doet. Ik heb altijd al ruzie met gewone polygons splitsen, dus kan me voorstellen dat het voor multi nog lastiger is/sneller misgaat. :sweat_smile:

Helaas - zulke MPen opsplitsen is handwerk en zwoegen. De grenzen zijn ook nog 's vervlochten met de landuse. Soms kan je de splitstools gebruiken, vaak ook niet.
Zowizo moet je hele gebied door, en dan ga je je afvragen of je niet beter de MP kan wegmikken en gewoon opnieuw de delen mappen.
De keren dat ik er tijd in gestoken heb, waren het in ieder geval nog MP’en met één way als outer, en dan werkte het splitsen wel als ik oplette dat de hele MP gedownload was en ik geen inners kruiste.

De basisvraag die ik hier heb: klopt het dat het hele gebied één groot woud is?

1 Like

Nee het hele gebied is ook geen woud.
er ligt ook scrubs en residential in het gebied.
nu kan ik deze wel tot de relatie toevoegen, maar dan maak ik het alleen maar erger.
De outers bestaan ook nog eens uit wegen met verschillende tags, en een andere richting.
Sommige zijn ook weer onderdeel van een busrouter relatie, dus omkeren kan niet zomaar.

Daar is zoveel manieren problematisch, als het doel is het werkbaar te maken dan is de eerste actie een nieuwe outline, en scheiden van wegen. En wat er geheel binnen is en geen ‘inner’ role heeft laat tenminste op Carto bomen in de scrub, gras, boerenland, residential en wat niet gebieden zien. Hier ben je wel even zoet mee.

Ben zelf aan een groot bos van 2300 members begonnen. Na het saneren van de grote outer en inner outlines zijn er nog steeds 1870 members. Dan moet de splitsing nog komen in 5-6 delen van doel rond 300 per relatie NA het herdoen van de eindeloos vele kleine MPs met member lijntjes van soms maar 2 nodes. Stapje voor stapje.

Het gebruiken van highways als leden in een landuse (multi)polygoonrelatie en ook überhaupt het vastplakken van wegen aan landuse is op diverse plekken lang geleden aan de orde geweest en de algeheel gedragen conclusie was dit niet te doen.

Jouw strijd is hier, helaas, een perfect voorbeeld van.

2 Likes

Totdat je zoveel inners gemapt hebt dat de MP wegkan. Binnen een inner kan je mappen wat je wil, dus je hoeft niet elk stukje een aparte inner te maken.

1 Like

Kreeg een paar maanden terug een PM of ik daar alsjeblieft mee wilde stoppen, het creeeren van die enkele grote, tagloze, inner ringen want andere mappers begrepen dat niet, klagende dat in het gegeven geval 30+ inner tegenelkaar aanliggende blokjes tot 1 geintegreerd waren waarbinnen dan ook nog weer een stukje bos lag dat gemakshalve niet aan de bos relatie toegevoegs was want dat renderde toch wel.

Zag ook een notitie op het forum van een Duitse ‘autorieteit’, dat het niet meer hoefde… ook al lagen inner blokjes in ‘touching’ dan kon je die nog individueel ‘inner’ maken. Hij noemde het zoiets als old school. In OSM Inspector wordt dit nog steeds als niet goed geflagged w.o. ‘double segments’. Bij 1870 resterende members in ‘dat’ bos ga je er misschien anders over denken, ik doe het IIG old school, proper.

Sorry, hard to read the thread because of all the translation. I would say that what you are looking for is the copy/paste relation feature of utilsplugin2.

So basically, you split the ways that have relations in whatever way you want, then you draw all the new borders you want (untagged) then just paste the outer or inner relation on wherever they need to go.

Not sure if this helps - also I cant write dutch (but the dutch are famous English speakers so I hope its ok)

Je kan de inner taggen als wat het grofweg is, bijvoorbeeld een inner in het grote woud die je als woud tagt, en dan daarbinnen verder verfijnt. Als het lukt om daarbij redelijk logische stukken te nemen, bijvoorbeeld aan de hand van wegen, spoorlijnen of rivieren (maar wel los daarvan) dan begrijpen mappers het echt wel.