in OSM de 2 gebouwen verwijderen en import laten doen voor het kleinere nu nog ongedocumenteerde bouwwerk.
OF de BAG verwerking niet afwachten en de 2 gebouwen in OSM alvast verwijderen immers op satellietfoto dd 2025-5-22 van Satellietdataportaal is de ‘as is’-situatie te zien en later BAG import van het kleine bouwwerk laten importeren als kadaster die gegevens heeft vewerkt ?
Als een gebouw gesloopt is kun je in JOSM via de snelkoppeling in het menu direct naar dat gebouw in de BAG-viewer. Als die daar op ‘pand gesloopt’ staat ben je klaar, anders maak je daar een melding aan. In beide gevallen kun je hem in OpenStreetMap gewoon direct verwijderen als hij echt weg is. De kans dat iemand hem nogmaals importeert voordat de BAG bij is is bijzonder klein (zeker als hij al op ‘sloopvergunning verleend’ staat), en het heeft geen zin om het voor jezelf moeilijker te maken door bij alle panden af te wachten of de BAG-beheerder het er ook mee eens is.
Trouwens, als ik een gebied helemaal doorneem, dan gooi ik al snel een pand of vijf weg (veel schuurtjes en zo), met een aantal BAG-meldingen als gevolg. Ik houd echt niet bij welke melding nou welk pand was. Vaak krijg ik een week later dan een serie mailtjes met de bevestiging dat het pand inderdaad gesloopt was.
Tenzij de satellietfoto dd 2025-05-22 gemanipuleerd is kan ik er wel zeker van zijn dat de gebouwen weg zijn toch ?
Dit tevens bevestigd door een andere bron: plattegrond van Marinapark Bad Nederrijn.
Ga ik even bulldozeren daar
Ja. Bij twijfel kun je altijd even een eerdere fotolaag erbij pakken (soms is het slecht te zien door bomen of zo), maar meestal is dat ruim voldoende. Heel soms heb je te maken met een object wat zich (deels) onder de grond bevind, maar meestal kun je dat wel goed inschatten.
En mocht je BAG-melding terugkomen met een afwijzing, kun je alsnog eens kijken wat daar nou aan de hand was.
Mocht je je daar toch zorgen over maken of simpelweg iets willen laten staan ter informatie voor andere mappers, dan kun je het OSM object laten staan en building=* veranderen naar was:building, demolished:building of razed:building, zoals ik hier heb gedaan: Way: 271128889 | OpenStreetMap
In sommige gevallen zet ik er ook een landuse=construction of landuse=brownfield neer.
Bedankt voor de tip DwarfNebula, maar helaas al eens geprobeerd, maar ID & IPad is de slechtste combi die je maar kan bedenken en moet er noodgedwongen nog effies mee werken helaas…