Fietsstraat of fietspad?

In Amersfoort is een nieuwe fietssnelweg naar Bunschoten aangelegd maar is men een beetje inconsequent met de bebording:
G11
https://www.mapillary.com/app/?pKey=1860830691006595&lat=52.16599&lng=5.375825&z=17&focus=photo&x=0.8193738269141684&y=0.4916261277823327&zoom=0

Is dit nu een fietsstraat of een G11 fietspad? Mag je hier met de bromfiets in?
Oude situatie op streetview https://maps.app.goo.gl/UMArrjsA6Qbzkko7A
Het was een toegangsweg naar de Jachthaven, daarna een G11 fietspad richting centrum.

Dat is inderdaad niet eenduidig.
Wellicht een berichtje naar de Gemeente sturen?

2 Likes

Het is een beetje 50/50, lijkt me idd het beste om een berichtje naar de gemeente te versturen om te kijken wat de bedoeling is. Op basis daarvan kan je dan een keuze maken.

1 Like

Bedankt, melding gedaan bij de gemeente, wordt vervolgd.
Vooralsnog heb ik het als G11 fietspad getagd met motor_vehicle=destination

Voor nu zou ik het verkeersbord G11 aanhouden als harde aanwijzing, dus highway=cycleway, en de straattekening als ‘onderbord’. Dan zou ik er wel vehicle=yes van maken, het is immers tamelijk onzinnig om auto’s toe te staan en andere (motor)voertuigen niet.

Het lijkt de bedoeling dat bezoekers voor de jachthaven nog steeds deze weg mogen gebruiken.
De hele combinatie van verkeersborden had dus net als vroeger na de toegang van de jachthaven moeten staan. Dan was het teken voor de fietsstraat ook juist.
Ik zou hier de toegang naar de jachthaven als unclassified taggen.
Of is de toegang naar de jachthaven verlegd naar elders ?

Denk ik ook, maar de inrichting van de weg is aangepast naar fietspad, en dan is MI de jachthaventoegang de uitzondering geworden. Niet dat het veel uitmaakt. sidewalk=yes, in beide gevallen.

PS toevallig nog zo een:

Gemeentes doen soms rare dingen. Om bij de P van hunebed D45 te komen moet je met de auto over een G13:

Bijzonder, ik heb t alleen vanuit de auto gezien nog. Ik ben benieuwd of ze die G11 dan gaan weghalen.

Of een onderbord “bestemmingsverkeer toegestaan”

Antwoord van de gemeente:
Wij hebben ook al geconstateerd dat de aannemer niet de juiste bebording heeft geplaatst, deze wordt nog aangepast. De Stuw is een fietsstraat (dus geen fietspad/G11), voorbij de jachthaven wordt het een fietspad/G11.

2 Likes

Ik vroeg me af heeft de aannemer, het dan zo mis.
Zo valt de volgorde op de paal op, nu geplaatst, maar ook op de tekening.
A30 onderaan, E01_ZB erboven en dan bovenaan de L51 (fietsstraat).
Daar laat de tekende verkeerskundige ook een steek vallen, zo ook de controlerende.

besluit

tek pdf


2 Likes

Scherp opgemerkt !
Als de tekening de Definitief Uitvoerende actuele versie tekening is dan hebben meer dan 1 persoon zitten slapen inderdaad !
Mooie tekening trouwens !

Wijzen is makkelijk… Maar stond het dan wel goed in de opdracht, meneer gemeente? Het zou niet de eerste keer zijn dat de uitvoerder exact een onjuiste opdracht uitvoert!

1 Like

Sterker nog: het is DE nr. 1 reden van niet op tijd en buiten budget vallende gemeenteprojecten…
Die daarna vaak niet meer uitgevoerd worden…
Liever 6 maanden langer lullen en een goed plan hebben dan 1 dag te vroeg de schep in de grond met laissez faire leidinggeven.

Pas op, anekdote! Om een kort verhaal lang te maken…
Toen het wandelknooppuntennetwerk in mijn gemeente toegevoegd moest worden, hadden wij met een vrijwilligersgroep een mooi plan gemaakt, alles verkend en overwogen, en tenslotte in een mooie netwerkkaart precies opgetekend wat waar moest gebeuren. Toen moest eerst de subsidie worden aangevraagd, door de gemeente, bij de provincie. Alles twintig keer gepresenteerd en uitgelegd, want eea werd domweg niet overgedragen, ze legden alleen telkens met de volgende persoon kontakt, die wij dan weer alles moesten uitleggen. Uiteindelijk werd de subsidie toegekend aan de gemeente, oftewel de provincie ging namens de gemeente de aanleg doen (de gemeente had inmiddels geen idee meer wat er speelde). Hoe doen ze dat? Aanbesteden, op basis van oppervlakte, aantal knooppunten en kilometers route. Uiteindelijk was er een aannnemer… en die kwam bij ons vragen wat-ie eigenlijk doen moest. Je zou zeggen, pak de tekening, plaats de paaltjes, schroef de schildjes en tussenin stickers plakken naar behoefte.

Maar zo werkt dat niet! De aannemer stuurde eerst allemaal mannetjes op pad om een bestek te maken. Die hadden een dummy, oftewel een kartonnen paaltje met een LastAirbender-pijl aan de voorkant, die zetten ze bij een beoogde drager of teplaatsenpaallokatie, dan namen ze voor een knooppunt 6-8 foto’s (4 kanten, en allemaal van veraf en dichtbij) en voor een pijltje 4 (heen, terug, veraf en dichtbij). Dat ging in een systeem, en daar werd dan ingezet aan welke kanten welke schildjes/nummers/pijltjes moesten komen. (dat ishadden wij dus allemaal al gedaan…) Dat ging nogmaals door de besluitvorming heen, en bij Aungs gratie mochten wij er ook naar kijken, gelukkig maar want we haalden er nog aardig wat vergissingen uit, vooral in de aansluitingen met al bestaande netwerken in de omgeving. Toen materialen tellen en bestellen, en toen pas ging de spade de grond in. En nog wisten ze fouten te maken - we deden achteraf nog een controleronde en het heeft nog maanden geduurd voordat het gebakkelei tussen de diverse partijen die elkaar de schuld gaven en wilden laten betalen, afgelopen was en alles op de weg ook aangepast was.

Contrast met hoe deze zelfde vrijwilligers een LAW aanleggen: Je fiets en loopt wat rond en bedenkt een globale route met wat leuke paadjes. Dan bestel je ruim stickers, en je gaat ze met zijn tweeen plakken: de een kijkt waar het goed zichtbaar en duidelijk is, en de ander poetst, knipt en plakt. Aan het eind van de route ben je klaar; dat is ca twee dagen voor een nieuwe dagetappe. Is je materiaal tussendoor op, bestel je wat bij. De doorlooptijd wordt dan langer maar de werktijd is praktisch hetzelfde.

Ieder jaar loop je de route na dus als er iets wat minder geslaagd of verdwenen is los je dat volgende keer wel weer op.

Wat een contrast he! Twee werelden… toch kan ik met weinig moeite een werkproces opstellen wat voor beide werelden werkt en waar ze ook van profiteren.


Einde anekdote

7 Likes

Kan zo in een aflevering van het vroegere TV-programma: Hoe bestaat het !
Het lijkt wel of de gemeente jullie groepje gebruikt hebben om subsidie bij de provincie los te krijgen !
Met zo’n miscommunicatie aanpak vanuit de gemeente wat ik net gelezen heb, helpt zelf 10 jaar lullen niet, zjeeeezuuuus :smile:

Edit: wiki-link toevoeging
Edit2: aanpak wat —-> aanpak vanuit de gemeente wat

Dat klopt, maar het vloeide voort uit een landelijke taakstelling aan de provincies om een dekkend wandelknooppuntennetwerk te realiseren, met de gemeenten als formele eigenaar/opdrachtgever. Dus de gemeenten waren eigenlijk ook maar dummy’s zonder kennis, maar ze moesten wel een plan maken. Dus dat vroegen ze aan het Platform Mooi Zuidplas, en die had toevallig zelf al een wandelwerkgroep, waar ik toevallig inzat.
Destijds waren er geen goede wandelknooppuntkaarten en -planners, dus ik zocht een manier om alles te registreren en in kaart te brengen - zo ben ik bij OSM gekomen want daar bleek er van alles te kunnen en te bestaan wat je zelf kon gebruiken en aanvullen. En veel gedreven mensen die er enorm goed in zijn.

1 Like

Dit soort gevallen kom je vaker tegen in Nederland. Als men er weer tegen aanloopt, weet dan dat een fietsstraat niet bestaat in de Nederlandse wetgeving. Het is een symbolische weg om het gedrag van automobilisten aan te passen. In twijfelgevallen waarbij een G11 bord staat, dus altijd fietspad van maken, aangezien een fietsstraat geen enkele (juridische) verkeerswaarde heeft.

Dat is een verdedigbaar standpunt. Maar verkeersborden zijn niet de enige waarheid op de weg.

Waar alle verkeer een niet speciaal als fietspad ingericht stuk weg mag blijven gebruiken, maar de gemeente er even een G11 bij heeft gezet om de fietsers een (juridisch niet houdbare) betere status op de weg te geven, is het ook verdedigbaar om het wegtype niet op cycleway te zetten, maar wel de bicycle=designated, mofa=designated en moped=designated toe te voegen op basis van de G11.

Er zijn dus (minstens) twee gerechtvaardigde opties. Ik probeer bij elk geval de optie te kiezen die zo veel mogelijk rechtdoet aan de situatie op de weg.