Foutmelding JOSM 19017

Bij het opstarten van JOSM versie 19017 krijg ik de volgende java foutmelding:

• Missing JVM Arguments:
–add-exports=java.base/sun.security.action=ALL-UNNAMED
–add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.pluginsjpeg=ALL-UNNAMED
–add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.spi=ALL-UNNAMED

Er is de optie om herhaling van deze foutmelding te onderdrukken en alles (lees: eenvoudige probeersels) lijken normaal te werken.
Ik gebruik de zulu-vervanger versie 21 van Oracle Java. De shortcut voor het opstarten van JOSM is:
“C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin\javaw.exe” -jar D:\Downloads\Garmin\JOSM\josm-tested_19017.jar
Met als opstartdirectory:
“C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre”

Vraag: kan ik deze foutmelding gewoon negeren, of moet er iets gewijzigd worden aan instellingen, manier van opstarten JOSM, etc.? Bij de vorige ‘tested’ versie 18969 kwam deze foutmelding niet voor.

Ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar mischien helpt deze ticket. #23558 (Fehlermeldung bei Start; Error message at startup) – JOSM

Ik zou gewoon de shortcut wijzigen in:

"C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin\javaw.exe” –add-exports=java.base/sun.security.action=ALL-UNNAMED –add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.pluginsjpeg=ALL-UNNAMED –add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.spi=ALL-UNNAMED -jar D:\Downloads\Garmin\JOSM\josm-tested_19017.jar

Dat heb ik in ieder geval zelf gedaan.

Dank @emvee voor de tip. Helaas werkt het niet bij mij.

  • wat syntax correcties: "C:\program Files… i.p.v. C:\program Files… (aanhalingsteken openen ontbreekt) en spatie na de laatste ‘UNNAMED’ voor -jar… ontbreekt. Dus: …UNNAMED -jar D:.… in plaats van …UNNAMED-jar D:.…
  • Het aantal karakters op de commandline ‘Target’ in de shortcut lijkt te groot - jouw voorgestelde hoeveelheid tekst past niet in het ‘Target’ vak, maar…

Als ik tijdelijk de josm-tested verplaats naar de root van de D:-schijf, dan past de tekst wel, maar volgt er nog steeds een foutmelding dat de naam in de ‘Target box’ onjuist is.

Klopt de voorgestelde syntax wel?

Het verbaast me een beetje dat er hier niet meer mensen zijn die deze foutmelding zien na de upgrade naar JOSM versie 19017. Ook met de ‘latest’ versie 19020 krijg ik dezelfde foutmelding. Het zij zo.
Ik gebruik Windows 10 Home 22H2 en heb de laatste tijd niets gewijzigd of geinstalleerd wat enige relatie tot java zou kunnen hebben.
Ik gebruik JOSM niet als standaard editor en het zal me verder een worst zijn en heb de optie aangeklikt om de foutmelding voortaan niet meer te tonen. Alles lijkt gewoon goed te gaan.
Dank voor de gegeven hints en verwijzingen - daarvan werd ik niet veel wijzer…

Bedankt voor je correcties, ik heb de originele tekst aangepast.

Zelf werk ik 100% onder Linux maar voor Windows zou ik een batch bestandje (.bat) maken met daarin het volledige commando en dat uitvoeren.

Onder Linux draai ik met nog een boel meer argumenten, bijv. “-Xms2048M -Xmx8192M” om Josm meer geheugen toe te kennen.

Ik volg zelf niet iedere JOSM update, zou voor meer mensen kunnen gelden. Nav deze post wel gedaan, naar mijn idee zou iedereen die fout moeten krijgen, als ik ga zoeken op die melding, bv

This error is caused by the fact that sun.security module is no longer supported in Java 16 and higher.

Ik gebruik zelf niet die zulu, maar onder windows een bat file, die direcht wijst naar jdk-19.0.2, met mijn Xmx memory setting zelden problemen trouwens, af en toe als ik veel “Imagery” lagen aanzet

Als voorbeeld wat ik nu gebruik (in mijn geval staat de bat file in dezelfde folder als de jar file):
c:\JAVA\jdk-19.0.2\bin\java -Xmx1300M --add-exports=java.base/sun.security.action=ALL-UNNAMED --add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.plugins.jpeg=ALL-UNNAMED --add-exports=java.desktop/com.sun.imageio.spi=ALL-UNNAMED -jar josm-tested.jar

Beste Karel, dank, dit werkt. Er blijft na sluiten van JOSM nog wel een cmd-window open staan omdat de batchfile dit niet automatich sluit. Eerst had ik ‘exit’ (zonder de quotes) toegevoegd als laatste regel, maar dit start bij afsluiten van de batch een dialoog of ik het cmd-window wil sluiten of niet. Na enig zoeken dit schoonheidsfoutje opgelost door ‘exit’ als laatste regel te vervangen door:
move nul 2>&0

1 Like

Niet gezien, nooit gezien maar dan draai ik onder OpenWebStart kortweg OWS ,‘recommended by JOSM’, op W10-64bits-22H2 platform. Houdt de OWS/Zulu app, Java (nu 21), JOSM en plugins up to date, alleen stable, dus nu 19017. Volgens de Task Manager is JOSM ook een 64bit app.

mooi dat het werkt :slight_smile:
overigens is oracle jdk-19.0.2 ook maar een voorbeeld, dat was de nieuwste versie toen ik op mijn huidige laptop JOSM heb gedownload, ergens in 2022.

er is inmiddles al een jdk 22, maar ook daarbij geldt voor mij: ik volg niet alle updates

Was trouwens wel zo dat ik de warning die ik kreeg over die missing JVM arguments kon wegklikken (en zelfs kon aangeven dat ik die niet meer wilde zien), JOSM startte wel door toen, maar wellicht met eventuele problemen. Dat heb ik verder niet uitgeprobeerd, meteen de BAT file aangepast.

Die waarschuwing heb ik in eerste instantie ook weggeklikt (hierboven ook al aangegeven), maar ik zie het toch als een bug die geintroduceerd is in JOSM 19017 omdat de vorige stabiele versie 18969 normaal zonder waarschuwing opstartte met dezelfde (zulu) java versie 21 - dus ook al een hogere versie dan java 16.
Opstarten met een batch file doet het goed. Dank voor het meedenken allemaal.