Gatuparkering i Stockholm

Ja, du har rätt. Det borde vara så. Jag modifierar det jag gjort hittills och lägger till den konverteringen i scriptet. Snyggt fångat!

Ny fråga som dykt upp:

Vissa gator är ju “P-avgift endast besök” medan andra är “P-avgift besök och boendeparkering”. Hur ska man bäst uttrycka detta i taggar?

Rent legalt är väl skillnaden att man får stå längre än 24 h på boendeparkering?
Så “endast besök” borde kanske taggas med maxstay=24 hours om inte någon annan tid är angiven, men känns inte helt intuitivt.

Access-taggen är också svår eftersom båda fallen har access=yes.

Du borde kunna använda t.ex.

parking:[side]:fee=yes
parking:[side]:fee:conditional=no @ residents

eller liknande för maxtid:

parking:[side]:maxstay=24 hours
parking:[side]:maxstay:conditional=no @ residents

Om du har exempel på skyltningen så blir det dock ännu enklare att föreslå hur det ska taggas.

Exempel bild

Denna taggar jag just nu såhär:

parking:left:restriction=no_parking
parking:left=no
parking:right:fee:conditional=yes @ (Mo-Fr 07:00-19:00; Sa,PH -1 day 11:00-17:00)
parking:right:fee:zone=Taxa 4
parking:right:fee=no
parking:right:orientation=parallel
parking:right:restriction:conditional=no_parking @ (Nov 1-May 15: Th 08:00-16:00)
parking:right:zone=Ha
parking:right=lane

Jag taggar alltså områdeskoden “Ha”, men inte “Boende”-delen. Eller ska man förstå det implicit av “Ha”-märkningen?
Sen blir kanske maxstay lite vanskligt? Risk att man börjar mappa svensk lagstiftning istället för det som är på marken?

1 Like

Det du taggar duger gott och väl. Mer än det som står på skyltarna behöver inte kartläggas, varje kommun väljer ju själva hur de ordnar med boendeparkering, hur man betalar, osv.

1 Like

Tack för all hjälp hittills. Arbetet fortskrider, men nya frågor dyker upp:

  1. Jag har verkligen försökt hitta någon slags konvention kring hur man mappar p-platser för rörelsehindrade och för motorcyklar. Vanligast förekommande i Stockholm är ju en enskild plats längs en gata.

Jag har listat ut hur man gör när du mappar en stor parkeringsplats med enskild amenity=parking_space men jag hittar inte riktigt vad som är praxis vid gatuparkering. Antingen mappar man ut platsen som en enskild parkering längs vägen och använder på parking:side=separate på vägavsnittet, men tycker att det är ganska mycket jobb för en enskild plats särskilt om man inte lyckas tyda markeringar exakt ändå? Känns det helt orimligt att sätta en enskild nod i mitten av platsen för rörelsehindrad/mc-parkering?

  1. Jag har lite svårt att bedöma vad som är on_kerb eller street_side. Hur skulle ni tolka exempelvis denna parkering?
  1. Rörelsehindrade på gata, bara att dela på vägen och lägga samma taggar som vanligt men även
parking:right:access=no
parking:right:disabled=designated

för att ange att det bara är tillåtet för handikappade att parkera där.

För motorcyklar, samma som ovan men

parking:right:access=no
parking:right:motorcycle=designated

istället.

  1. street_side, helt klart. Är ju parkering på tomtmark och kan mer fördel kartläggas som en separat rektangel.
1 Like

Tack! Och tycker att mappa de inom vägen går faktiskt snabbare och blir en mindre plottrig karta. Visst, det blir lite uppstyckad vägar, men tycker personligen att det bli en renare konvention.

En sista fråga när jag ändå har dig på tråden:
i Stockholm kryllar det av platser reserverade för “Beskickningsbilar”, oftast utanför ambassader. Access=no är självskriven men letat efter någon lämplig key för ett designated-value?

Det verkar inte finnas, men jag tror att diplomatic=designated blir bra.

1 Like