Ik ben voor een wandelroute (Groene Hartpad) de varianten aan het mappen. Die gaan meestal over honden (met hond, zonder hond of hond aan de lijn) en vooral over broedseizoen (soms maar niet altijd met datums).
Ff tsjekken of ik het goed doe.
- De relatie
De relatie ontleent zijn beperkingen/toelatingen aan de paden, dus in theorie zou je de beperkingen niet in de relatie hoeven taggen. Maar dat wordt erg lastig voor de huidige software, bijvoorbeeld omdat er alleen ergens onderweg een relatielid (wat zelf een relatie kan zijn…) is waar een beperking op zit.
Ik wil voor een hondenbeperking dog=no|leashed aan de relatie toevoegen. dog=yes lijkt me de verstekwaarde (ook wel bekend als default), dus dan hoef je die niet te zetten op de variant met hond. Maar die kan wel dog=leashed zijn.
Een exotisch bord als “Bij begrazing door schapen honden niet toegestaan” daar maak ik maar dog=no van. Als ik als wandelaar met hond geen schaap zie weet ik niet of ze achter een bosje staan of alleen die dag ergens een dijk aan het afgrazen zijn.
Voor een broedseizoenbeperking twijfel ik. Ik voel er weinig voor om daar komplete details in te zetten, maar ik wil wel aangeven dat er een broedseizoenbeperking is. Zal ik alleen seasonal=yes in de relatie taggen? De machineverwerkbare details kan je dan op de paden vinden. Voor de wandelaar is het dan misschien handig om in de description iets als gesloten 1 maart - 1 juli te zetten. Want die datums variëren per gebied.
- Het pad
Ik vind een voorbeeld van een pad
highway=path
access:conditional=no @ (Mar 01-Jun 30)
foot:conditional=permissive @ (Jul 01-Feb 29)
note=gesloten in het broedseizoen
seasonal=yes
Ik zie dat het klopt, maar…
? waarom seasonal=yes erbij, als de specifieke periodes van opening/sluiting er al instaan?
? Het is een path, dus moet er niet een betere accessrestrictie bij? Zoals het hier staat zou je er toch in februari of oktober met een mtb opmogen?
? note is de key voor een mededeling aan mappers. Deze informatie lijkt voor de wandelaars bedoeld, kan die dan niet beter als description=…?
? De toevoeging foot=permissive is nuttig, maar waarom twee periodes vermelden?
Ik zou denken: er is gewoon geen access, behalve foot:conditional=permissive @ (Jul 01-Feb 29).
Toevallig weet ik dat er bij deze een bord “wandelroute” en een voetbruggetje en een voetgangershekje staat, dus ik denk dat je er rustig een footway van kan maken. Dat geldt voor veel boerenlandpaden e.d., ook bv als je er alleen via een overstapje of kushekje opkan (en het is geen track) dan lijkt me dat al genoeg om er een highway=footway van te maken.
Kortom, ik vind dit heel erg lastige materie! Is hier consensus over of is het toch per geval bekijken?