Bij uw laatste foto vermoed ik dat hier een halte was, die er niet meer is. Zo zijn er veel over Vlaanderen sinds de wijzigingen in januari.
De voorlaatste lijkt me louter een flex- of schoolbushalte te zijn; geen van de lijnen op het bord heeft een achtergrondkleur. Een aantal zulke haltes zitten niet in OSM; idem voor de routes.
Waar er geen paal met bord staat vermoed ik dat die nog niet geplaatst zijn? Ik heb zelf in mijn regio (Brussel/Leuven) nog nooit inaccurate data van De Lijn gezien.
Vraag:
Op de wiki hebben we momenteel deze pagina over de relaties van de MIVB, De Lijn en TEC. Maar mijn inziens klopt de indeling niet meer.
In Vlaanderen wordt niet meer van provincies gesproken, maar sinds 1 januari 2024 van vervoerregio’s. En daar zijn er dus 15 van, waarvan eigenlijk alleen de provincie Limburg één volledige vervoerregio is. Elke buslijn in Vlaanderen is in de basis bij één vervoerregio ingedeeld en dat zou dus ook als controlemiddel op de wikipagina aangegeven kunnen worden.
In Wallonië geldt dit evenzo, maar heeft de omzetting al in 2018 plaatsgevonden. Hier worden echter nog wel redelijk de provincies aangehouden, maar hier wordt gesproken van ‘Bassins de mobilité’.
Logisch gezien zouden die categorieën dan aangepast moeten worden naar de vervoerregio’s.
Die wikipagina lijkt me hoe dan ook zwaar verouderd. In mijn eigen regio (Brussel/Leuven) staan er lijnen op die verdwenen of hernummerd zijn, ontbreken er lijnen (zelfs van voor januari 2024) en kloppen de kleuren vaak niet. Het lijkt me an sich een goede zaak om zo’n pagina te hebben voor overzicht en coördinatie, maar dat heeft weinig zin als die zo verouderd is. Ze updaten is natuurlijk een grote opdracht …
Ik zou er geen moeite mee hebben om dat bij te werken, te meer omdat ik zelf al een overzicht van alle buslijnen in Vlaanderen heb sinds 6 januari (en gedeeltelijk sinds 1 juli 2024).
Vaststelling in mijn regio Limburg: er staan nog vele opgeheven lijnen in OSM en vele nieuwe lijnen staan er niet in. Was er iemand bezig met een import van gegevens van De Lijn? Zijn er ergens gegevens van De Lijn beschikbaar? Kunnen foute gegevens al gewist worden?
multimob liet weten dat zeer recent, tussen 10 en 20 juli, alle lijnen met >20 ritten per week op OSM zijn gezet. Dat lijkt mij een heel werk gezien het geen automatische import is maar manueel werk waarvoor eerst de brongegevens worden gecorrigeerd, alle haltes worden met de juiste haltecodes op de juiste plaats gezet en dan worden de busroutes aangepast. Ik merkte inderdaad dat de buslijnen in Limburg, die voor enkele weken nog fout in OSM stonden, er nu correct in staan.
Nog iets waarover in mijn ogen een consensus gezocht zou moeten worden zijn de flexhaltes. Net zoals bij gewone bushaltes zijn er als gevolg van het “nieuwe net” heel wat flexhaltes toegevoegd en verwijderd. Er ontbreekt echter een eenduidig taggingschema hiervoor, en ik heb ook de indruk dat ze niet opgevolgd worden in de mate waarin reguliere lijnen opgevolgd worden.
In het oude belbussystem hadden belbusgebieden een nummer, dat is nu niet meer het geval, maar er zijn wel gebieden gedefineerd, al kunnen haltes ook onder meer dan een flexgebied vallen (zie bijv. de bushaltes aan het station van Diest). Ik zie grosso modo twee opties voor tagging.
Een tag die het onderscheid aangeeft tussen reguliere haltes en flexhaltes. Probleem hierbij is dat een groot aantal reguliere bushaltes ook flexhaltes zijn. Enige pluspunt dat ik zie is dat indien een systeem vergelijkbaar aan onze flexbus reeds bestaat in het buitenland, we het taggingschema zouden kunnen kopiëren. Maar ik ben hier niet thuis in.
Een flexgebied beschouwen als een lijn (of in een aparte tag steken). Voordeel is dat dan op elke halte de flexgebieden getagd kunnen worden, eerder dan een halte gewoon als “flex” te markeren. Ik weet echter niet of flexgebieden een soort van unieke identifier hebben; de naam ingeven in een tag is omslachtig.
Ik heb de discussie niet gevolgd, maar ik laat gewoon even weten dat ik op het werk de evolutie van openbaar vervoer haltes en routes bijhou en daardoor heel eenvoudig “changesets” kan aanleveren van wat er veranderd is. Bijvoorbeeld deze, die toont waar lijnen verdwenen zijn (rood is volledig weg, bij paars kan het zijn dat er varianten e.d. verdwenen zijn).