Expertise van OSM-leden gevraagd m.b.t. te importeren digitale project kaarten

Wat zijn de beste digitale kaarten die je kunt importeren via JOSM om OSM mee te kunnen actualiseren ?

Naar aanleiding van project Cruquiusbrug heb ik contact met een aantal projectleden van provincie Noord Holland.
Naar aanleiding van project Houtplein zijn een aantal projectleden van provincie Noord-Holland die ook het project Cruquiusbrug onder hun hoede hebben onder de indruk geraakt van de kracht van OSM.
Wat is het geval: sinds ik bij project Houtplein het gedeelte waar nu gewerkt word tot 2024 als under construction gebied gedefinieerd heb is door de aannemer daar een afname van verkeer tot 80% waarneembaar…
Wat materiaal aanvoer voor het project verbetert en onnodige verkeershinder tot een minimum beperkt immers door de project under construction status wordt verkeer vroegtijdig om het project geleid als de verkeersgebruiker een routeplanner gebaseerd op OSM data gebruikt.
Voor project Cruquiusbrug heeft provincie Noord Holland oren naar een zelfde soort aanpak als bij project Houtplein…
Op mijn beurt heb ik gevraagd aan de projectleden van provincie Noord-Holland of het mogelijk is om digitale data aan te leveren zodat een near real-time geactualiseerde OSM database m.b.t. project Cruquiusbrug mogelijk gemaakt kan worden.
Op hun beurt willen ze metadata om importeren in OSM snel mogelijk te kunnen maken…
Vandaar bovenstaande vraag.

1 Like

Wow, top, daar doen we het toch voor! Goed werk.
Maar om op je vraag terug te komen, ik denk dat ik hem niet helemaal goed begrijp.
Vraag je nu hoe je het makkelijkst die wijzigingen (automatisch) kunt doorvoeren? Of welke kaarten (van de opdrachtgever) het beste te gebruiken zijn om e.e.a. aan te passen?
Wat bedoel je met importeren van metadata in OSM?

Precies !
Welk vormtype digitale data valt het makkelijkst te importeren via JOSM zodat Provincie Noord-Holland kleine data update pakketjes kan klaarzetten om te importeren in OSM zodat OSM ge-update wordt.
Ik heb:
en totaal geen JOSM-ervaring (laat staan importeer ervaring via JOSM) noch een platform om het te importeren (ik moet me behelpen met ID).

Beetje off-topic; maar @Dillen_GJ als je de wijzigingen allemaal via ID hebt gedaan; zou ik je echt aanraden om tijd te investeren in JOSM :slight_smile: Dat werkt een stuk sneller en nauwkeuriger als je het eenmaal onder de knie hebt :slight_smile:

Het kortste antwoord: ik heb geen hardware (iPad) waar JOSM op kan draaien & geen resources om deze hardware aan te kunnen schaffen…

Ai; ja dat is natuurlijk wel een voorwaarde om JOMS te kunnen draaien :slight_smile:
Ik kan niet in je portemonee kijken; maar je hebt voor JOSM geen high-end gaming laptop nodig; inmiddels heb ik een nieuwe tweedehands laptop; maar tot voor kort gebruikte ik een Soni Vaio, waarvoor ik in 2009 nog een upgrade naar Windows 7 heb gekocht; maar zo snel niet kan vinden hoe oud hij precies is.

De Dell Precision 3520 heeft een nieuwere processof (i7-7820HQ) en een UHD 630 grafische kaart en vooral 16GB geheugen; maar met 8GB draaide JOSM ook.

Op bijvoorbeeld refurbed.nl heb je al een behoorlijke laptop/workstation tussen €150-€300. Nogmaals; ik kan niet in je portemonee kijken en als je aan het einde van de maand telkens een stukje huur tekort komt; is €150 voor een laptop al te duur; maar je hoeft dus niet per se een high end gaming laptop te hebben om JOSM te draaien :slight_smile:

Weer een kort antwoord: ik heb 5 euro die ik per maand opzij kan leggen voor onvoorziene omstandigheden.
Wellicht heb je gehoord van belasting toeslagen affaire ?
Ik ben ervaringsdeskundige op bovenstaande affaire…

Oei; ja dan is het lastig sparen én een latop niet de eerste aankoop waar je aan denkt!
Balen Dillen! Die toeslagen affaire gun je niemand!

Vervelend dat je slachtoffer bent van de toeslagen affaire

Nu terug on topic

In JOSM kun je achtergrondkaarten toevoegen. Dit support volgens mij WM(T)S en TFS. Op basis daarvan teken je handmatig de dingen in. Ik zou niet weten hoe je vectorlagen (of WFS) toevoegt zodat je het kan gebruiken voor uitlijnen, misschien weten anderen dat?

Gaaf. Ik heb hier wel een paar bedenkingen bij. Allereerst: dit zal niet enkel veroorzaakt zijn door OSM, al zou het wel een redelijke bijdrage kunnen leveren.

Ten tweede: de datagebruikers van OSM hebben verschillende updatefrequenties. Voor bewerkingsprogramma’s als iD is dat natuurlijk laag. Maar ik verwacht dat autonavigatie wekelijks of maandelijks hun kaarten update (en wel vaker contact heeft met een feed waar werkzaamheden in staan). Het effect van werkzaamheden die een maand duren erin zetten zal dus minder zijn dan dat van werkzaamheden die een jaar duren. Misschien is er ook nog wat spook-afname nadat de werkzaamheden klaar zijn en uit OSM zijn gehaald.

Wat denk ik het meest praktische is, is met de gemeente de verschillende fasen te bespreken. Dan gewoon een documentje op te stellen met welke ways (met hun ID’s) op welk moment verbouwd worden. Tijdens het project geven ze jou dan een seintje om die wijzigingen door te voeren.

Nog 2 puntjes die misschien handig zijn.

  1. Gebruik construction:highway=* zodat er nog wel ergens staat wat de weg was/wordt
  2. Voeg iets van een note toe voor welk project het is, zodat je makkelijk al je bewerkte wegen kan vinden en kan checken of die weer goed staan aan het eind. (Kan via Overpass dan op zoeken)
1 Like

? bewerkingsprogramma’s halen toch de te bewerken stukken vers op?
Na bewerking toont osm.org de bewerkingen vrij snel, dus dat is een hoge verversingsfrequentie. Een navigatietoepassing zal een veel lagere updatefrequentie hebben.
De meeste navigaties voor verkeer zijn niet gebaseerd op OSM, dus een OSM-wijziging zal geen invloed hebben op verkeer dat navigatie gebruikt. Een plotse grote afname van verkeer in een bepaald gebied ligt hoogstwaarschijnlijk aan een maatregel op de weg(en) zelf, versterkt door overnemen van zo’n wijziging door navigaties als Tomtom en Google maps.

1 Like

Oeps, inderdaad hoge frequentie = vaak updates = korte (lage) tijdsverschil wanneer de update is verwerkt

Maakt TomTom - en dus veel autonavigatie - niet gebruik van OSM data? Ik denk dat een weg als construction markeren wel wat effect kan hebben (al is het omdat die de weg ontwijkt omdat die niet weet of erlangs gereden kan worden). Ben het wel met je eens dat 80% te veel voelt om alleen door OSM veroorzaakt te zijn

TomTom maakt gebruik van OSM; maar volgens mij hebben zij ook hun rechtstreeks lijnen met de wegbeheerders om werkzaamheden te verwerken in het kaartmateriaal. Overigens doen ze dat in een layover middels de functionaliteit voor file waarschuwingen waarbij werkzaamheden als een blokkade op de weg voor langere tijd weergegeven wordt. Het onderliggende kaartmateriaal wordt verder niet aangepast.

OSMAnd Maps als navigatie app, haalt afhankelijk van je abonnement indien gewenst elk uur updates van het kaartmateriaal op.

ik vind het zonde om Dillen GJ een keer te gaan missen bij gebrek aan JOSM. Hij is te enthousiast om hem te willen missen. Ik neem hem het gebruik van het te lange leesplankje woord scha-pen met een cookie in het midden niet kwalijk. :upside_down_face:

Dus heb ik al twee keer eerder een crowdfunder voorgesteld. Dit is mijn laatste poging. Ik wil van minstens 10 mensen uiterlijk zondag 5 november een PM krijgen dat ze 25 euro willen bijdragen. Als het er meer zijn wordt het bedrag lager maar ik mik op 250 totaal. Niemand behalve de bijdragers zelf gaan horen wie ze waren. Medeleven met die toeslagen affaire is goed maar helpt niet.

Kom maar op!

En Dillen GJ, nou niet meer beginnen over JOSM op alle platforms :star_struck: Regel 1 is ‘kies het juiste gereedschap’ en regel 2 ‘do not force it, use a bigger hammer’

okay okay, tikkeltje off-topic

3 Likes

Ik denk nog steeds dat een .geotiff prima werkt. Nu zijn tiffs altijd grote bestanden en van een geotiff van 250 MB wordt JOSM erg traag, althans op mijn pc.
50 MB werkt hier prima.

Beste OttoR,

Uw statement is correct. TomToms verkeersinformatie is een laag op de kaart. We halen verkeersgegevens over wegafsluitingen uit verschillende bronnen, waarbij het NDW de belangrijkste bron is (https://opendata.ndw.nu/). Voel je vrij om verbinding te maken met het NDW voor soortgelijke informatie.

Salim, TomTom

1 Like

Hallo Salim,

Weet jij toevallig wat de gebruikslicentie van opendata.ndw.nu is? Kan dit echt vrijelijk gebruikt worden en dus in OSM overgenomen worden?

Nu ben ik geen API expert; en vraag me af of de zaken als ‘file informatie’ wenselijk is; maar als dit allemaal inderdaad ‘open data’ is dan zijn er wellicht bronnen die voor @Cartographer10, @tttnnn24 wel interessant zijn:

post en verdere zoektocht

Willekeuring? Hoe kom je daar nu bij?
Changeset: 115371084 | OpenStreetMap op basis van Data en informatie

Hallo OttoR,

De Gegevens zijn gelicentieerd voor gebruik en zijn beschikbaar.

“Uw statement is correct. TomToms verkeersinformatie is een laag op de kaart. We halen verkeersgegevens over wegafsluitingen uit verschillende bronnen, waarbij het NDW de belangrijkste bron is (https://opendata.ndw.nu/ ). Voel je vrij om verbinding te maken met het NDW voor soortgelijke informatie.

Salim, TomTom”

Taking in consideration the given info i received from province North Holland (being that since the under construction status definition of project Houtplein [a month old now] that the traffic there in the area is drastically reduced since a month and the info that the project is running now 2 years on which at least 1,5 year the mentioned project area being blocked by concrete barriers gives me the impression
Province North Holland wants a cheap meaning of project progression measurement via OSM for the project Cruquiusbrug then ?