Eerder geblokkeerde gebruiker is weer actief, gaat het nu goed?

Hoi AnkEric, goed dat je reageert en wat historische context schetst.

Ook heb je gelijk dat er bepaalde uitzonderingen gelden en dat we in OSM niet altijd even precies en consequent zijn in het taggen daarvan (bij de meeste verboden zou je in theorie kunnen taggen “uitgezonderd ontheffingshouders”, maar dat lijkt niet zo’n goed idee).

Over het al dan niet gelden van een fietsverbod op dwarsverbindingen tussen rijbaan en verplicht fietspad

In deze post van @PeeWee32 (met daarin wat citaten van mij) is aangegeven dat het fietsverbod op de rijbaan parallel aan het verplichte fietspad dat volgt uit de G11/G12a borden, niet geldt op de dwarsverbindingen tussen die wegdelen bij kruisingen met een andere weg.

Als je van mening bent dat die redenering daar feitelijk onjuist is en de andere conclusie (dat er wel een juridisch fietsverbod op de dwarsverbindingen zou gelden) alles afwegende beter houdbaar is, dan is het goed om de argumenten daarvoor te wisselen.

Naast de juridische onderbouwing kan een situatie zoals hieronder een goede testcase zijn om te zien hoe beide redeneringen uitpakken

• Neem bijvoorbeeld een weg met een verplicht parallel fietspad die een andere weg zonder parallel fietspad en zonder fietsverbod recht kruist en waar ook geen aparte fietsoversteekplaats is.
  • En stel voor dat je als fietser van noord naar zuid wilt, richting de groene v :

Als het verbod om de rijbaan (die parallel aan het verplichte fietspad ligt, de rode kruisjes) ook zou gelden op de dwarsverbinding tussen fietspad en rijbaan (de zwarte cirkel) -waar ik dus geen grondslag voor zie in de regelgeving- dan zou je van noord naar zuid de weg niet mogen oversteken, ondanks dat er nergens een bord met een fietsverbod staat op de noord-zuid weg

En als je van zuid naar noord gaat, dan kom je de G11 / G12a borden die voor het fietsverbod op de rijbaan zorgen ook pas voorbij nadat je het dwarsweggetje bent overgereden.

En borden gelden vanaf de plek waar ze geplaatst zijn, en niet daarvoor.

• Al met al zie ik vooralsnog geen juridische grondslag om op dergelijke dwarsverbindingen use-sidepath toe te voegen. Maar misschien mis ik iets?
1 Like