In Fryslan heeft de route_master van Qliner 350 mijn inziens te weinig relaties t.o.v. de dienstregeling die Qbuzz heeft gepubliceerd. Er mist nog een variant waarbij niet via Den Oever Monument wordt gereden in beide richtingen en een snelle rit van Nieuwe Niedorp naar Leeuwarden ontbreekt.
Dit is zeker geen uitzondering. Van de in totaal ca. 6600 route varianten in de Netex gegevens van de busmaatschappijen staan er ca. 3850 in OSM.
De vraag is of je iedere variant met 1 halte verschil in OSM wilt hebben en wie dat dan gaat bijhouden. Je wilt natuurlijk ook voorkomen dat mapper x halte A toevoegt omdat die in een bepaalde routevariant staan en mapper y de halte weer verwijderd omdat die in een andere variant ontbreek. Daar heb ik mij waarschijnlijk ook wel een keer schuldig aan gemaakt.
Voor automatisch controles is het verreweg het meest eenvoudigst als iedere variant in OSM zou staan, maar dan hebben we dus nog ruim 2700 varianten te gaan. Voorlopig is mijn insteek daarom om alleen te controleren of er voor iedere buslijn per richting minstens 1 route in OSM staat en of de routes die in OSM staan overeen komen met een Netex variant.