Hoe splits ik een mutipolygoon op in Josm

Kan zijn dat dit niet helemaal begrijp, die inners zijn natuurlijk al lid van die woud relatie, om dan daar weer een woud tag op te zetten laat JOSM klagen dat er een style tag op een MP relatie member staat. Zeker is dat je in ID zulke lijntjes niet zomaar in het delete doosje stopt. Wat problematisch is, is schijnbaar het selecteren van zulke op elkaar liggende lijntjes hetgeen in JOSM absoluut peanuts is. Mousewheel click op een lijntje en je krijgt een lijst van alles wat er onder en aanhangt.

Heb een oplossing gevonden.
Je moet alle wegen in de multipolygoon die ook deel uit maken van een andere multipolygoon copieren en plakken op de kaart, daarna deze verwijderen uit de te bewerken multipygoon.
Dan de geplakte wegen weer koppelen aan de wegen in de multipolygoon en deze in de multipolygoon op de juiste plaats invoegen.
Als je dit ook doet met de highways dan blijft de oorspronkelijke highway intact en heb je de multipolygoon gewoon op of direct naast de highway liggen.
Daarna kan je alle outers combineren tot 1 outer.
Ik kreeg bij het uploaden de fout dat de outer meer dan 2000 knopen bevatte dus moest ik eerst
de multipoygoon opsplitsen wat nu wel lukte.
Het resultaat.
Twee multipolygonen die elk maar 1 outer hebben, met alle inners nog intact.
Ik kan ze nu naar believen opsplitsen en de tools cutout en split polygoon werken.

1 Like

https://www.openstreetmap.org/changeset/144543188

Ja, laat maar klagen.

1 Like

Ga ik ook eens proberen. ‘Dat’ monster bos heeft na reconstructie en pre-split nu een 3 delige outer van elk rond 1800 nodes, net 5700 totaal. De resterende 1867 members zijn allemaal ‘inner’ stukjes, allemaal MPs, heel weinig SPs hoewel ik in de aanloop er toch wel een behoorlijk aantal heb kunnen crëeren die tegen de outer lagen.

TIL. :smile:

gaat het ook goed met dat kopie als er in het origineel willekeurig welke realtions zitten? Routes of zo?

Voor zover ik weet wel.
Ik heb nu 4 grote landuse relaties omgezet naar meerdere multipolygonen.
En nu is het heel eenvoudig snel grote lege ruimtes op te vullen met landuse door een groot gebied te tekenen over net over de bestaande landuse en dan eerst met cutout de randen bij te werken.
Daarna met split het nieuwe gebied opdelen en hernoemen als dat nodig is.
Niet vergeten de knopen te verwijden voor het uploaden waar geen tag op zit.
Deze worden met de tool cutout namelijk niet automatisch verwijderd.

2 Likes

Als je een nieuwe polygoon wilt laten aansluiten op een bestaande polygoon, kun je ook met Follow (toets F) werken. Je begint dan te tekenen en als je 2 aansluitende knopen van de bestaande polygoon hebt gehad, kun je met F de bestaande polygoon volgen.Het lastigste deel is het vinden van de eerste 2 beginknopen.
Ik gebruik het redelijk vaak.

1 Like