Addr:street en afkortingen: name of official_name volgen [POLL]

Ik ben bang dat adressen niet meer gevonden kunnen worden door diverse toepassingen wanneer we de regel loslaten dat addr:street overeenkomt met name van de bijbehorende weg/straat/plein. Zo lang niet is uitgezocht of dat een reëel probleem is, lijkt mij het veranderen van de addr:street tags ongewenst.

De wiki is op dit punt al jarenlang duidelijk.
In de pagina over addr:street staat:

en verder bovendien:

Toepassingen kunnen dus ervan uitgaan, dat ze alleen naar name kunnen kijken, en niet alle andere naamvarianten (official_name, alt_name, enz.) ook moeten meenemen om een adres aan de bijbehorende straat te koppelen.
Kunnen bij voorbeeld de Garmin-kaarten (met mkgmap gemaakt) zoals openfietsmap hier goed mee overweg? Of zitten die opeens met duizenden adressen die onvindbaar zijn? En alle andere apps die op OpenStreetMap gebaseerd zijn?

De makers van OSM Inspector vinden de koppeling tussen addr:street en name zelfs zo essentieel, dat er een waarschuwing is wanneer er geen straat te vinden is, met dezelfde naam als addr:street.

Al met al voor mij voldoende reden om niet af te willen wijken van de internationale richtlijnen over het gebruik van de addr:street tag. De naam van de openbare ruimte volgens de BAG kan dan toegevoegd worden als official_name op de highway=*.

2 Likes

De huidige situatie* is juist dat addr:street de officiële BAG-schrijfwijze volgt (dus official_name). Die kan dus afwijken van de straatnaam (name) in OSM. Volgens mij is dat al jaren zo, dus blijkbaar levert het weinig problemen op.

* hier zullen vast wat uitzonderingen op zijn, maar die komen weinig voor in mijn omgeving in ieder geval.

1 Like

Er staat nog meer op de wiki over addr:street; het voorstel om official_name te volgen is niet strijdig met de wiki. Wat betreft vindbaarheid lijkt mij de vindbaarheid van de officiële schrijfwijze van het adres belangrijker.

1 Like

addr:street als adresnode en official_name op de weg geeft ook geen waarschuwing.

2 Likes

Niet? Je moet volgens de wiki ‘over het algemeen afkortingen uitschrijven’, ook in addr:street tags, dan is addr:street=Weth. Zusenzostraat toch strijdig met de wiki? De paar uitzonderingen op de wiki-pagina over afkortingen lijken me hier niet van toepassing.

Ook aan de eis in de wiki dat de naam in addr:street overeenkomt met een name=* van een highway=*, wordt niet voldaan als bij name van de weg afkortingen uitschrijft, en bij adrespunten niet.

Dan de zin in de wiki waar je naar verwijst:

Jij wil beweren dat ik afkortingen in BAG-adressen niet uit mag schrijven op de envelop, omdat de post anders niet aankomt? Ik weet niet wat jouw ervaringen met de postbodes zijn, maar het zou me zeer verbazen als post retour gaat omdat er Wethouder Zusenzostraat staat, terwijl de BAG dat afkort.

Ik heb de poll gesloten wegens het verstrijken van de deadline. De duidelijke meerderheid is voor het gebruik van official_name:

In puntjes (zoals uitgewerkt in het eerste bericht) heeft:

  • official_name: 11*2 + 1 = 23 punten, 12 stemmen
  • name: 6*2 + 3 = 15 punten, 9 stemmen
  • geen voorkeur: 0 punten, 1 stem

(Dit forum heeft een rare manier van afronden trouwens, zie de opties geen voorkeur en lichte voorkeur voor official_name: beide kunnen maar 1 stem hebben gehad (100%/22 stemmers = 4.54%/stem), maar de ene zegt 4 en de andere 5%…

Daarmee is de eerder gestelde vervolgvraag van Allroads, zie onder, ook niet langer van toepassing.

Eigenlijk moet je voor addr:street ook een official variant hebben, addr:street:official (269) of met addr:street:official_name(2)


Gaan we de in het verleden omgezette uitgeschreven straatnamen in addr:street actief omtaggen naar de official_name (de BAG straatnaam), of laten we dit ‘na verloop van tijd’ gebeuren met bijvoorbeeld BAG updates in de omgeving van zulke straten? Ik ben een voorstander van het laatste (zolang het maar consistent is in een straat)

Bedankt voor het duidelijke overzicht.

Ik ben voorstander van grootschalig aanpakken, maar ik heb me niet goed genoeg in het onderwerp verdiept om te zeggen hoe.