Voorkeur bij gebruik van access:conditional

Ik kom verschillende manieren tegen om te taggen dat gebruik van een pad is toegestaan (permissive) door de terreinbeheerder, behalve tussen zonsondergang en zonsopgang. Het staat zo expliciet aangegeven op borden.

Een manier om dat te doen is:
foot=permissive
foot:conditional=no @ (sunset-sunrise)

Deze ben ik ook tegen gekomen (maar lijkt me niet correct, want dan zou je er in de nacht altijd mogen lopen):
foot=yes
foot:conditional=permissive @ (sunrise-sunset)

En ook komt deze voor, zonder de tag ‘foot’ (lijkt me ook niet correct, want de standaardwaarde op een voetpad is “yes”):
foot:conditional=permissive @ (sunrise-sunset)

Dit is, denk ik, wel correct (alleen gaat het mis als de routering geen gebruik maakt van de conditional-tag):
foot=no
foot:conditional=permissive @ (sunrise-sunset)

Zou dit ook correct zijn, als dezelfde toegang geldt voor wandelaars en fietsers?
foot=permissive
bicycle=permissive
vehicle=no
access:conditional=no @ (sunset-sunrise)

Is er consensus wat het beste is om te doen?

Durf niet te zeggen wat de consensus is maar als de tag foot:conditional wordt gebruikt dan is de meest voorkomende waarde permissive @ (sunrise-sunset):

https://taginfo.openstreetmap.org/keys/foot%3Aconditional#values

Deze manier heb ik net nog toegepast. Dat is niet per sé een voorkeur. Er zijn waarschijnlijk meerdere “goede” manieren. Ik heb wel access:conditional=no @ (sunset-sunrise) gebruikt, dat moet waarschijnlijk foot:conditional zijn. Dat pas ik later wel aan.

Sowieso moet er permissive staan, want het gaat om opengesteld terrein, niet over openbare wegen en paden.

Hier overschrijven de foot en bicycle tags de access:conditional tag, dus dit lijkt me incorrect. Die fout heb ik zelf net ook gemaakt.

Als je puur naar routering kijkt is dit functioneel correct, maar als je alles volgens het boekje doet kloppen deze tags alleen als de borden zeggen: “verboden te wandelen, uitgezonderd tussen zonsopgang en zonsondergang.” Meestal wordt het omgekeerde aangegeven (wandelen toegestaan tussen zonsopgang en zonsondergang) en daar horen ook de omgekeerde toegangsrestricties bij.

Soms is het handig om het om te draaien (geen toegang, tenzij …), wanneer toegang de uitzondering is. Bijvoorbeeld bij paden die alleen in een bepaald seizoen toegankelijk zijn:

access 	            no
dog:conditional 	leashed @ (Jun 15-Sep 30)
foot:conditional 	yes @ (Jun 15-Sep 30)

Conditional access wordt bijna niet ondersteund door routers dus ik zou het zo taggen dat de non-conditional tags weergeven wat de “normale” toegangsrechten zijn.

3 Likes

Klopt, zo beredeneer ik het meestal ook. Bij dat voorbeeld van mij is de toegang zo beperkt (zomer) dat ‘geen toegang’ de standaard stand van zaken is. Wel een mooi pad trouwens.

Sommige zetten binnen een gebied van een eigenaar, wanneer op het bord vermeld opening_hours op.

Dat klinkt als hun probleem. Net zoals we niet moeten taggen voor de renderer moeten we ook niet taggen voor de routers. Verder ben ik het er wel mee eens om de standaard access/foot/dog=permissive aan te houden met access/foot/...:conditional=no @ ...

Ik vind opening_hours wel interessant, maar er is nog zeer weinig ondersteuning voor. Het zou ons wel het werk besparen om foot:conditional + bicycle:conditional + dog:conditional + horse:conditional apart op alles te moeten taggen.

Ze worden naast elkaar gebruikt.

highway en opening_hours overpass

Er is blijkbaar el eens eerder gesproken over het gebruik van opening_hours, maar ik heb dat nog niet terug gevonden:
https://community.openstreetmap.org/t/broedseizoen-en-hond/94104/10
https://community.openstreetmap.org/t/toegang-paden-staatsbosbeheer/89510/15