Admin_centre for alle kommunane?

Ein god del norske kommunerelasjonar har administrasjonssenteret sitt som medlem med rollen admin_centre. Dette er ein standard måte å gjera dette på i OSM.

Er det noko gale med å gjere dette med alle? Eller dei fleste, om det finst nokre rare unntak.
Treng ingen nye relasjonar eller place-nodar, og skulle ikkje laga mykje vedlikehaldsarbeid samanlikna med til dømes kommunegrenser.

Høres bra ut. Bruk gjerne de place=* nodene som har ref:ssb_tettsted=* tag. De inneholder population=* for tettstedet (i motsetning til hele kommunens innbyggertall). Og de er forsøkt plassert slik at om man ber om ruting til tettstedet så blir man ledet til den mest sentrale plassen i tettstedet (f.eks. et sentralt torg, eller for mindre tettsteder et veikryss).

1 Like

Litt på siden, men jeg syntes det var vanskelig (veldig mange valg på rappen) med å sette place=* på alle nodene så jeg begynte ( og ble aldri ferdig med ) en liten JOSM + place + virkeligheten mapper her

1 Like

“Storby” er nok passande for place=city ja. Om ein ser på OSM-datasettet i samanheng er det ein god del storbyar heilt ned mot 20 000 innbyggjarar.

place=city i Noreg per dags dato:

• To byar i nord-noreg, Tromsø og Bodø. Heilt greit. Verdt å leggja merke til at SSB delar frå Tromsdalen og Kvaløysletta som eigne tettstadar, noko som ikkje heilt passar den vanlege oppfatninga hjå folk.
  • Både Trondheim og Steinkjer i Trøndelag. Ikkje heilt einig her. Steinkjer som “storby” hadde kanskje noko for seg den gongen han hadde eiget fylke å rå over, men slik ståa står er han klart ein lillebror til Trondheim. Burde kanskje nedjusterast.
  • Ålesund i M&R, heilt greit.
  • Bergen og Haugesund nedover vestlandskusten.
  • “Tvillingbyar” har begge senter tagga som city, Stavanger-Sandnes, Skien-Porsgrunn, Fredrikstad-Sarpsborg. Kan gjerast slik, kan gjerast annleis.
  • Kristiansand og Arendal på Sørlandet.
  • Oslo, Drammen og Moss.
  • Mjøsbyane. Her er Gjøvik og Hamar no storbyar, men ikkje Lillehammer. Her synast eg eigentleg ein kunna vera litt modig og seia at ingen av dei når opp.
  • Vestfoldbyane. Tønsberg, Sandefjord og Larvik. Her kunne nok Larvik fått fyken :slight_smile:

Etter mitt skjønn er lista grei, og ingen skade skjedd om ho får stå som ho er. Litt kutting kunne vore greit likevel, i fyrste rekke Steinkjer, men og Gjøvik, Hamar og Larvik. Vil i alle fall ikkje ha fleire.

Jeg husker ikke helt hvorfor jeg lagde den listen min, men det var så mye frem og tilbake at jeg kalte den for “Den Vedtatte Sannheten” :joy: Jeg husker bare det var noen alvorlige brister i bystørrelse og place-tag sist jeg sjekket grundig med overpass…

Taggingen som er nå ble til etter en diskusjon på forumet: Byer tagget som city i Norge

Grensen ble satt til at byen (tettstedet) skulle ha 40.000 innbyggere (Hamar var allerede city pga bispesete/katedral og er fylkeshovedstad).

Jeg ser av historikken at Sandnes, Larvik, Gjøvik og Steinkjer er satt til city av litt tilfeldige brukere. Foreslår at de settes tilbake til town.

Har satt Gjøvik, Sandnes, Larvik og Steinkjer attende til town. Hamar får vera i fred enn så lenge

Bra. Ser forresten at place=town er oversatt med «Tettsted» i søkeresultatene på osm.org. Det var rart.

Grunnen er enkel: “City” er oversatt med “By”. For å kunne skille mellom disse så blir “Town” til “Tettsted”. Svenskene har gjort det samme i sin oversettelse. Danskene kaller begge deler “by”. Vi kunne kanskje prøvd “storby” og “småby” (eller “by”). Lenge siden jeg har sett på oversettelsen nå så kanskje det er andre gode forslag?

“Storby” og “by” tror jeg kan fungere.
Det var en som endret Sandnes fra town til city fordi “Sandnes er ikke et tettsted” (sto det i endringssettet).

Da har jeg oppdatert oversettelsen på translatewiki.net:

• City = storby
  • Town = by

Vet ikke hvor fort det blir publisert på https://www.openstreetmap.org/

1 Like