GGD corona test/vaccinatie locaties. Wat doen we ermee

Dat zijn toch prima voorbeelden van vaccinatie centra, healthcare=vaccination_centre. Deze worden niet verwijderd als ze nog gewoon bestaan. Ik heb er gister ook een aantal omgezet.

Doel van dit topic is/ was om het meteen landsbreed toe te passen, inzichtelijk te maken, zodat alles in een keer netjes wordt opgeruimd en/of aangepast naar de huidige staat van zijn. “Map what’s on the ground” . Anders blijven dit soort nodes nog jarenlang rondzweven en weet niemand meer hoe of wat. Verder zijn we geen kantoorverlengde van afdeling TomTom en ook zeker niet van de GGD, Alles is terug te halen in OSM dus als je zelf een database wilt aanleggen en deze wilt delen met de GGD moet je dat zeker doen.

Mocht iemand zijn regio willen controleren, hier wat handige overzichtjes.

Overpass Turbo van vaccinatielocaties:

Overpass Turbo van testlocaties:

Maproulette van testlocaties om snel te kunnen bewerken:
https://maproulette.org/browse/challenges/38542

Hallo iedereen, hierbij mijn late reactie op deze forum thread.

Ik heb persoonlijk de meeste testlocaties op de kaart gezet en er ook een aantal bezocht (voor een test) en het zijn veelal tijdelijke locaties die waarschijnlijk nu weer voor iets anders gebruikt wordt.

Ik vind de aspiratie van dit forum goed. De reden dat ik de testlocaties op de kaart heb gezet is dat er data beschikbaar is, want er was eigenlijk geen enkele kaart van de test of priklocaties.

maar ik denk ook dat het belangrijk is dat we vasthouden aan misschien wel de belangrijkste regel binnen osm “Map what’s on the ground”. ik vind het prima om een disused tag te gebruiken als er nog een gehavende vlag hangt of een overgroeid bord te vinden is.

maar als de ggd echt helemaal uit een pand is getrokken dan is daar geen prikstraat meer en dan hoort dat ook niet op de kaart.

dan nu een update over de huidige situatie. een kleine overpass query geeft aan dat alle ggd teststraten weg zijn uit osm. dat kan ook wel kloppen want de ggd test niet meer (bron). er zijn nog wel een aantal commerciële prik straten over die moeten nog even gecontroleerd worden. (ga ik zo wel even doen)

Qua data reuse denk ik dat betere tooling belangrijker is dan goede tags. We kunnen wel alle plekken willen bewaren als nodes op de kaart. Maar we bewaren de geschiedenis al in de database. Het is alleen moeilijk om de data er weer uit te krijgen.

voor de vaccinatie locaties is een ander verhaal overpass zegt dat er nog wel een aantal op de kaart staan waarvan je bij een aantal wel vraagtekens kan zetten. (bijvoorbeeld de grote tenten bij rotterdam-the hague airport). dus die moeten nog wel een keer uitgeplozen worden. nu heeft de rijksoverheid eindelijke een leuk kaartje voor ons gemaakt met alle vaccinatie locaties:

maar de meeste van deze lijken op pop up locaties die ze maar eens per week neerzetten. Dit lijkt mij niet echt interessant voor osm.

dan nog een kleine terugblik op hoe ik de teststraten heb toegevoegd. over het algemeen ben ik tevreden. ook al was eind 2021 iets te laat om nog nut te hebben. ook ben ik niet tevreden met mijn beslissing om amenity=doctor toe te voegen aan de tags. dit was een klassieke tag for the render. Ook al vind ik dat de kaartstijl misschien ook wat met corona had kunnen doen.

dus om samen te vatten:

  • we moeten nog even kijken naar de vaccinatie centra
  • de test straten zijn opgeruimd
  • de data is beschikbaar ook al moeilijk te verkrijgen
  • we hadden als osm beter kunnen helpen bij corona

Ik hoop dat ik hiermee dit draadje goed heb samengevat en dat mijn eigen mening ook duidelijk is.
en tot de volgende keer dat ik verantwoording moet afleggen (wat ik niet erg vind en ook belangrijk is voor de community)

4 Likes

En wat late reactie, inderdaad, maar daarom niet minder gewaardeerd!

Jouw zin “we hadden als osm beter kunnen helpen bij corona” wil ik toch wel een beetje relativeren. Immers, mijn schatting: > 99 % van de doelgroep heeft OSM niet gebruikt of nodig gehad om een testcentrum (of vaccinatiecentrum) te bezoeken. Zowel in lokale media als middels reuzegrote richtingborden langs invalswegen etc. worden de centra duidelijk aangegeven en inmiddels, na 2,5 jaar denk ik dat de meesten wel weten waar ze zijn.

Ik denk niet dat een onvolledige mapping van deze centra in OSM tot doden geleid heeft. Laten we het niet groter maken dan het is. En je hoeft zeker geen verantwoording af te leggen hier :wink:

1 Like

Helemaal eens maar veiligheidsregio’s op zich kunnen redenen hebben om in te gaan tegen door ministerie opgelegde regels (gelukkig maar dit als mijn persoonlijke mening). Ik weet van veiligheidsregio Kennemerland (zie mijn voorgaande posts met ook een link naar GGD Kennemerland) dat zeker 5 adressen zowel als test als priklokatie openblijven welke, als ik geen tegengas had gegeven, (omdat ze als testlokatie waren gemapped) zouden zijn verwijderd…

Wat een goede opvolging van deze draad! Een goede samenvatting, een terugblik op het hele OSM-coronatestvaccinatiegebeuren, met restpunten en leerpunten.

Kudo’s!

Bedankt voor je reactie @wvdp! Ik heb de test-locaties in Nederland met de hand nagelopen en verwijderd afgelopen dagen. Een aantal testlocaties zijn omgezet in vaccinatie locaties, echter ben ik daar na een x aantal mee gestopt gezien deze locaties zeer beperkende openingstijden hebben (hooguit een ochtendje in de week bijvoorbeeld) en op bijzondere vaak tijdelijke en wisselende locaties zitten. (voor mij zie ik hier persoonlijk geen meerwaarde in om deze op de kaart te zetten én bij te houde (!)) . De huidige vaccinatie-locaties heb ik dan ook niet op juistheid gecheckt.

Er zijn geen testlocaties meer, enkel nog priklocaties voor corona- en hpv-vaccinaties.

Ja hoor je hebt gelijk hoor… wat een herrie man :slight_smile:
GGD Kennemerland heeft juist de prik & TEST lokatie’s (dit blijven dezelfde voor de 5 lokatie’s) intact gehouden… Juist de groep die Corona moeten vrezen zijn o.a. kankerpatienten die immunotherapie hebben gehad of nierpatiënten. In een ziekenhuis of huisartsen praktijk lopen deze patiënten een verhoogd risico door het meest lullige verkoudheidje ernstige complicatie’s te krijgen. Er is blijkbaar nog 1 veiligheidsregio die opkomt voor deze groep patiënten.
En Roelie ik neem veiligheidsregio Kennemerland wel voor mijn rekening als deze lokatie’s echt niet meer bestaan, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Deze link: Coronavaccin | GGD Kennemerland zal ik regelmatig checken voor je, is & blijft iedereen blij :slight_smile:

Coronazorg valt voortaan onder de normale gezondheidszorg voor infectieziekten. Het is niet zo dat met het afschaffen van aparte test- en vaccinatielokaties de volledige coronazorg wordt afgeschaft en dat patiënten in de kou staan.

Laten we de discussie ook vooral bij het mappen houden en wegblijven bij waardeoordelen die irrelevant zijn voor de kaart.

6 Likes

You may want to put past locations marked disused into OHM. Better date information can be added to the objects as they sipport a more flexible time value type.

Hallo,

Over GGD Covid-19 vaccinatieposten, deze uit BAG komende locatie vinden de heren van Osmose niet compleet in absentie van een huisnummer. Misschien een goed moment of dan toch maar die abandoned tag toe te voegen of er uit zwieberen, en als het echt geen huisnummer heeft nohousenumber=yes er aan te hangen.

image

TTYL

Locatie bestaat niet meer, dus verwijderd van de kaart.