Addr:street en afkortingen: name of official_name volgen [POLL]

N.a.v. de reactie van @E_de_Wit in JOSM regels tagcontrole Nederland - nu ook in Osmose - #2 by E_de_Wit even een draadje over addr:street:

Is het gewenst, ongewenst, of om het even om de straatnaam af te korten in addr:street?
(In Nederland dus; de OSM-regels over afkortingen zijn namelijk duidelijk)

Als ik kijk naar dit draadje op het oude forum over de straatnamenproblematiek, heb ik het idee dat het merendeel de voorkeur heeft voor uitgeschreven namen als name, maar addr:street wordt niet expliciet benoemd. Wel staat er dat het vooral te maken heeft met technische beperkingen van de BAG import plugin en dus gemakkelijker is om het te laten staan:

Dat is vooral een technische beperking. Adressen worden met de BAG-importer geïmporteerd, en overschreven. Het is daarom voorlopig eenvoudiger om de adresnodes zo te laten.

(‘Eenvoudiger’ lees ik niet als dat het ongewenst is om het te corrigeren, enkel dat het niet per se hoeft tot de importplugin het wel kan)

De wiki is echter recent aangepast door te specificeren dat addr:street de official_name zou moeten volgen. Waarschijnlijk is dat een onbedoeld neveneffect van het topic over afgekorte snelwegnamen welke alleen official_name hebben, want ik kan hier geen veralgemeniserende discussie over vinden die name=* (van de straat) ook uitsluit van addr:street van het adres.

Dus hierbij een draadje met de vraag: stel ik zie addr:street=St. Dr. Prof. Wethouderslaan, is het:

  • Fout om het uit te schrijven naar hoe je het in de volksmond zou noemen (“ik woon aan de Sint doctor professor Wethouderslaan 18 in Afkortingsstad”, het afgekorte is niet eens uitspreekbaar)
  • Beter om het uit te schrijven, zodat het overeenkomt met de gangbare naam (niet de formele papieren naam) van de straat, dus met de name=* tenzij de straat geen echte naam heeft (e.g. snelwegen)
  • Of allebei prima (en moet de wiki dus aangepast worden om dit ook te reflecteren)

Op basis van TagInfo van addr:street lijkt de waarde Sint veel populairder dan St.; en Doctor veel populairder dan Dr. in Nederland: addr:street | Keys | OpenStreetMap Taginfo Netherlands . EDIT: zie reactie E_de_With hierop.
En omdat dat ook meer overeenkomt met de internationale richtlijnen van OSM, zou ik dus zelf neigen naar uitschrijven (wat ik dacht dat ook de meerderheidsvoorkeur was 0:) )

=================

Poll ingevoegd op 30-11-2022.

Telling zal ik als volgt doen:
1e en 5e optie (‘moet overeenkomen met’) = 2 punten voor de voorkeursoptie
2e en 4e optie (‘lichte voorkeur’) = 1 punt voor de voorkeursoptie
3e optie (“geen voorkeur”) = geen punten
Een meerderheid van 51% van de punten beslist
Verloopdatum: 31 januari 2023

  • addr:street moet overeenkomen met official_name (dus: addr:street=Dr. Schaepmanstraat)
  • lichte voorkeur voor official_name, maar kan leven met name
  • geen voorkeur
  • lichte voorkeur voor name, maar kan leven met official_name
  • addr:street moet overeenkomen met name, tenzij name niet bestaat (dus: addr:street=Doctor Schaepmanstraat)
0 voters

Als aanstichter van dit draadje ook even mijn gedachten uiteen zetten.

Naamgeving op de weg is voor mij helder:
De name= volgens de conventies / straatnaamborden of anders gangbare namen.
Soms maatwerk bij complexere situaties zoals het Noord-/Zuidvliet.
official_name=* als ‘officiële / administratieve’ naam op de weg die in de BAG wordt gehanteerd.
Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat administratieve adressen zoals addr:street=Nr ook op de weg staat als official_name=Nr.

Tot zover zijn we het met uitzondering van wellicht het voluit schrijven van bijvoorbeeld ing. / ir. het wel eens met elkaar.


Dan nu naamgeving voor addr:street:
Ik heb addr:street net zoals addr:postcode (ten onrechte?) eigenlijk altijd als een administratieve waarde gezien die rechtstreeks uit de BAG komt en die veruit in de meeste gevallen overeenkomt met wat op de grond waarneembaar is.
Als men een brief ontvangt staat er zover ik weet ook ‘Nr’ op bij het adres in plaats van ‘Nummer’ of ‘Ypecolsga’.
De weg-adres relatie gaat dan via de official_name=* op de wegdelen.

Dit klopt nog steeds, want de ‘aan’ in deze zin slaat op de weg, die voluit geschreven moet worden. Niet op de addr:street van de BAG.

We zouden ook de werkelijke en waarneembare (voluit geschreven) naam op de weg kunnen hanteren en de papieren werkelijkheid over hevelen naar de official_name voor de adres-weg relatie.
Dit is compatibel met snelwegen waar de addr:street niet per sé slaat op de echte naam en werkt ook met rare administratieve dingen als Nr (moet die dan ook voluit worden geschreven? :stuck_out_tongue: ).
Het is ook makkelijker te onderhouden voor ons baggeraars (dan preek ik wel voor eigen parochie).
En is het minder foutgevoelig omdat de BAG adressen vast staan.

Dat Sint veel populairder is dan St. heeft vooral te maken dat Sint vaker in de BAG voor komt dan St.

Ik zou de officiële naam hanteren. Geschreven straatnamen zullen vaak ook de officiële schrijfwijze volgen, dan is het goed om een 1 op 1 match te zien in OSM.

En laten we eerlijk zijn; hoe vaak vertel je nog aan mensen je straatnaam ten opzichte van hoe vaak je het schrijft.

1 Like

Tot nu toe heb ik aangehouden om straatnamen uit te schrijven (zoals de OSM-Wiki zegt), ook in de addr:street-tag. Dat is namelijk een straatnaam.

Aan de andere kant vindt ik het argument om de BAG-spelling te gebruiken, omdat dat het officiële adres is, ook logisch. Het zorgt wel soms voor rare straatnamen die bijvoorbeeld op -str eindigen i.p.v. -straat.

Als er consensus is dat addr:street de BAG-spelling volgt, zal ik mijn werkwijze aanpassen.

Ik had dat zo op de wiki gezet omdat dat bij mijn weten staande praktijk was dat addr:street de officiële straatnaam bevat (en addr:city de officiële plaatsnaam, bijv. 's-Gravenhage).

Het lijkt me ook wenselijk dat addr:street de officiële schrijfwijze volgt; ik neem aan dat dat ook is hoe je het formeel voor bijv. de postbezorging moet opschrijven.

Oeps, neem ik dat argument terug, dank voor het opmerken :slight_smile:

Ik spreek het vaker uit denk ik eigenlijk ;). En dat geldt natuurlijk voor alle afkortingen dat je ze liefst niet uitschrijft, wel uitspreekt.

Ik dacht dat ze bij de post alleen keken naar postcode + huisnummer in Nederland, gegeven dat dat uniek is? Anyway, offtopic :slight_smile:

Ik vind het in principe ook allebei prima, gegeven dat een adres (en al helemaal een postcode) puur iets op papier is, wat woonplaats, straat, postcode en huisnummer koppelt. Dus ik sluit mij eigenlijk volledig aan bij wat A67-A67 zegt (of moet ik in dit topic Rijksweg A67-A67 zeggen :wink: ).

Zijn jullie akkoord als ik hier een poll open met als opties:
addr:street moet overeenkomen met official_name (dus: addr:street=Dr. Schaepmanstraat)
lichte voorkeur voor official_name, maar kan leven met name
geen voorkeur
lichte voorkeur voor name, maar kan leven met official_name
addr:street moet overeenkomen met name, tenzij name niet bestaat (dus: addr:street=Doctor Schaepmanstraat)
Met als stemmentelling dat:
1e en 5e optie = 2 punten voor de voorkeursoptie
2e en 4e optie = 1 punt voor de voorkeursoptie
3e optie = 0 punten
En een meerderheid van 51% van de verdeelde punten na 2 maanden stemperiode genoeg is?

Of is er een voorkeur voor een formeel stemproces op de wiki?

Ik stem voor 3: addr:street moet overeenkomen met name

Als de straat name=Doctor Schaepmanstraat heeft moeten de adressen ook addr:street=Doctor Schaepmanstraat krijgen.
Met voorkeur voor afkortingen uitschrijven, initialen alleen als dat gebruikelijk is, of op de (meeste, nieuwste?) straatnaambordjes staat.

Bij de BAG-import moeten daar op letten (als zal ik het zelf heus wel eens vergeten zijn…)

We hoeven het navi’s (in mijn geval OsmAnd) en hun gebruikers toch ook niet te lastig maken.
Die geeft anders in veel plaatsen zowel een Doctor Schaepmanstraat als een Dr. Schaepmanstraat, (etc.etc.) en maar één versie heeft dan de huisnummers bij zich.
One feature - one name

Op de weg name= voluit geschreven met enkele uitzonderingen daar hebben voor de Bag official_name
Op de locatie addr:street, waar de wiki aan geeft.

This key is for the portion of the feature’s address that conventionally indicates a street name. Depending on the country, the street name portion may appear before or after the house number (addr:housenumber=*). You should generally spell out abbreviations in full.

De leidraad van de wiki aanhouden.

Eigenlijk moet je voor addr:street ook een official variant hebben, addr:street:official (269) of met addr:street:official_name(2)
Voor mij moet altijd de BAG naam terug komen en zo nodig de uitgeschreven naam met enkele uitzonderingen.

Op de wiki staat ook:

Sometimes the roadway’s name=* must use one spelling of the street name based on street name signs, but the addresses along it must use a different spelling in order to receive mail, so tagging the roadway with alt_name=* can be helpful.

Precies dit lijkt me hier van toepassing (met official_name in plaats van alt_name).

Adressen worden gedefinieerd door BAG, niet door straatnaambordjes. Sterker nog, officiële straatnamen worden ook opzettelijk gekozen om een gewenst effect in adressen te krijgen (de eerder genoemde straatnaam “Nr.”, straatnamen als “Rijksweg A4” die puur voor de adressering zijn ingesteld, straatnamen als “Antwerpseweg - N281” waaraan het wegnummer is toegevoegd puur om het adres makkelijker vindbaar te maken).

Ik dacht dat ze bij de post alleen keken naar postcode + huisnummer in Nederland, gegeven dat dat uniek is?

De combinatie is inderdaad uniek, maar de uiteindelijke mens die het moet bezorgen kijkt toch echt naar de straatnaam in plaats van de postcode.

PostNL heeft ook een adres- en plaatsnaamzoeker, die bij de BAG-schrijfwijze zou moeten aansluiten: https://www.postnl.nl/adres-zoeken/

Dus: poll → meerderheidsbeslissing? (Of als iemand een officiële stemming op wil zetten, ook best…)
Want er is duidelijk verdeeldheid. Of passen we de wiki enkel aan door duidelijk te maken dat dit geen consensus betreft?
Mocht de meerderheid ‘name’ willen, kan er altijd nog gekozen worden om addr:street:official_name o.i.d. toe te voegen. (Voor mij persoonlijk geen must, maar sta er voor open)

EDIT: even een melding op de wiki gezet dat de tekst die daar staat iets betreft waar (nog) niets over besloten is

Een poll lijkt me niet verkeerd (mits voldoende tijd voor iedereen om te stemmen). Wat mij betreft is het vooral goed om een landelijke consensus te bereiken.

Poll ingevoegd in eerste post (@CJTmmr kun jij je stem van je eerdere bericht daar invoeren?)!
(Mochten mensen bezwaar hebben tegen een stemming, of de manier waarop, graag kenbaar maken)

1 Like

Dit vindt ik niet terug in de keuzes.

1 Like

Ik kan me voorstellen dat voor sommigen de voorkeur afhankelijk is van hoe verschillend name en official_name zijn.

de key: official_name kan niet, naast addr:street.
Wanneer het op een node staat, is het bijvoorbeeld de official_name van de amenity.
Wanneer het op een way staat, is het bijvoorbeeld, official_name, de officiële naam van het gebouw.

Dat is toch een van de opties met “voorkeur voor name”? Deze sluiten niet uit dat er een alternatieve tag ingevoerd wordt voor de BAG naam. (Dat is een vervolgdiscussie lijkt me, waarschijnlijk ook geen hele moeilijke)

Edit: dom forum toont het niet duidelijk, maar dit was een reactie op “Dit vindt ik niet terug in de keuzes.”

Als reactie op Jeroenvandergun:
In de situaties die jij bedoelt, staat ook de name tag op de straat onder discussie. En in dat geval wil je waarschijnlijk hetzelfde in name als in addr:street, als je voorstander bent van name = addr:street.

Of zou je situaties verwachten waar je op straat name=Doctor A. de Vries en op het adres Doctor Anneloes de Vries zou willen zetten? (Voor een situatie waarbij niet gekozen wordt voor de BAG naam)

Ik zou zeggen dat het goed is om addr:street overeen te laten komen met de official_name. Dan kunnen we de name tags van straten (highway) voluit blijven schrijven, maar de afgekorte officiële naam, die je ook vaak op borden vindt, kan getagd worden als een official_name die overeen moet komen met de addr:street tags.

Voor gevallen zoals de Sint doctor professor Wethouderslaan zou ik een loc_name tag aan de straat toevoegen voor de naam die men daadwerkelijk uitspreekt.

Gezien we bijna halverwege zijn, even een remindertje om te stemmen in de eerste post :slight_smile:

En het “nog ongeveer één week om te stemmen”-laatste remindertje :).