Fixing the fixmes

Fixme’s zijn soms handig, maar ze blijven soms ook erg lang staan zonder dat er iemand naar omkijkt. Ik kwam ze tegen terwijl ze al 10 jaar oud zijn…
Dus als je wat tijd over hebt, kun je proberen de berg wat kleiner te maken.
Via deze overpass kun je ze vinden. De fixme tekst is direct zichtbaar op de kaart.
Wel eerst even de kaart naar je eigen omgeving schuiven (tenzij je in Utrecht woont).

Deze: fixme=continue heb ik eruit gefilterd want de bedoeling is wel duidelijk (alhoewel sommige van die “continue” er ook al jaaaaaren staan).

Overigens kun je die overpass-code ook gebruiken voor het vinden van de note=* tag, je moet dan alleen in de code de “//” vóór het betreffende codedeel weghalen (en het codedeel met de fixme even uitschakelen door er “//” voor te zetten).
Je kunt ze ook beide laten staan.

1 Like

Let op: in bovenstaande overpass wordt alleen naar fixme’s op een node gekeken. Wil je ook ways erbij betrekken dan kun je die simpel aan de overpass toevoegen.

Ook in 2016 en 2021 vroeg ik al om wat fixme’s op te ruimen…

Goed punt.

Wel vraag ik me soms af hoe relevant het überhaupt is om ergens een fixme voor open te hebben staan. Dan zie je een fixme staan omdat het materiaal van een bankje, of de hoogte en type communicatie van een zendmast onbekend zijn..

Snap best dat het leuk is als die info bekend is, maar het feit dat ergens informatie over ingegeven kán worden, zou niet automatisch moeten betekenen dat dat dus ook moét.

Hoe zien jullie dit? In welke situaties (if any) is het acceptabel om fixme’s ‘onopgelost’ af te sluiten, vooral als ze al langere tijd open staan?

3 Likes

Ik zou zeggen als het triviaal is dat er nog iets aan details gedaan/toegevoegd kan worden (missende openingstijden bijvoorbeeld, of de door jou genoemde ontbrekende materialen van een object) zonder dat er iets duidelijk fout is of gecorrigeerd moet worden. Anderzijds vind ik “fixme=ingeschetst, uitlijning noodzakelijk zogauw nieuwe satellietbeelden beschikbaar zijn” of “locatie geschat“ ofzo juist nuttig als iets heel ruw was.

2 Likes

Weet iemand wat dit is?? (Staat er al 6 jaar!!!)

En wat moeten we hiermee? (12 jaar oud):

En wat moeten we hiermee?

En wat heeft dit voor zin?

amenity=fixme; fixme=type; fixme:type=shop

Ik stop er voor vandaag maar mee.

Als ik in de buurt ben kan ik gaan kijken - helaas gebeurt dat vrij weinig. Zo groot zijn mijn ommetjes niet.

Wat mij betreft mogen alle fixme ouder dan x jaar/maanden “automatisch” verwijderd worden. Als er ooit overeenstemming komt over zo’n termijn dan wil ik wel (proberen) een lijst te leveren met OSM ID waar deze verwijderd kunnen worden.

2 Likes

Ik ben wat aan het experimenteren met Grafana cloud Free en heb aantal kaartjes en tabellen gemaakt met meta-data op highways. Wellicht kan dit helpen e.e.a. weg te werken.

Gebaseerd op de luchtfoto zou ik zeggen een of ander meetstation.

Google (AI) vindt het volgende:

Het meetstation op de IJssel bij kilometerpaal 879,620 (rechteroever) is het officiële meetpunt Kampen.

Dit station wordt beheerd door Rijkswaterstaat en verzamelt real-time data over de waterstand en soms ook de watertemperatuur.

En de kribben eromheen kunnen zo te zien ook nog wel wat aanpassing gebruiken :slightly_smiling_face:

Dank je wel Kees!
Het gaat om dit station:

In dit geval lijkt me de fixme niet onterecht, hoe oud ook. De fixme kan het niet helpen dat hij niet werd opgepikt.

Na wat gezoek ben ik voorlopig uitgekomen op man_made=observatoy voor dit object.

En man_made=monitoring_station is nog beter:

Misschien nog operator=Rijkswaterstaat toevoegen? Eventueel met andere gerelateerde keys?

Goed idee!

Heb hem aangepast naar amenity=office, office=lawyer, en samengevoegd met adres node