Gatuparkering i Stockholm

Har funderat på att dra igång ett ambitiöst projekt att mappa all gatuparkering i Stockholm eftersom det finns väldigt bra data från kommunen. Men sitter och fnular på vad som egentligen skulle vara best practice och mest användbart.

Data som finns är servicedagar, lastplatser, handikapp, samt vilken Taxa-zon. Kommundatan är väldigt bra och tydlig och går att importera som eget lager i josm rätt enkelt är uppdelat i ett antal zoner.

Men nu börjar mina funderingar och jag tar ett exempel:

Ponera att jag har Exempelvägen som består av 20 noder. En liten kort sträcka är lastzon, en annan sträcka är handikapp-parkering och hela sträckan har servicedagar på måndagar, jag skulle även vilja ha en tagg för vilken taxazon gatan ligger. En relation är ju möjlig men för de största områdena skulle det blir väldigt många medlemmar och svåröverskådligt.

Det finns ju taggen
parking:fee = 10 kr/h

men den vill jag ogärna använda eftersom beloppet lätt kan ändras vi ny kommunbudget och då är det tusentals vägar att ändra.

Borde jag istället använda
parking:fee = Taxa 2

Eller är det möjligt att rita in en riktigt stor area som omfattar hela Taxa-zonen och strunta i att mappa den enskilda vägarna med detta?

Hursomhelst, resultatet av ett sånt här projekt skulle ju vara att det blir oerhört många korta ways. Exempelvis en lastplats blir ju en egen way osv och är osäker på vad som är bästa mapping alternativet?

Lite inspiration kanske kan fås från Berlin-Neuköln där man kommit väldigt med detta, se bl.a. https://strassenraumkarte.osm-berlin.org/ med kringliggande.

Väldigt inspirerande! Detta ska jag kika på. Tack!

Verkar som om Berlin använder sig av väldigt korta ways. Det blir nog det sättet. Något som också möjliggör den där stiliga renderingen i Berlin är ju att de också använder sig area:highway-taggen som varit lite kontroversiell. Den innebär ju ganska mycket extra maintenance, men jag tycker att man skulle kunna använda den i stadskärnor där det faktiskt finns en poäng i att tydligt märka ut gränser för vägar osv.

Behöver nu bara fundera ut bästa sättet att tagga de olika Taxa-zonerna, men lutar åt att använda taggen:

parking:fee:zone = Taxa 2

Jag har jobbat en hel del med parkeringstaggning i OSM. Kul projekt!

Här ett exempel från Stockholm på hur det i min värld rimligen borde taggas:

parking:right=lane
parking:right:orientation=parallel
parking:right:fee=no
parking:right:fee:conditional=yes @ (Mo-Fr 07:00-19:00; Sa,PH -1 day 11:00-17:00)
parking:right:fee:zone=Taxa 3
parking:right:restriction:conditional=no_parking @ (Mo 00:00-06:00)
parking:right:zone=Va

Möjligen skulle man också kunna tänka sig
parking:right:fee:conditional="Taxa 3" @ (Mo-Fr 07:00-19:00; Sa,PH -1 day 11:00-17:00).

När det gäller klockslagen så har jag tidigare bara använt

  • Mo-Fr
  • (Sa)
  • Su

men faktum är att det egentligen ska vara

  • Vardag
  • (Vardag före sön- eller helgdag)
  • Sön- eller helgdag

vilket borde bli

  • Mo-Fr
  • Sa, PH -1 day
  • Su, PH

så jag ska se till att migrera till det när jag ser över parkeringen i Linköping. Du borde dock kunna kika en del på Linköping där jag till stor del har taggat gatuparkering.

Tack!
Japp, det där ser ju väldigt ordentligt ut. Ska kika på Linköping också!

Tycker att ditt första förslag med “Taxa 3” i egen tagg är överlägset.
Inte inbakad i conditional!

Kommer att göra stor skillnad för hur enkelt underhållet blir senare samt möjlighet att enkelt generera kartor över zoner osv.

1 Like

Det enda jag inte hittat formatet för är datumspecifika servicedagar (snöskottning osv.).
https://maps.app.goo.gl/NjqWxDTmSft9DdEF9

Jag lyckas inte hitta hur man taggar månader och dagar i wikin.

Har du tittat på?:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours

1 Like
parking:right:fee=no
parking:right:fee:conditional=yes @ (Mo-Fr 07:00-19:00; Sa,PH -1 day 11:00-17:00)
parking:right:fee:zone=Taxa 4
parking:right:restriction:conditional=no_parking @ (Nov 1-May 15: Fr 08:00-16:00)
parking:right:zone=En
1 Like

Användbara sidor förutom den Msiipola länkade:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Street_parking

1 Like

Tusen tack båda två!

Nu har jag nog koll på allt. Eftersom all data redan finns tänker jag nu författa ett litet hjälpscript som gör om kommun-datan till OSM-taggar så därför viktigt att formatet blir rätt. Kommundatan säger dock inte på vilken sida av vägen parkeringen gäller, så detta samt placering måste ske manuellt. Men det tröga arbetet med att skriva tider och datum kan nog undvikas.

Är lite ny men har lagt till parkeringar här med en zon för att testa. Men med en zone hur lägger ni upp timpris osv på zonen?

Jag tror att konventionen är att använda taggen

parking:charge = 10 kr/h

men jag kommer att strunta i detta tills vidare. Jag kommer att nöja mig med zon-identifieraren. Kommer att bli så vansinnigt många taggar att uppdatera vid minsta kostnadsökning annars och väldigt lät för eventuell mjukvara att koppla ett namn till ett pris osv.

Zonnamn eller utsträckningar rör sig förhoppningsvis inte lika mycket…

Tänker också att jag mappar det som syns. Om det står “10 kr/h” på skylten skulle jag överväga att mappa det, men om det bara står ett zonnummer/namn är det det jag mappar. Övrigt är ju liksom sekundärdata.

2 Likes

Har nu färdigställt scriptet som genererar exempelvis detta:

parking:both:fee:conditional=yes @ (Mo-Fr 07:00-19:00; Sa,PH -1 day 11:00-17:00)
parking:both:fee:zone=Taxa 4
parking:both:fee=no
parking:both:orientation=parallel
parking:both:restriction:conditional=no_parking @ (Nov 1-May 15: Mo 08:00-16:00)
parking:both:zone=Hammarbyhöjden
parking:both=lane

Men JOSM varnar för att syntaxen i conditional-taggarna är fel? Jag har letat och letat, men förstår inte?! Nån som har en aning?

1 Like

Har nu verifierat med detta verktyg och det klagar inte så nu jag utgår ifrån att det är en valideringsmiss i JOSM.

JOSM har fel, ingen har implementerat stöd för valideringen där ännu.

Står det så på skyltarna eller står det t.ex. “Ha”?

På skyltarna står det exempelvis “Ha”, men i data-setet som kommunen tillhandahåller skrivs hela områdesnamnet ut. Min tanke är att inkludera båda. Enligt formeln:

parking:both:zone=Ha (Hammarbyhöjden)

Dock betydligt enklare att göra det på samtliga taggar när hela området är färdigt än att ändra manuellt vid varje ny väg så det långa namnat blir ett temporärt värde tills man kan ersätta alla i ett svep.

Eller borde man egentlige då använda en separat tag?
t.ex:

parking:both:zone:short = Ha

Jag skulle använda det som står på skylten som det faktiska värdet. Så har jag gjort i Linköping och det följer OSMs grundregel om “map what’s on the ground”.