Help mee campings en bungalowparken in te tekenen voor betere bereik voor hulpdiensten!

Als ze toch al OSM gebruiken om hun route te bepalen denk dat dat dan de makkelijkste manier is toch ?
1 applicatie en alle info nog 1 klik verder onder hand bereik…

VZIW is het zo dat de info in de meldkamersystemen binnengehaald en samengevoegd wordt; OSM is één van de bronnen. Dan berekent het systeem in zijn eigen kaartdatabase de route naar het doel, en de ambulance of blusvoertuig krijgt die toegestuurd.
Het moet dan juist niet zo zijn dat ze op zo’n terrein nog dingen moeten uitzoeken; de route moet op voorhand al op het terrein de juiste paden en wegen bevatten.

Een router kan niet even een URL raadplegen, de wegen en barrières eruit scrapen en in de routering opnemen. Dus plattegronden zijn een bron van informatie, maar dan ten behoeve van het mappen.

1 Like

Hoe kunnen de hulpdiensten campings die op OSM goed zijn weergegeven onderscheiden van campings die hopeloos zijn verouderd?

Je kan op een camping die volledig bijgewerkt is een survey:date zetten (of een van de andere date-tags).

Maar dat werkt alleen in het kader van een werksysteem. Om erop te kunnen vertrouwen moeten de checks systematisch en (voor het afgesproken doel) volledig gedaan worden. Dat gaat alleen gebeuren als een belanghebbende club dat doet en volhoudt.

Niet helemaal: zoals ik noemde: er nog steeds vaste telefoon (op parken in Otterlo bijv ligt nog KPN koperdraad), en als je geen GSM bereik of mobiele telefoon hebt maar wel internet, bijv WIFI, kun je ook IP bellen bijv met WhatsApp. Remote werkers via VPN bellen ook via IP. De locatie van het IP adres kan dan helemaal aan andere kant van NL, de wereld (VPN) zijn. Ok, dat zijn rand scenario’s.
Maar zelfs met GSM vraag ik mij af hoe nauwkeurig locatie is bijv via mast-triangulatie. Anders zouden we geen GPS nodig hebben…

1 Like

Meestal zal het een GPS fix zijn die wordt meegestuurd

Dus het zal een mix zijn van triangulatie, GPS en omringende WiFi-netwerken (die door de Google Streetview wagens worden verzameld)

Anekdotisch bewijs voor dat laatste: ik gebruikte ooit Google Maps op mijn iPod touch, die geen SIM en geen GPS heeft. Toen ik door het bos fietste wist die niet waar ik was, totdat ik langs een woning fietste; dan wist die het wel weer even.

Ander aspect wat nog helemaal niet aanbod gekomen is en waar toch ook over nagedacht moet worden:
Stel je hebt een camping tot in de puntjes gemapt op OSM en dus de routing gaat perfect wil dit nog niet 100% garanderen dat de hulpdiensten daadwerkelijk op campings eindbestemming komen immers, blokkades als gevolg van:

1. extreem weer
  2. en/of klimaatadaptatie maatregelen op overheidsniveau (van laag naar hoog: stad, provincie, rijk) kunnen wegen (tijdelijk) ontoegankelijk maken voor hulpdiensten.

Juist campinggebieden worden als uiterste klimaatadaptatie maatregel aangewezen door de overheid als water overloop gebieden…
Met als gevolg: niet begaanbare wegen voor hulpdiensten.
Wat heb je sowieso nodig als hulpdienst: lokale info van actuele begaanbaarheid van wegen op zo’n camping slechts in te winnen bij lokale infobron: campingbeheerders omdat deze info niet op genomen is in OSM…

Maatregelen en omstandigheden die tijdelijk de normale doorgang belemmeren vallen buiten het bereik van OSM. Ik weet zeker dat hulpdiensten dat niet in OSM zoeken maar dat ze andere bronnen hebben voor uitzonderlijke omstandigheden.

@Peter_Elderson soms is het verstandig om niet te reageren.Kunnen we weer ontopic, voordat het dadelijk compleet ontspoort … :wink:

Ik sluit me in ieder geval aan bij het oorspronkelijke sentiment: ik help graag mee, maar het zou inderdaad prettig zijn als we iets van een “werklijst” hebben van plekken waar dit nodig is (en wat het probleem is). :slight_smile:

En dan zou het helemaal mooi zijn als dat niet eenmalig is, maar er iets van een werkrelatie ontstaat. Weet niet of dat binnen de scope van @Stichting_SOS_Toegang valt, maar zou mooi zijn als jullie daarin een coördinerende rol (meldpunt, link naar de community) kunnen spelen, zodat het niet eenmalig opgeschoond wordt, maar ook nieuwe problemen duurzaam belegd worden op die manier.

1 Like

Nu was ik afgelopen week op Landal Berger Duinen; welke overigens aan de Gerbrandtslaan 18 in Schoorl aan de Schoorlse duinen ligt. De ironie ontgaat mij niet. Op de slagboom overigens keurig een sticker van SOS Toegang.

De komende maanden is de Duinweg richting Schoorl afgesloten; waardoor autoverkeer via de N9 moet omrijden; maar ook de Gebrandtslaan wordt onder handen genomen. Het laatste stukje van de toegangsweg naar de ingang van het Landalpark wordt vanaf 1 december opgebroken; en dus was men deze week al bezig met de borden voor de omleidingsroute en een ‘tijdelijke’ ingang vanaf de Molllaan.

Ik neem aan dat de lokale nooddiensten hier zelf een aantekening van maken; want als ze hierop OSM vertrouwen dan komen ze van een koude kermis thuis.

2 Likes

Geen twijfel: ik help ook graag mee anders kom ik niet met dat website:map voorstel als tijdelijke en tevens opleverende lokale contact info mogelijkheid.

Simpel kwa:

1. onderhoudbaarheid/actualisering
  2. later geplaatste opmerking van mij en OttoR m.b.t. nooit feilloze routing via OSM als daar niets mee gedaan wordt in OSM

zal het nooit worden.

Als je gaat voor ‘Near’-perfect vereist dat daarbovenop minimaal een werklijst, een camping prioriteringlijst gesorteerd op camping
-brand en -lokatie & veiligheidsregio (niet perse in die volgorde) omdat het aantal te mappen campings gigantisch is…

Do-able? yes, als iedereen zijn rug er onder zet EN dezelfde kant op wil lopen…
Easy? hell no, alleen al omdat onderschatting een prut resultaat oplevert

Ik heb alleen maar on-topic gepost. Je spreekt de verkeerde aan.

Ik vind het in elk geval een interessant onderwerp (vakantieparken in OSM). Deze discussie heeft ook wel raakvlakken met andere recente topics

(de titel is wat misleidend het gaat niet alleen over relations maar algemener over waar de informatie over het park moet worden opgeslagen)

Deze was al aangehaald:

1 Like

Het lijkt mij een leuke om op te pakken in de volgende ronde ‘Provincie van de maand’, maar wellicht duurt dat te lang?

Ik zou graag willen bijdragen in ieder geval. Inderdaad is toegankelijkheid (voor hulpdiensten) sinds de samenwerking met enkele Veiligheidsregio’s voor mij sowieso een van mijn aandachtspunten geworden, bijvoorbeeld bij het intekenen van (privé)bruggen en toegangswegen naar objecten verderop een perceel/erf.

Het is al eens genoemd, maar vakantieparken hebben vaak al kaarten tot hun beschikking, niet altijd online overigens.
Een simpel mailtje naar het vakantiepark kan in individuele gevallen wellicht helpen om een goede referentie te hebben.

Ik ben niet bang dat de opzet van de wegenstructuur snel zal wijzigen, overigens. Het is in veel gevallen al een hele verbetering als er iets in kaart is gebracht.

Los daarvan, als kaartmateriaal centraal uitgezocht & beschikbaar gesteld kan worden door een partij, is dat een mooi gegeven.

2 Likes

Langdurige tijdelijke situaties kan je wel mappen, maar de vraag is ook wel hoe vaak de meldkamer-software OSM-data binnenhaalt. In ieder geval, ik kreeg in dit onderwerp als antwoord dat de route naar de ingang en het openen van de poort in de meldkamer-software al geregeld waren, dus dat het specifiek om de route op het terrein gaat.

Standaard mapping en tagging van highway=* dus. Wel wat extra aandacht voor fysieke geschiktheid. In de gesprekken met Veiligheidsregio Twente bleek dat ze daarvoor eigenlijk alleen vertrouwden op hun eigen geschiktheidscontroles. Ik meen me te herinneren dat ze emergency=yes gingen taggen op highways die normaal niet geschikt zijn voor de voertuigen, maar bij inspectie toch bruikbaar bevonden waren.

Voor highways met oneway=yes, vehicle=no en dergelijke beperkingen hoefde dat niet, want een hulpdienstroutering hoeft zich daar weinig van aan te trekken. Op een vakantiepark kan dat ook zo gedaan worden.

1 Like

Weer wat geleerd, dus weer wat terugnemen, het sleutelwoord, zelfs internationale standaard: Advanced Mobile Location. Wordt in meeste devices aktief bij bellen noodnummer, zelfs als locatie uitstaat, stuurt dan per SMS of HTTP gestandaardiseerd bericht met best mogelijke locatie bepaling (GPS, GSM, Wifi etc.) naar bekend endpoint. Er zal een zeer minieme kans zijn dat dit niet werkt: via bepaalde apps als WhatsApp las ik, wel met VOIP, of denk met toestel uit een buitenland niet aangesloten bij EENA.

Maar goed, nu doe ik ook mee dit topic te laten divergeren, ontsporen is zwaar woord…ik had hierboven een voorstel mbt scenario’s. En er kwamen nog N zinnige PvA’s langs. Is ook aan originele vraagsteller aan te geven wat werkbaar lijkt.

Daar campings in hoog tempo omgezet worden naar bungalowparken of mixed bungalow-park/camping objecten is er juist veel verandering gaande.
Inderdaad als de omvorming plaats heeft gevonden dan zal het niet zo snel meer veranderen, echter het metamorfose- momentum ligt geheel bij de camping/bungalowpark eigenaren, met daardoor kans op out of date zijnde infrastructuur op zo’n park. Wellicht dus kwa prioritering dit soort zaken mee te nemen ?

Edit: toevoeging metamorfose-momentum link als voorbeeld

Je was niet de enig met dat idee :wink:

Ik heb als eerste via taginfo gezien dat er 1535 tourism=chalet, 428 tourism=camp_site’s, 52 tourism=caravan_site’s en 14 leisure=resort’s in Zeeland zijn. Een flink deel van de chalets zijn chalets gemapt als individuele accommodatie maar die zijn relatief makkelijk uit te filteren.

Toen tourism=chalet via overpass in josm geladen en wat rondgekeken maar een deel van de bungalowparken/“campings” is niet ingetekend als area, de wegen liggen er bijna altijd wel. Ik vermoed dat dit geen groot probleem is voor @Stichting_SOS_Toegang, Ik vermoed dat de hulpdiensten nu voor het overgrote deel “X/Y” coördinaten gebruikt en niet “park Paardekreek”.

Als we dit goed willen oppakken in OSM zou het wel goed zijn om alle parken en “campings” ingetekend zien als area, dan is het mogelijk een analyse te doen wat de maximum afstand is tot een weg.

Ja, zoiets is nodig. survey:date is weinig specifiek. Ik zou voorstander zijn van een meer specifieke tag als survey:access of een changeset comment als #SOS_toegang

Misschien is het een idee om een klein werkgroepje vanuit OSM op te starten. Om te kijken hoe we dit concreet vorm kunnen geven. Ik zie hier en daar al wat interesse volgens mij.