Bewegwijzering, destination=* tagging, forward backward, de hele weg?

Ik zat wat te kijken naar destination tagging en forward/backward, zo ook destination:lanes.

Where to use?

Use destination=* together with highway=* on pieces of highway after the position of the signpost or ground writing. For details, see also the examples.

Ik maak hieruit op, bij het bewegwijzerbord een klein stuk.
Nu zie ik ook voor de kruising tagging staan. Terwijl er even later lanes zijn.
Zo ook over hele wegen.

Gewoonlijk tag ik alleen dat uitgaande stuk veelal naast de vluchtheuvel, een klein stuk.

Willekeurige screenshots.
afbeelding

Op inkomende wegen destination:lanes data.
(zwart lanes aantal, oranje lanes:backward, groen lanes:forward)


en zo loopt het oostelijk door tot de splitsing voor de volgende kruising. Na de splitsing, dat stuk staat helemaal geen destination tagging op de lanes terwijl er 3 lanes zijn.

Maar ervoor staat een vooraankondiging.
Op die plek destination aangeven?
Hier knippen?

Net voor de kruising

Bij de kruising

Wat is meer leidend? Bij de kruising of ervoor, om als eerste te taggen, of ook destination ervoor weg te laten.
Wat zal het verschil wezen voor routering, daarvoor zal deze tagging het meest worden gebruikt.

Hoe doen jullie het?
Mag je data verwijderen (knip voor een klein stuk) als het over de gehele weg staat. Ook voorbij andere kruisingen, wegens door lopende wegen. (zie dat lange kronkel fietspad eerste plaatje).

wegwijzerkaart
data van

De destination-tags hoeven alleen maar op de eerste way na de splitsing te staan om navigatiesystemen te laten werken. Bij het splitsen van wegen zullen ze ook op andere ways terecht komen. Het lijkt mij geen informatie verwijderen, wanneer je die informatie weghaalt. Sterker nog, ik zie vaak verouderde destination-tags op tweede en verdere ways van een afrit staan, omdat alleen de eerste geüpdatet is. Daarom lijkt verwijderen mij zelfs aan te raden.

destination:lanes kan op elke locatie waar voorsorteervakken of uitvoegstroken zijn.

1 Like

Ik ben het met je eens, vandaar dat ik het ook aanhaalde,
tevens, of het mag om alleen voor destination een knip te zetten in een way, zodat het niet heel ver weg door loopt.

De bewegwijzeringsborden staan er met de doelstelling op of voor een kruising een juiste keuze te maken. Dat is een relatief klein stuk.

Dat is dan de discussie, ben benieuwd, hoe anderen hier over denken.

Volgens de wiki

At least the first section of a road leaving the intersection must be tagged, however the tagging can continue on further segments until some different destination is signposted. This allows navigation software to show continuously which destination a driver is following.<

Het wordt natuurlijk absurd als je destination:forward=Lutjebroek 8 tagged en dat volhoudt en de navigator continu dat Lutjebroek 8 zou laten zien. Ik herhaal het niet op volgende wegdelen maar zal ook een weg niet opsplitsen. Pas bij de volgende richtingborden zal ik het weer taggen, Lutjebroek 3 bijv.

Ooit heb ik per ongeluk een typefout gemaakt hetgeen bevestigde dat de bord projecties op het scherm van OSM kwamen, verbatim in de volgorde zo als op de borden aangegeven bij multi destination. Die van boven/naar beneden ingave met semicolon scheiding houdt ik strikt aan. Dus was je boven de weg ziet is identiek aan op het scherm.

Schrijf je nu, dat je altijd de km achter de naam tagt?

Dat kan ik niet opmaken uit de wiki destination als gebruikelijk.

Nee, ‘verbatim’ dat wat op het bord staat, dus als de kms er achterstaan zet ik dat er ook in en als niet, dan zal de navigator misschien, die van mij doet dat, de kms nog te gaan tot volgende afslag aangeven.

Maar dat is niet de naam, het is een ander gegeven net zoals industrie logo, achtergrondkleur, ref vermelding.
Al deze hebben een eigen tagging
destinatiom:symbol=industrial en bij meerdere namen gebruiken van industrial;;; dat het bovenaan staat.
destination:colour=white;;;
destination:ref=
Zo zou de km ook in een combination moeten staan destiantion:(km)=8;;; voor de plaats op het bord, wat dan een koppeling geeft met een naam. Ik had me hier niet in verdiept of er wel zo’n combinatie is.
Zie nu wel destination:distance= maar of dat hier passend is. Kijkend naar enkele getagte, is dat wel de bedoeling. Zit je nog wel met de kilometer en de miles weergave, zag voor miles “5 mi” aangegeven.
Dan kan de routering er wat mee, zo zou je dus ook de - moeten aangeven.

En zo komt er een gebruik naar voren, wat men kan bespreken, zodat we meer op een lijn zitten.

met scheiding ;

Die colour:= tags gebruik ik al langer alsook destination:symbol en destination:ref. Die distance variant nog niet eerder tegengekomen en weet ook niet hoe dit te koppelen als het 1 weg is met richtingEN naar meerdere destinaties allemaal de zelfde kant op.

Als het er niet staat ga er ook niet naar zoeken en het verzinnen.

Edit misschien als de borden bijv Utrecht 40, Amsterdam, Haarlem 100 kan je destination:distance:forward=40;;100 doen. Zie genoeg multi destinaties waar sommige wel, ander niet in het rijtje een afstand erbij hebben. QA zal die dubbele ;; niet fijn vinden.