Dugnad: Løse gamle merknader/notes

Hei. I allheimen kom jeg over dette kjekke verktøyet for å se en liste over de eldste merknadene i et land.

Da jeg fant den var det to merknader som var eldre enn 9 år og fem som var eldre enn 8 år gamle. Jeg klarte å løse alle utenom én. Jeg begynte også å løse en del flere, men en del sliter jeg også med.

Den eldste merknaden i Norge er nå over 8 år gammel. I tillegg er det én som står som “nesten 8 år gammel”, to som er 7 år gamle og fem som er nesten 7 år gamle.

Kan vi klare å gå gjennom og løse alle disse 9 merknadene? Og hvor langt kan vi klare i å løse gamle notater?

Tenk om vi hadde klart å få til at ingen merknader i Norge er mer enn 5 år gamle? Det virker overkommelig, hvis vi er flere som blir med på dugnad! :slight_smile:

Hva sier dere? Gå hit og velg Norway, så får du opp lista.

PS: For å sjekke merknader må jeg ofte bruke Streetview i Google Maps. Det er tidkrevende og tungvindt å finne fram til samme sted der, men også i allheimen fant jeg bookmarkleten MapSwap som lar deg trykke på den og velge et annet av mange forskjellige kart, og så bli sendt direkte til det samme stedet i det kartet. Nyttig.

1 Like

Bra verktøy, lukka 3 stk på noen minutter nå, hadde vært deilig å fått fiksa det meste

Supert, takk!

Her er forresten generell statistikk som merknader i Norge: OpenStreetMap (OSM) notes ("add a note"-feature) for Norway @ ResultMaps.neis-one.org

2 Likes

Teller nå bare 45 notes som er “about 5 years ago” eller eldre. Syns vi har fått rydda en del! :tada:

Vi er ikke helt i mål, men det er lov å gi seg selv et lite klapp på skuldra.

1 Like

Ja, her går det skikkelig unna, veldig gøy å se! Og jeg ser at du har gjort en kjempeinnsats, harahu!

Dessverre vet jeg ikke hvor mange det var da jeg starta dette lille prosjektet (tok en del selv før jeg posta her), det hadde vært morsomt å vite, men det er ingen tvil om at det har minket betraktelig. Det er vel antagelig rundt halvparten så mange nå som da, kan jeg tenke meg.

@Wulfmorn Hei. Alle de fire eldste som er igjen nå er dine. Har du mulighet til å ta en titt på dem og se om du fremdeles tenker de er relevante? Tusen takk! :slight_smile:

En var ikke løst og må stå åpen, men jeg lukket det meste.

Fantastisk. Da er det allerede kun 22 merknader igjen som er over 5 år gamle!

Men det er nok de vanskeligste som er igjen… :S

Veldig bra initiativ!

Jeg har (som noen her kanskje har sett) ganske mange merknader rundt omkring hvor jeg peker på manglende stier. Tenkte bare jeg skulle si at jeg holder på å løse mine merknader og kartlegge stiene så nøyaktig som mulig, og at ikke jeg bare har kastet ut hundrevis av merknader.

Om andre kommer over disse og ønsker å løse de ber jeg om at stiene kartlegges med en kombinasjon av DTM, N50, flyfoto og Strava Heatmap for å sikre best mulig resultat. Det kan bli en del ekstra arbeid på meg om stiene kartlegges unøyaktig og må gjøres «på nytt» senere. Om stiene som kartlegges ikke er fullstendige eller på andre måter ikke er tilstrekkelige vil de heller ikke ha så stor nytte, og det kan kanskje være bedre å la være å kartlegge de.

3 Likes

Det er noen over 6 år gamle på rad og rekke med stedsnavn:

Kritle
Nepaberg
Kritlalibekken
Kritlalistølen

Jeg finner ingen av disse navnene på Norgeskart, selv om den kan fortelle at OSM har rett i at området heter Kritlalia og at veien der heter Kritlavegen.

Det første navnet, Kritle, fant jeg dog flere kilder for gjennom DuckDuckGo, slik som Etnetur.no. Der er Kritle markert på nøyaktig samme sted som notatet sa det skulle være.

Det gir meg jo tiltro til at vedkommende som lagde disse notatene har rett, men jeg klarer altså ikke å finne noen kilder for dette. Hva gjør vi med slikt?

Det er ikke alle stedsnavn som havner i SSR, som regle bare de viktigste. Om fylket eller kommunen har et eget stedsnavnregister kan man forsøke å dobbeltsjekke navnene der.

Har fundert litt over merknadene dine. Jeg syns det er fint at du benytter deg av notatsystemet, men jeg tenker at de kanskje bærer litt preg av å være dine interne notater, heller enn å være utadrettet kommunikasjon. Notater er offentlige og synlige for alle, og må derfor forstås som en oppmodning til handling fra den som kommer over et. Da er det også viktig at notatforfatter formidler all relevant informasjon som skal til for at notatet kan lukkes av noen andre. Du kan ikke regne med at alle brukere leser denne tråden.

Om du har veldig spesifikke kriterier for hvordan du vil ha noe gjort, er det også viktig at det kommer fram i notatene. Jeg syns ikke “sti mangler” impliserer “pass på å bruke så mange kilder som mulig når du tegner inn denne stien, og husk å gjøre det så nøyaktig og komplett som mulig”.

Jeg ville vurdert å forfatte en kort beskrivelse av metodikken du ønsker brukt og inkludere denne i alle notater, enten direkte eller via link. Du kunne sikkert brukt wikien til å skrive en tutorial om du vil gjøre det ekstra grundig.

Alternativet er nok at du må finne deg i å bli skuffet i ny og ne når noen lukker notatene dine uten å helt leve opp til standardene dine.

PS: Dette er ikke ment som en kritikk av metoden du foreslår. Jeg bruker stort sett samme metodikk selv.

1 Like

Supert at du mapper disse stiene. Jeg tror det er bedre at du lagre private notater i en OSM-fil på din PC. Da får de andre notatene i området fokus fra andre brukere i stedet for å drukne i et stort antall notater som ikke er relevante.

1 Like

Tok meg friheten til å lukke alle mine notater fra urtiden. Det har ikke noe for seg. Hvis ingen har gjort noe med de på 6 år så blir det ikke gjort i år :smiley:

Jeg er nok enig i dette. Jeg bruker også innimellom en bookmarklet som sender meg til en tilfeldig merknad i Norge, og da kommer jeg stadig til disse sti-merknadene og må trykke meg videre. Jeg tror ikke det er til hjelp for noen. Kanskje bruke uMap for å ha en privat oversikt?

Det sagt er det jo selvsagt fantastisk at du jobber så mye med å kartlegge stier, Oskarst! :smiley:

Jeg skulle jo aller helst sett at alle merknadene ble lukket gjennom å bli fikset (eller at de allerede er fikset), men det må jo hver enkelt bidragsyter vurdere selv, selvsagt!

Det artige nå er at det er kun 3 merknader igjen i oversikten som er mer enn 5 år gamle! Wow!

Og interessant nok så forholder neis-one seg til litt andre grenser enn OSM/virkeligheten, så egentlig er kun to av dem faktisk i Norge, mens den tredje er rett over grensa, i Sverige. Jeg prøvde å undersøke påstanden i den merknaden om feil navn på fyret, men alt det lille jeg kunne finne tydet på at navnet som er brukt nå er korrekt, og at merknaden da er feil. Men forfatteren av merknaden påstår å ha lokal kunnskap, og som sagt fant jeg ikke så mye, så jeg vet ikke…

Regner med det er denne du tenker på: Note: 1564522 | OpenStreetMap

Tror både navnet og merknaden kan være rett. Jeg mistenker at notatet har rett i at navnet er feil som stedsnavn, og at fyret har blitt gitt et navn uten lokal forankring. Men det er ikke første gang et objekt på et sted blir gitt et navn som ikke korrekt gjengir stedsnavnet. objekt-navnet er da likevel like offisielt som det er dårlig.

Om så er tilfellet burde man nok melde navnet inn til gjeldende myndighet i Sverige (det svenske svaret på Kystverket?). Vet ikke hvor lett det er. Kanskje @Wulfmorn vet?

Selv om denne merknaden aller helst nok skulle vært sjekket ut på bakken, så – når den ikke er fikset på over fem år – tok jeg sjansen på å sjekke ut hvilken vanskelighestgrad som vises som svart på mtbmap.no og endre de første 100 meterne av stien til den graden.

Det var siste merknad som faktisk er i Norge og som er over fem år gammel!

Hipp hurra!! :tada: :tada: :tada: :birthday:

Det hadde vært veldig gøy å vite hvor mange merknader vi har lukket siden jeg lukket de første to, som var over 9 år gamle, den 5. januar. Jeg gjetter på rundt 100…?

Morsomt nok endret @harahu og jeg den stien nøyaktig samtidig, så for første gang opplevde jeg å få en beskjed fra iD om at det var konflikt og jeg måtte velge hvilken endring som skulle beholdes. Siden harahu hadde gjort mer enn meg valgte jeg selvsagt den. Så gratulerer så mye med å ta siste merknad og få oss over målstreken, harahu! :smiley:

Selv om det nå ikke lenger er noen merknader som er over 5 år gamle i Norge, så syns nå ihvertfall jeg at 4 år også er lang tid, og at det hadde vært fint å fortsette dugnaden :slight_smile:

Hvis det er flere her som vil fortsette, så har jeg et forslag til et nytt mål:

Fikse/lukke alle merknader i Norge som har en ID som starter på 1.

Det vil si alle som står oppført som “almost 5 years”, alle som står som “over 4 years” og en liten håndfull av de som som “about 4 years”. Tilsammen er det i skrivende stund 79 slike merknader i Norge, godt under antallet vi har fikset/lukket så langt.

Er dere med? :slight_smile: