BAG-importverzoeken

Gedaan: https://overpass-api.de/achavi/?changeset=154111374

Met dank aan de snelle afhandeling door de gemeente is deze nu ook gedaan. :blush:

In de herhaling: Graag een update van het noordelijke deel van de wijk Broekgraaf in Leerdam.
BAG
OSM

Aan de anderkant van Broekgraaf, 1 woning in aanbouw aan Tiendweg 142a Leerdam.
BAG
OSM

Alvast bedankt!

Voila: https://overpass-api.de/achavi/?changeset=154159277

Bij deze: https://overpass-api.de/achavi/?changeset=154159137

Graag import van nieuwe brandweerkazerne Veenendaal. Het hoogste punt is bereikt.
Industrielaan 18, Veenendaal BAG
OSM
Lokaal nieuws

Graag import van twee appartementencomplexen Kasjmir en Denim aan Brouwersgracht in Veenendaal. De bouw is in volle gang.
BAG
OSM

Graag import van bedrijfspand aan Marconistraat 13a in Tiel. Bouw gestart.
BAG
OSM

Alvast bedankt!

Nieuwe versie van de plugin staat klaar om te downloaden.

1 Like

Verzoek tot her-import Emmalaan 1 te Oegstgeest.

OSM note
BAG

Toelichting:
Volgens Note: 4289861 | OpenStreetMap zou de omtrek van het pand aan Emmalaan 1 te Oegstgeest significant van omtrek zijn veranderd.

De bag-viewer lijkt dat te bevestigen, gezien de afwijkende vorm van het pand.

Goedendag,

Dit verzoek heeft misschien een lage prioriteit maar een aantal gebouwen komen in de wijk “Zuidwijk II” in Heerhugowaard niet volledig overeen hoe ze weergegeven worden in luchtfoto en BGT (alhoewel luchtfoto soms misleidend kan zijn).

Ook ontbreken een paar gebouwen (voornamelijk schuurtjes) nog in deze wijk.
Gek genoeg worden deze ontbrekende schuurtjes overigens niet weergeven door de BAG Viewer, dus het kan wellicht zo wezen dat de BGT-omtreklaag die ik gebruik in JOSM incorrect is op een paar plaatsen.

Nogmaals, het zal waarschijnlijk niet zo’n grote impact hebben aangezien de meeste belangrijke gebouwen correct zijn weergegeven, dus dit verzoek heeft niet zo’n hoge prioriteit.

Met vriendelijke groeten,
CasualDutchExplorer

De BAG Pand status is nog “Bouwvergunning verleend”. Zal achterlopen. Je kunt terugmelding doen. In ieder geval negeert de BAG Update plugin deze status. Wordt meegenomen m.i.v. status “Bouw gestart”.

Gedaan. Er was meer te doen daar: ook nr 3 was uitgebreid, plus nieuwe schuur en oude verwijderd. Zie screenshot:

(Als beginnend BAG Updater aardige oefening…)

1 Like

Ik heb het pand nu als pand-in-aanbouw geïmporteerd. Positie ziet er wat dubieus uit, maar dat kan dus komen door wat just zegt: tijdens de bouw is BAG nog wel eens wat minder nauwkeurig. Aan de andere kant zie ik daar een parking, dus wellicht is de landuse=construction wat groter en dan kan het prima kloppen, maar dat kan ik remote niet nagaan. Zou je dat kunnen nakijken en eventueel bijwerken? :blush:

Het pand is ook nog in aanbouw he? Hij (en het artikel) zei alleen dat het hoogste punt bereikt was, niet dat het al af was. :wink:

De complexen heb ik geïmporteerd.

Er is wel iets geks aan de hand hier. Er staat nog een pand met “bouwvergunning verleend” ingetekend in bag dat een deel stukje overlapt met het bovenste appartementencomplex in aanbouw en voor een groter deel met de naastgelegen bestaande panden, terwijl die “pand in verbouwing” als status hebben. :thinking:

Edit: of misschien is dit duidelijker, het gele vlak is het andere pand waar ik het over heb:

Die heb ik voor nu maar gelaten wat het is, weet jij wat daar aan de hand is? Als dat niet lokaal verklaarbaar is (gepland project) zou dit (ook) goede reden voor een terugmelding zijn.

Het totaalplaatje ziet er niet zo heel erg uit, het is misschien niet zo heel goed zichtbaar, maar om je een idee te geven (klik voor originele afbeelding, die bevat al meer detail):

Rood = pand gesloopt, oranje = pand gewijzigd, geel = nieuw (grofweg).

Dat lijkt aardig wat, maar er zijn (gelukkig) plaatsen waar het erger is. Ter vergelijk, ik liep/loop in mijn eigen woonplaats tegen hetzelfde aan… en als ik een willekeurig stuk pak van waar ik nog niet ben aangeland (detailversie):

Het is een monnikenwerk om dat bij te werken (nieuwe panden importeren gaat makkelijker en sneller dan bestaande panden updaten). Maar moet uiteindelijk wel ook gebeuren. Was voor mij reden om zelf met de BAG-plugin aan de slag te gaan zodat ik mijn woonplaats/werkgebied op die manier onder handen kon nemen, dus misschien is dat voor jou een ook idee? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Als ik met mijn eigen woonplaats klaar ben wil ik andere plaatsen ook met liefde onder handen nemen, maar daar ben ik ook nog wel even zoet mee ben ik bang. :sweat_smile:

Dit volg ik niet helemaal, bedoel je dan dat ze wel in BGT staan maar niet in BAG?

Lokaal krijg je wel echt een mooiere/betere kaart, maar ik laat 'm voor nu even aan me voorbij gaan. Misschien dat een andere BAG-importeur hier een mooi projectje in ziet, maar kan me inderdaad voorstellen dat het even op de wachtlijst blijft staan.

Ik ging ervan uit dat Pand met status “Bouwvergunning verleend” niet in OSM zouden opnemen. Mij lukte dat zelfs niet via de BAG Plugin “Update” en wilde niet gaan intekenen, maar mogelijk is er een manier om die Pand geometrie van de BAG ODS in de OSM Laag te voegen in JOSM, hoor ik graag… Dat in werkelijkheid het Pand in aanbouw, “Bouw gestart”, is, of vaak al af, komt veel voor. Vandaar terugmelding doen. Anderzijds in OSM is het “ground level truth”…

In de praktijk ben ik alleen “Bouwvergunning verleend” de tegengekomen. Er is een “bouw gestart” status, maar die moet ik nog tegenkomen in BAG. :yum:

In de praktijk hanteer ik dat dus - zeker als er zoals nu een bron bijstaat - gewoon als een in aanbouw zijnd pand (en dat heb ik hier wel meer zien gebeuren).

Ik heb de update knop eigenlijk nog nooit gebruikt, ik gebruik deze werkwijze (een combinatie van wat SanderH en Tjuro me hebben uitgelegd, en ik heb opgeschreven met de intentie dat in een wiki-pagina te proppen).

Edit: in de praktijk gebruik ik vaak de daar beschreven alt-cmd-v methode.

Ok, ja, die Evernote aantekeningen zijn handig ook. Ik heb deze Wiki pagina pas ge-update: NL:BAGupdate - OpenStreetMap Wiki . Denk dat deze leidend is (?). Kun je daar toevoegen? Hoewel, dit is weer een iets andere workflow. Blijft wat “word of mouth”…

m.i. komt “Bouw gestart” best veel voor. Ik maak daar in map5topo bijv gebruik van (nr 2A) door gebouwen gestippeld te omlijnen:

Uiteraard loopt altijd veel achter, is aan ons om veel BAG terugmeldingen te doen. En ok, misschien moet BAG Plugin “Bouwvergunning verleend” status in Update aktie meenemen. Maar hoe tag je dat? Is strict genomen niet “Under construction”…

Er is zoveel nog te doen in NL. Ik bespeur hier iets te vaak dat toekomstige bouwplannen in OSM toegevoegd zouden moeten worden. Plannen kunnen worden afgeblazen of aangepast. Laten we dat wat temperen en niet teveel energie van de community vragen… We zien wel als het zover is…

Mij lijkt “ground level truth”, ook voor rendering, leidend. Wat is er hier en nu!
Er ligt zoveel dat “er al is” en nog niet is gemapped, dus waarom op zaken vooruitlopen?
(Laatste 2 alinea’s mijn i.h.a. mening, niet aan @roelant gericht).

Ik ben er geen voorstander van om panden waarvan nog niets te zien is op de laatste satellietfoto’s te importeren. Ook als er wel al iets van enige bouwactiviteiten waar te nemen is, wijkt uiteindelijk de vorm van het pand (aanzienlijk) af van de BAG-outline “in aanbouw”.
Een eventuele import dient dan helaas weer gecorrigeerd te worden als het pand officieel ingemeten en zo in de BAG opgenomen is. Helaas is het enthousiasme voor het melden van deze “eindcorrectie” meestal heel wat minder dan importverzoeken voor embryonale of zelfs niet-geconceptueerde panden. Gewoon wachten tot het pand gereed is kan wat mij betreft geen kwaad.

2 Likes

Kan er een BAG-update gedaan worden voor OpenStreetMap in Made?

Het gaat hem om de volgende straten:
Zuideind 1-23 + 2-30
Zilverberg 1-29 + 2-54
Rendout 1-9 + 2-22
Alles is inmiddels ingemeten en gecorrigeerd.

:pray:

Graag BAG import

Science Park Eindhoven 5005 , SON EN BREUGEL

Status: bouw gestart
Ik weet dat er midden in dit gebied een trafo huisje staat.
Onduidelijk is wat daar mee gaat gebeuren, voor als nog staat dat er nog gewoon.