Foot=no op fietspaden

De optie “Fietspad - Aangewezen pad voor fietsers, voetgangers toegelaten als ze geen eigen pad hebben” ontbreekt. Dus highway=cycleway en geen foot-tag want dat hangt van de aanwezigheid van een apart voetpad af. Volgens mij is foot=yes default voor cycleways.

Bij “pad alleen voor fietsers” zou moeten staan “'zelfs als er geen voetpad is”. Alleen in dat geval is foot=no van toepassing, dat zal alleen zelden het geval zijn in NL.

Bij “Gescheiden fiets- en voetpad” zou moeten zijn iets als: door een streep opgedeeld fiets- en voetpad.

highway=cycleway + foot=use_sidepath is alleen van toepassing als het sidepath apart gemapt is. Ik denk niet dat SC het aparte voetpad met de juiste aansluitingen zelf kan intekenen, dus als je daar een optie voor wil toevoegen dan moet SC die alleen tonen als er daadwerkelijk al een aparte footway gemapt is.

Verder hebben we in NL een highway=cycleway die ook moped=designated en mofa=designated is: het verplichte (brom)fietspad.

En een highway=cycleway die moped=no en mofa=no is (maar electric_mofa=yes): het onverplichte fietspad.

Zonder die opties gaat Streetcomplete in NL eigenlijk nooit goed zijn: ófwel hij introduceert fouten, ófwel hij is onvolledig. Onvolledig wb moped en mofa kunnen we nog wel hebben, als SC de vaak al ingevoerd tags tenminste niet weghaalt.

1 Like

foot=yes is inderdaad default voor cycleways; dus die tag is niet nodig/gewenst.
volgens mij is een foot=use_sidepath juist van toepassing als de stoep niet separaat gemapt is; je zou dan aan de cycleway nog kunnen toevoegen sidepath=left|right|both

En ik weet in ieder geval twee fietspaden die expliciet verboden voor voetgangers zijn - en dus ook geen stoep hebben: fietserstunnel onder het spoor net ten zuiden van station Maastricht Centrum.

De wiki zegt het als volgt:

This tag, like bicycle=use_sidepath, applies only to roads with a classification that allows pedestrian use. In some countries it is generally mandatory for pedestrians to use a parallel compulsory sidepath where it exists. On OSM, this can be indicated by tagging the main road as foot=use_sidepath if the sidepath is mapped separately. This tag should only be applied in countries that have compulsory footways. Where the main road is explicitly forbidden, typically by a traffic sign on the main road, whether a sidepath exists or not, foot=no should be used.

1 Like

Dus in dit geval: alleen als het fietspad een verbodsbord voor voetgangers heeft, tag je foot=no. Ik ben dat zelf nog nooit tegengekomen, een voetgangersverbodsbord op het fietspad. En ik wandel en fiets best op veel plekken.
Maar ik kom nooit op “fietssnelwegen”, daar kan ik me een loopverbod wel voorstellen ivm de veiligheid van fietsers én lopers.

Hebben lopers daar een eigen tunnel?

Oe, die tekst mag je van mij wel even doorhalen (zo dus) zodat niemand dat aanneemt als waar.

Wat @Leo_Slager zegt; use_sidepath betekent in essentie dat je die way niet mag gebruiken. Een highway=cycleway met een sidewalk=left (bijvoorbeeld) mag nooit foot=use_sidepath krijgen. Daarmee breek je voetgangersrouting volledig. Dit had iemand in Workum ook al eens gedaan.

Nee, dat zal bijzonder zeldzaam zijn. Mogelijk, maar zo zeldzaam dat het in ieder geval niet in een StreetComplete-challenge thuishoort.

1 Like

Zo te zien niet. Voetgangers kunnen zo te zien bovenlangs en verderop de tunnel in.

Leuke uitzondering.

2 Likes

Niet alleen een verbodsbord, dat zou in principe net zoals bij G11 en onderbord “snorfietsen niet toegestaan” Amsterdam staat er vol mee

ook met “voetganger niet toegestaan” kunnen.

Maar ik zie ze niet zo 1 2 3.
Veelal een informatieve melding.

Met trap, en waar gaat een rolstoel gebruiker dan langs?
Die met een rollator/kinderwagen?
In de tunnel is wel een sidewalk.

Via de voetbrug bij het station of de Sphinxlunet. Niet alle routes zijn geschikt voor rolstoelgebruikers en kinderwagens. Het ontbreken van een toegankelijke optie betekent niet dat je het verbodsbord dan mag negeren. Dat moet je verder zelf weten natuurlijk (een aanvaring met een opgevoerde fatbike neem je dan voor lief), maar het is voor OpenStreetMap niet relevant.

De sidewalk is slechts in een gedeelte van de tunnel, na de trap. En de rolstoeler dient de gelijkvloerse spoorwegovergang zo’n 70 meter zuidelijker te nemen.

Dit is de vergelijking waar binnen 0,5 meter een C16 (voetganger verbod) en G11 of G12a staat.

Amsterdam
link
Waarbij onderbord niet goed hangt.

Alkmaar
En zo kan het ook.

Den Haag
overblijfselen van werkzaamheden?

Krimpen aan de IJssel
false-positive

Dordrecht
link

Zeeland, daar is een verandering van borden.
link

Arnhem Nijmeegse brug over
link

Enschede
link

Mooie collectie! Typisch geval van uitzondering dus. Geen Streetcomplete optie, maar de uitzondering apart bijtaggen. Ik weet niet of dat kan, met SC.

1 Like

Ik bedoelde: een bord of onmiskenbaar teken waaruit blijkt dat je er niet mag lopen.

In dit topic kwam highway=cycleway + foot=use+sidepath voorbij, 2965 maal gemapt in NL. Zelf gebruik ik sidewalk=separate, in combinatie met highway=cycleway 577 maal gemapt in NL.

Het zijn verschillende dingen die vaak samengaan. foot=use_sidepath is puur een toegangszaak. Het voorkomt dat routers je over een fietspad sturen als er een voetpad is ingetekend waar je verplicht gebruik van moet maken.

Alle sidewalk-tags (inclusief :left, :right, en :both) geven aan of en waar er een stoep is. sidewalk=separate zegt dat je een fietspad/straat hebt met een stoep, maar dat die los is ingetekend. Routers doen daar niets mee, behalve dat een fietspad/straat met stoep als attribuut (dus niet apart ingetekend) fijner is om op te lopen dan een zonder. Zeker bij een highway=primary of zo is het ontbreken van stoepen, maar geen voetgangersverbod, iets wat je doorgaans wil vermijden. Als er dan een ventweg is met een stoep dan zal een goede router je daar over sturen. Een straat zonder stoepen (sidewalk=no) kan een router dan een kleine ‘boete’ geven in de berekening, zodat je die sneller vermijdt als er een alternatieve aantrekkelijke route is die niet heel veel langer is.

Een fietspad met sidewalk:right=separate en sidewalk:left=no (bijvoorbeeld) hoort ook foot=use_sidepth te hebben. Voor fijne voetgangersrouting is foot=use_sidepath meestal belangrijker dan de sidewalk-tags.

1 Like

C16 kunnen ze nog groter.

Venlo

link

Stel je hebt een weg, daarnaast een (fysiek gescheiden en apart ingetekend) verplicht fietspad en daarnaast een (fysiek gescheiden, apart ingetekende) stoep. Moet ik dan op de weg naast bicycle=use_sidepath ook foot=use_sidepath aangeven? En ook foot=use_sidepath op het fietspad?

Of op de weg alleen bicycle=use_sidepath, en dan op het fietspad foot=use_sidepath?

En als de stoep aan het fietspad vastzit en niet apart is ingetekend?

Hier beide situaties te zien voor en na de zijweg.

image

Overigens is het hier de vraag of de zijweg een uitritconstructie heeft, of er voorrang geldt voor fietsers en/of voetgangers (want het fietspad loopt door, maar op de hobbel zitten geen stoeptegels voor de voetgangers, maar klinkers) en er staan geen voorrangsborden.

Ja, de straat krijgt hier sowieso foot=use_sidepath, omdat je daar niet mag lopen vanwege de aanwezigheid van een voetpad. Het is een soort cascade van regels uit de RVV:

• Er is een fietspad, dus je mag niet op de weg lopen.
  • Er is een voetpad, dus je mag niet op het fietspad lopen.

Als ze alle drie los ingetekend zijn, hebben de straat en het fietspad foot=use_sidepath. Dat is daar verderop bij de bosjes die voetpad en fietspad scheiden waarschijnlijk het geval.

Als er geen stoep is, dan geldt alleen die eerste regel:

• Er is een fietspad, dus je mag niet op de weg lopen.

Is er ook geen fietspad, dan mag je op straat lopen (niet midden op straat, maar zoals de RVV aangeeft aan de kant of in de berm).

Dan krijgt de straat alsnog foot=use_sidepath, en het fietspad geen foot=* (want standaard is dat foot=yes). Het fietspad kan dan wel sidewalk=right krijgen, wat duidelijk maakt dat er een stoep is, maar dat deze niet ingetekend is, en we voetgangers over de way van het fietspad routeren.

1 Like

En daar wil ik ook wel highway=footway doortekenen, om de oversteek met tactile_paving op de juiste plaats in te tekenen.

Het is maar net hoe ver in detail wil je gaan.

2 Likes