Felpositionerade byggnader

Det här ämnet har diskuterats i oändlighet, och verkar inte få någon lösning. Vi Sverige kommer förhoppningsvis få LM:s bakgrundskartor som öppen data, och när/om de läggs in som valbara i både JOSM och ID, så kanske folk börjar använda dessa. Som det är nu har vi Trafikverkets bakgrunder, och om de används för att positionskalibrera, skulle även bakgrunder från Bing etc. vara användbara.

Problemet är att de flesta (?) inte gör så. Antingen för att de inte känner till begreppet positionsfel på bakgrunder, att det inte känner till hur man kalibrerar bakgrunden eller helt enkelt att man in bryr sig. Det senare har jag stött på även hos nu aktiva karterare som inte är nybörjare. När jag påpekade detta för en van karterare var svaret att det var för jobbigt att kalibrera, att det inte var värt mödan! :face_with_diagonal_mouth:

Att “utlänningar” inte känner till Trafikverkets kartor kan ju vara förståeligt. Jag har nyligen träffat på en sådan person, som tydligen har något med TomTom att göra, som har mappat massor av byggnader i Faluns kommun. Alla felplacerade 5-10 meter. Inte något större fel, men när det ska gå korrekt placerade vägar mellan dessa, blir det många byggnader som är placerade på vägarna.

Jag förstår att det inte hjälper att gnälla på det här forumet om detta. Så jag brukar, när jag ser sådana problem, att skicka ett PM till berörda personer och upplysa om detta. Jag brukar också ibland skicka en anvisning hur man kalibrerar ID, som är den som oftast används.

Dessutom tycker jag det är konstigt att ovanstående problem inte bland de första man blir upplyst om när man börjar editera OSM. Jag själv var ovetande om det en lång tid innan jag själv lärde mig. Jag antar det är samma problem hos de flesta som börjar med OSM-editering.

Finns det någon vi kan göra åt detta? Eller är det bara att acceptera massor av byggnader felplacerade? Och hur blir det med byggnader, som autogenereras (av Microsoft)? Hur fungerar den tekniken? Hamnar de på rätt position?

Det tog mig också en liten stund att inse att detta var något man behövde ta hänsyn till, men slutade sen ganska snabbt; jag har lyxen att området jag mest håller på i (norduppland) är tillräckligt platt att satellitbilderna oftast stämmer väldigt bra:

I övrigt har jag mentalt planerat att när vi får öppna ortofoton nästa år kommer man behöva göra en genomgång av allt en gång till för att justera. Det kanske går att göra nån grej av det; dela upp landet i indexrutor i nån tasking manager.

LM borde väl ha building footprints i sina data. Borde gå att importera.

Det är för mycket jobb att fixa felpositionering, och det är inte alltid uppenbart,om det ska bli bättre så måste verktygen för det bli bättre.

Det kan vara mycket lokala fel, jag har ~50m fel på ett ställe medans ~1.5km bort är det perfekt. Sedan så ändras situationen när mer data kommer in på platserna, Anders pingade mig där jag placerat en ort ~3km fel, så nu när han gör ett helt fantastiskt jobb med att finkartlägga så fanns det två orter. Anledningen var att kartan var helt tom många kilometer runt om när jag första gången la dit den. Min poäng är att 5-10m är inte viktigt, tills det helt plötsligt blir det.

Om en byggnad är felaktigt placerad på en korrekt placerad väg, är det ett problem som behöver åtgärdas?

Jag förstår inte heller varför man tycker det är ett problem att justera bakgrunden? Trafikverkets väglager har korrekta positioner för vägar, och det är bra att dra bakgrunden så att den matchar vägarna. Den operationen ta några sekunder.

På många ställen är det helt hopplöst att kalibrera flygfoton, bara en liten bit bort måste man kalibrera om igen.

1 Like