Nog iets waarover in mijn ogen een consensus gezocht zou moeten worden zijn de flexhaltes. Net zoals bij gewone bushaltes zijn er als gevolg van het “nieuwe net” heel wat flexhaltes toegevoegd en verwijderd. Er ontbreekt echter een eenduidig taggingschema hiervoor, en ik heb ook de indruk dat ze niet opgevolgd worden in de mate waarin reguliere lijnen opgevolgd worden.
In het oude belbussystem hadden belbusgebieden een nummer, dat is nu niet meer het geval, maar er zijn wel gebieden gedefineerd, al kunnen haltes ook onder meer dan een flexgebied vallen (zie bijv. de bushaltes aan het station van Diest). Ik zie grosso modo twee opties voor tagging.
- Een tag die het onderscheid aangeeft tussen reguliere haltes en flexhaltes. Probleem hierbij is dat een groot aantal reguliere bushaltes ook flexhaltes zijn. Enige pluspunt dat ik zie is dat indien een systeem vergelijkbaar aan onze flexbus reeds bestaat in het buitenland, we het taggingschema zouden kunnen kopiëren. Maar ik ben hier niet thuis in.
- Een flexgebied beschouwen als een lijn (of in een aparte tag steken). Voordeel is dat dan op elke halte de flexgebieden getagd kunnen worden, eerder dan een halte gewoon als “flex” te markeren. Ik weet echter niet of flexgebieden een soort van unieke identifier hebben; de naam ingeven in een tag is omslachtig.