Danmarks Naturstier

Spændende projekt med flere og bedre vandreruter på vej: 15.000 km afmærkes og op mod 1.000 infotavler opsættes.

Desværre nul henvisninger til OSM i projektmateriale, så vidt jeg kan se… Til gengæld vil projektet gerne udvikle “GeoFA …, så rekreative data enkelt kan uploades, tilgås og sammenstilles.”

Der nævnes 18.303 kilometer eksisterende vandrerute. Nogen der ved hvor mange km vi har i OSM?

2 Likes

Jeg har søgt på “route=foot OR route=hiking” med OSM DK data fra GeoFabrik - får jeg ca. 16.169 km vandreruter eller sådan noget som Hjertestier. Der er ca. 1472 ruterelationer lavet som har typen foot eller hiking.

Jeg ved ikke om alle stier fra GeoFA er skiltet ude i naturen eller det bare er sådan noget turforslag. I OSM har vi reglen om at ruter skal være skiltet på eller anden vis ude i virkeligheden.

Desværre ønsker GeoFA (GeoDanmark) ikke samarbejde med OSM DK. Så måske man kunne påvirke hovedsponsoren Nordea på eller anden vis og gøre opmærksom på at mange apps med vandreruter/cykeltur er lavet på baggrund af OSM data. Det projekt som nævnt på DR siden er sådan et lille lukket silodata projekt.

2 Likes

Det er desværre også min oplevelse. Jeg har prøvet i flere år at komme i indgreb med Naturstyrelsen, kommunerne og Friluftsrådet i mit område – med henblik på at kortlægge og distribuere vandre- og cykelruter – men det har ikke været let, og er helt afhængig af de konkrete personer. Jeg har en fornemmelse af, at dette projekt (og den medfølgende funding) er mest beregnet for styrelser og kommuner og ikke så meget for kortlæggere og naturbrugere der ellers kender til stierne.

Omvendt er det helt fantastisk at se ens kortlagte cykelinfrastruktur i OSM dukke op i rigtig mange apps for cyklister, og blive brugt til fornuftig navigation for disse. Findes der mon tilsvarende apps for vandrere og kunne man hjælpe dem bedre?

2 Likes

Ved ikke om det tæller som deciderede vandreapps, men fx OsmAnd og Komoot bruger jo OSM og er meget velegnede til at bruge til vandring. @AE35 har lavet en oversigt med mange friluftsapps, der benytter OSM, men jeg kan ikke lige finde linket.

Jeg har ikke indgående erfaring med så mange andre apps til friluftsliv end OsmAnd. I denne kan man få vist både vandre- og cykelruter fra OSM. Men der findes jo også apps som fx Alltrails, der lægger sit eget lag af bruger-ruter ned over en OSM-baggrund.

Så kort sagt vil jeg sige at OSM i høj grad også kan bruges af vandretursfolket med apps. Der halter dog efter min egen erfaring stadig lidt med at udbrede kendskabet til mulighederne. Overraskende tit møder man folk på tur, som kun bruger Gmaps eller en special-app for området til at finde vej.

3 Likes

Jeg laver ofte ruter til cyklister i fx Strava, RidewithGPS, Komoot, Google Maps, eller blot som GPX-fil. På den måde tænker jeg, at jeg rammer de fleste cyklister der har en smartphone eller cykelkomputer.

For vandrere er min erfaring mindre: Komoot virker ret logisk, men hvad med fx vandrere og løbere der har løbeur – hvad bruger de? Jeg kunne godt tænke mig en Top-5 over vandreapps i DK eller verden :slight_smile:

PS. Og jeg har aldrig hørt om nogen der brugte udinaturen.dk når de var på tur.

1 Like

Teknisk spørgsmål: Tæller du en vejstrækning med i din statistik én eller flere gange, hvis flere ruter benytter den? Fx er Hærvejen/pilgrimsruten/Nordsøstien ofte overlappende…

1 Like

Openstreetmap kommer nok ikke til at erstatte disse metoder… De fungerer bare meget bedre til umarkerede turforslag (som ikke rigtig hører hjemme i OSM). Og for de fleste motionister er det nok umarkerede ruter der er mest interessante, fordi de kan tilpasses den enkeltes behov fra dag til dag?

Jeg bruger selv https://trailrouter.com/ når jeg har brug for inspiration til en ny løbetur, både i kendt og ukendt terræn.

Udinaturen.dk er ok til at finde information om shelter/telt-pladser. Og eneste kilde til skove med fri teltning? (OSM er der ikke endnu: Skove med fri teltning).

Openstreetmap er super godt supplement i forhold til shelters, men regler om booking, antal pladser, adgang til vand, mm. skaffes ofte bedst på udinaturen.

2 Likes

Tak for tippet om trailrouter.com, den ser interessant ud. Jeg er enig mht. udinaturen.dk: det kan bruges fint til planlægning, men næppe til navigation.

1 Like

Hver relation er talt med, så stier/skovveje o. lign der deles tælles med i samlet antal km. Tror også GeoFa gør det samme i deres opgørelse.

2 Likes

Jeg bruger selv BackCountry Navigator og Locus Maps, med kort fra https://www.openandromaps.org/ Orux er også ret god.

2 Likes

Det ser ud forøvrigt ud til at nogen er ved at opdatere Hærvejens forløb i OSM baseret på data fra (og på vegne af?) organisationen bag Hærvejen, fx Changeset: 149762469 | OpenStreetMap

Eftersom organisationen bag Hærvejen er nævnt som en form for partner i sti-projektet (ifølge fakta-arket), er der måske mulighed for kontakt ad den vej…

@Hammershoej kan du sige noget?

Måske man kunne foreslå StreetComplete (SC) at tilføje nogle flere spørgsmål til shelters (shelter_type=lean_to). På wiki’en foreslås det jo fx at man også bruger fee, charge, capacity, description og operator.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen af disse shelter-relaterede spørgsmål på quest-listen for SC.

Min liste med apps, hjemmesider kan ses her -er primært cykelbaseret men nogle apps er også gode til vandring. Cykling og OSM data - Google Drive
Hvis nogle mangler på listen så ping mig lige.

1 Like

I en vist omfang kigger Danmarks Naturstier på OpenStreetMap, for at kunne se forskel i ruter, stier og interessepunkter. Jeg kan desværre ikke læse hvordan det bruges/krediteres i projektet.

Aktiviteten er kortlagt på vedlagte link:
Gode sti- og rutedata

1 Like