G11, G12a en artikel 461 borden, feitelijk/juridisch openbaarheid


Slecht leesbaar, al rijdend beelden op nemen.

locatie

Twee wetten/regelingen, die naast elkaar gelden. R.V.V. en WvSr.
Daarnaast is het de vraag of dit pad feitelijk of juridisch openbaar is, bij juridisch moet een verkeersbesluit worden genomen. Dan mag het SBB bord daar niet staan.

Geen toegang:

  • voor gemotoriseerd verkeer

Ik meen dat ook te lezen. (bovenste bord, deel geen toegang: onderste regel)
Zo kan het zijn dat op een fietspad G12a een mofa en moped *=no moet komen i.p.v. designated.
Kan zomaar feitelijk openbaar zijn gezien ook de kadastrale grens, die het pad niet uitsluit.


locatie


locatie

Lijkt heel gevoelsmatig niet goed.
Je zou bij G11 en G12a verwachten dat je er dag en nacht lang kan rijden op de mofa/moped.

locaties:
Almere

Eerder topic met G11 en SBB

Kennen jullie nog meer situaties?

Op het terrein van Bussloo, dat eigendom is van Leisurelands, ligt een G12a OpenStreetMap
Bij Leisurelands geldt het sunrise-sunset principe, en de meeste fietspaden zijn G13, maar er loopt 1 G12a

Dan krijg je rare situaties. Met verwijzingen.
locatie G12
Je zou verwachten, dat achter zo’n bord de regels van kracht zijn.




De vraag is dan ook of dit op een “blijkbare wijze” correct is.
Ik heb daar moeite mee, met zulke verwijzingen.
Blijkbaar, kan met een bord.
Je moet toch niet eerst naar huis rijden om te kijken, wat mag.

Het ligt op een perceel niet tot de rijbaan behorend.

reglement

m.a.w op dit fietspad G12a is een maximum snelheid van 10 km/h. Tenzij anders …

Hmmm, zou me toch lijken dat ze heel wat meer bereiken met een bord neerzetten met de max snelheid ipv verwijzen naar een terreinreglement…

Bij mij in de omgeving staat ook zo’n soort bord langs een fietspad dat door een natuurgebied gaat.
Ik ga er op die plek van uit dat het de informatie geldt voor de paden die je in kunt fietsen/lopen/rijden en niet voor het fietspad zelf.
Anders zouden er tientallen borden bij geplaatst moeten worden voor elke zijpaadje langs het fietspad.

Op deze foto zie ik volgens mij ook lantaarnpalen. Staat hier op dat Staatsbosbeheer-bordje ook dat er geen toegang is na zonsondergang? Dat zou toch heel krom zijn.

Weet ik zo niet. Neem aan van niet.
Staatsbosbeheer, na de nieuwe bruine bordjes (uitstraling) ronde zijn er geen teksten meer van zonsondergang/zonsopgang, nu zo links en rechts, zie je het erbij geplakt ( edit: of er direct op vermeld), er is een onduidelijkheid bij het publiek.

afbeelding

Dat betekend aan de andere kant, dat je bijna overal s’nachts in het bos mag lopen.
Omdat het er niet op staat. Het is links of rechts om krom.

Nog afgezien van, als dat er wel op staat, een bijna standaard tekst.

Als je erop let dan zie je dit soort combinaties (RVV bord EN een civielrechtelijk toegangsbord obv art 461 WvSr met eisen die afwijken van RVV-bord) best regelmatig, in een aantal variaties:

  • 461-bord heeft een beperking in de tijd
  • 461-bord heeft een verdergaande beperking in aantal voertuigen (zoals elektrische fietsen, snorfietsen etc)
  • minder vaak: van het art 461-bord mag meer dan van het RVV-bord

Heb het gezien bij alle grote terreinbeheerders en ook bij meerdere kleine. Inderdaad -zo bleek bij navraag- ook weleens vanuit overweging om niet bij elk zijpad een bord te plaatsen (wat andere beheerders dan wel weer doen), maar soms met gevolg dat een fietspad tussen woonplaatsen/ station niet meer na zonsondergang gebruikt zou mogen worden volgens het 461-bord, wat in de winter ook rond kantoortijden nog tot flink omrijden zou kunnen leiden.

Op zich gelden beide regimes (Wegenverkeerswet en art 461 Wetboek van Strafrecht ) naast elkaar (zie oa deze uitspraak Hoge Raad) , alleen op openbare wegen in de zin van de Wegenwet zijn civielrechtelijke borden met art 461-bepalingen niet verbindend en de mogelijkheden van onderborden onder RVV-broden zijn ook niet onbegrensd.

Paar voorbeelden:
Tijdsbeperking

image
Verderop geel/paars bod met sluiting na zonsondergang:

Beperkingen voertuigsoorten:


geen elektrische snorfietsen?


wel / niet fietsen ?

Soms staat aangegeven dat “geldt op alle zijwegen”, waarbij dan weer niet helemaal duidelijk is of dat betekent “geldt ook op alle zijwegen” of “geldt alleen op alle zijwegen”.

Als je verwijst naar de Wegenverkeerswet, in een discutabele “blijkbare wijze” op de website (terreinreglement) en je vermeldt 10 km/h.
Waar verwijs je dan naar, wat zijn de gevolgen?
Moet je je dan ook houden aan:

BABW uitvoeringsvoerschriften
artikel 4
Mag men wel 10 km/h stellen?

Er staat ‘Geldt voor alle zijwegen’, maar niet hoeveel meter ervoor het ingaat.
Ik vraag me nu ook af of je met een huifkar het duidelijk gemarkeerde Westerborkpad mag volgen.

september 2018
afbeelding

Let wel: het zonebord geldt ook voor de G12a fietspad.
Alle bromfietsers reden gewoon door.
Toen is dat onderbord onder de G12a gekomen.
Dat bromfietsers op het fietspad mogen rijden is op basis van de ontheffing van het C1 zonebord.

2021 dan zien we een SBB bord.


locatie
Hier heb je drie verschillende borden bij elkaar.
Benieuwd wat er nu op dat SBB staat.

Wat maken jullie hiervan dan?

Is dit een footway of toch een livingstreet; met alle beste wil van de wereld ga je hier toch niet met een auto rijden…

highway=footway + living_street=yes

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:living_street

highway=living_street zou ik bewaren voor de straten binnen een woonerf

1 Like

Fietsen lijkt me daar niet verboden.

Verboden niet, maar niet heel gewenst, gezien die cycle_barrier wat verderop.
Gewoon highway=path + living_street=yes
Dit soort paden kom je vaak tegen in woonerfgebieden.

3 Likes

Hier hebben ze de gewoonte om volbloedfietspaden naar een chicanehekje te laten lopen, zonder enige verdere aanwijzing. Met een gewone fiets kan je er meestal fietsend door.
Merkwaardig is dat het een vreemde beleefdheid tussen fietsers en lopers oproept. (Of misschien is dat alleen naar mij toe vanwege mijn eerbiedwaardige en gezaghebbende uitstraling? Haha.)

1 Like

Dank! Mooie wiki en goed om terug te gaan naar de Nederlands betekenis van het bord. Erf. En op een erf bestaan diverse plekken waar auto’s rijden (living_street) of voetpaden, fietspaden, pleintjes etc…

1 Like

Waarom geldt dat bord ook voor het fietspad? Het fietspad ligt vrij en vormt geen onderdeel van de rijbaan.

Omdat het fietspad binnen ZONE C1 valt, de zone is bepalend.
Waarom staat daar een G12a en geen G11. Omdat men wil dat de brommers met ontheffing over het fietspad gaan, brommers moeten dan verplicht o.b.v. R.V.V. dat fietspad nemen. En mogen dan niet over het zandpad.
Had men G11 neergezet, met onderbord : “toegestaan onthefffinghouder brommers” dan gaat er geen verplicht werking uit vanuit de G11 en zou men het zandpad ook mogen gebruiken, tenzij wat er in de ontheffing staat.
De ontheffing die ze krijgen is op basis van “ZONE” C1 of iets vrij ligt maakt niet uit bij een “ZONE”.

Ze hebben gekozen voor G12a bord, de verplichte werking. Maar je moet naar alle “ZONE” borden kijken die op dat wegvak staan.

afbeelding

1 Like

Waarom geldt dat zonebord dan ook voor het fietspad? Het zonebord staat bij het zandpad. Het fietspad is geen onderdeel van het zandpad.

De rest G12a en G11 doet even niet ter zake. Wat ik graag wil weten is waarom een bord dat 6 meter van een fietspad geplaatst is daar nog geldig is.