Eerder geblokkeerde gebruiker is weer actief, gaat het nu goed?

Ik kreeg een bericht van de DWG n.a.v. een user report door mij enkele maanden geleden (gebruiker is toen ook enkele malen geblokkeerd):
“I notice that AnkEric_DONE | OpenStreetMap is active again. Are there any problems with these new edits? There are no comments at OpenStreetMap (OSM) Changeset Discussions .”

De laatste tien of meer changesets zijn bij mij in de buurt, raken nota bene wegen die ik zelf heb aangepast recent. De meeste daarvan lijken me wel in orde, maar deze fixme’s twijfel ik over: Wijzigingenset: 129597905 | OpenStreetMap

Ik heb de DWG laten weten dat ik het eventueel in de Nederlandse community zou gooien, bij deze. Wat denken jullie?

Zie voorgeschiedenis in Bad OSM Mapping to be resolved by Renderer (?) / users: Netherlands / OpenStreetMap Forum

Ik heb meteen een reactie geplaatst op Changeset: 129600020 | OpenStreetMap.
Uit ervaring sprekend valt er vast nog wel meer aan zijn edits op te merken. Ik hoop dat hij nu wel open staat voor discussie.

2 Likes

Ik ben bang dat hij mijn eerdere suggestie iets te letterlijk neemt met fixme's overal…

JA, ze voegen niets toe behalve een hoop ergermis bij andere mappers. AnkEric weet precies hoe hij moet mappen, maar vindt dat een ander dat moet doen en d.m.v. enorme fixme’s probeert hij dat dwingend op te leggen.
En dan onnodig wegen splitsen en een andere classificatie geven, omdat hij weet dat we op dit moment veel wegen samenvoegen.
Trollengedrag!

Edit:
Neem deze: Way History: ‪Fokko Kortlanglaan‬ (‪447847435‬) | OpenStreetMap
Eerst een fixme er op knallen om te zeggen hoe het moet en dan een dag later de bewuste tag wissen.
Als je al de moeite neemt om 2 changesets er aan te wijden, waarom dan niet meteen de boel verbeteren.

3 Likes

Ik heb AnkEric via een bericht op osm.org uitgenodigd om deel te nemen aan deze discussie en nog eens vriendelijk verzocht of hij mijn vraag op Changeset: 129600020 | OpenStreetMap kan beantwoorden.

Als iemand een mogelijkheid tot verbetering van de kaart ziet, maar zich wegens twijfel inhoudt om de verandering zelf door te voeren, dan vind ik het toevoegen van een fixme een goede zaak. Daar is de fixme tag immers voor. Dit doe ik ook regelmatig met bijvoorbeeld gebouwen die andermans kritische blik of zelfs een BAG-update kunnen gebruiken. Ik vind niet dat we dit moeten ontmoedigen.

Daarmee zeg ik niks over andere mapping praktijken waar we wel heel kritisch over kunnen zijn.

Bij twijfel kun je ook gewoon aanvinken dat je graag iemand je werk laat reviewen. Fixme’s zijn voor mij een laatste redmiddel als ik het echt niet zelf kan oplossen, het voelt voor mij toch een beetje als de verantwoordelijkheid op een ander afschuiven.

Antwoord is een toevoeging van een note aan de highways? Changeset: 129613951 | OpenStreetMap

Dit vind ik wel raar: Way: 1118609584 | OpenStreetMap

Normaal gesproken veranderd een afleidend element niet als het over het fietspad heen gaat aangezien de reden dat het eerste stuk gebouwd is bijna altijd is voor het stuk daarna, ze zijn dus gekoppeld. Ik heb dit ook wel eens gezien dat het stukje tussen het fietspad een andere snelheid krijgt. Dat is ook altijd fout wat dat is dat mensen vlak logica toepassen op way logica.

De reden die er bijstaat is redelijk. Het ligt ook een beetje wat je vindt dat highway service mag/moet zijn. Als je vindt dat een highway service nooit een doorgaande route functie mag hebben dan is de edit prima. Persoonlijk vind ik dat highway service wel doorgaand mag zijn. Ik vraag me bij het verschil tussen highway service en highway unclassified/residential altijd de vraag: als ik dit element nu weg zou halen kan iedereen dan nog komen waar die moet komen?

Beetje offtopic, maar dit begrijp ik niet helemaal:

Als een zone-30-bord na de kruising met het fietspad staat, dan is het stukje daarvoor formeel 50 (uitgaande van bibeko). Als dat stukje dan toch al opgeknipt is (bijvoorbeeld vanwege einde stoep), dan tag ik dat meestal ook zo.

Als het bord op de eerst mogelijke plaats staat dan het hele element die snelheid aangezien je de breedte van de weg dan moet terugrekenen voor borden, je kunt immers geen borden midden in een kruispunt plaatsen. Dat is wat ik bedoel met vlak naar lijn logica. Of in andere woorden: door de vlak naar lijn conversie bestaat het stukje tussen het fietspad en de middenlijn niet.

Wellicht, maar tenzij hij de kaart compleet vult met fixme’s zou ik van een mug geen olifant maken.

Beetje off-topic, maar er was op Discord eens iemand die koste wat het kost niets wilde verwijderen omdat dat leuk stond in zijn statistieken. Die persoon heeft bij allerlei zaken als fixme “Dit moet weg” geschreven. Daar had men toen terecht wel wat over te zeggen.

Dus ik krijg geen direct antwoord, hij laat ook niet van zich horen hier op het forum, denkt dat die note tag een goede uitleg is en mapt vervolgens vrolijk door op exact dezelfde wijze: Changeset: 129616588 | OpenStreetMap. Voor zulk gedrag heb ik laatst iemand bij de DWG gerapporteerd en die heeft toen ook van Frederik Ramm een zogenaamde zero-hour block ontvangen (link voor de nieuwsgierigen).

Verder vind ik AnkEric’s edits inhoudelijk zo slecht nog niet. Ik heb er nou een dozijn bekeken en het gaat er eigenlijk altijd om dat fietsers niet over de rijbanen voor auto’s gestuurd worden bij kruisingen waar ook fietspaden naast liggen. Dat doet hij over het algemeen prima.

Als je mij quote, doe dat dat even goed, nu trek je mijn uitspraak uit het verband.
Ik zei dus
AnkEric weet precies hoe hij moet mappen, maar vindt dat een ander dat moet doen en d.m.v. enorme fixme’s probeert hij dat dwingend op te leggen.

Fixme’s zijn er niet voor bedoelt om een ander aan het werk te zetten.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik proef verdeeldheid over deze zaak. De wijzigingen zijn inhoudelijk ok, maar de fixme’s en het gebrek aan communicatie zijn niet ok. Vat ik het goed samen zo tot nu toe?

Edit: DWG heeft de gelegenheid gekregen mee te lezen hier.

Edit: hier is nog een aanvullende wijziging n.a.v. opmerking van Friendly_Ghost: Changeset: 129629470 | OpenStreetMap

2 Likes

Op recente changesets schrijft hij nu:

‘fixme is not allowed for “ankeric_done”’

Het lijkt erop dat hij ook daadwerkelijk wat oplost en niet alleen maar opdrachten voor anderen achterlaat.

Er staat wel een ‘maar’ achter.

Met deze overpass krijg je alle fixme’s (op een way) van AnkEric_DONE te zien. Op het plaatje zie je alle ways.
Op een node zijn het er een stuk minder.

1 Like

0-hour block: https://www.openstreetmap.org/user_blocks/6575

Edit: They’ve ignored that, so https://www.openstreetmap.org/user_blocks/6577.

3 Likes

Ik heb ook geen antwoord meer ontvangen van AnkEric.

And again: https://www.openstreetmap.org/user_blocks/6580