Zoeken/weergave OSM/OFM POI's

Bij sommige toestellen (zoals de zumo660 en de Montana) dien je na het toevoegen van een nieuwe taal ook de help bestanden te kopiëren naar ene bijbehorende folder naam. Aanpassen van de helpbestanden is niet nodig, wel de juiste hoofd foldernaam met een kopie van de NL help erin.

Eerst maar eens testen of het als aparte taal wel werkt zonder het originele dutch.gtt te hoeven aan te passen. Vooralsnog lukt dat me niet (krijg Engelse teksten op de kaart).
Op de Dakota vind ik geen aparte help bestanden of folders dus ook dat helpt helaas niet.

Ik vind het aanpassen van het taalbestand voor het optimaliseren van de teksten voor een specifieke kaart GEEN goede weg. Dit om reden dat het taalbestand generiek is voor het hele toestel en niet gekoppeld kan worden aan een specifieke kaart via profielen, zoals AnkEric hierboven ook al opmerkt. En als dat al mogelijk zou zijn… er zijn ook apparaten die geen profielen hebben zoals de Edge serie. Als je de kaart omschakelt, dan moet je een extra ‘undocumented’ handeling doen, namelijk ook de taalinstelling aanpassen. En wat nu als de gebruiker de voorkeur heeft voor engelstalige tekst op z’n apparaat … :wink:

Daarom dat ik liever een ‘aparte taal’ heb, als je 'm gebruikt icm de Openfietsmap, hoef je alleen de taal even te veranderen en je hebt de menustructuur in orde. Ieder is vrij om die handelingen te doen of te laten, maar het moet niet te ingewikkeld worden als je ook nog eens de standaard taalbestanden moet gaan omzetten. Uiteraard kunnen ook de Duitsers Franstaligen en Engelsen een eigen versie maken, vind ik prima.

Nieuwe OFM geupload met daarin wat nieuwe hekjes (oa stile), de ‘gate’ is nu niet meer transparant en wat beter zichtbaar.
Je kan nu ook zien om wat voor type hek het gaat, en ook tags als bicycle=yes/no. Vindbaar onder ‘Alle speciale punten’ in Mapsource/Basecamp, echter niet op mijn GPS.

Picknickplaatsen zijn verplaatst naar de poi van bankjes. Vindbaar onder autodiensten>stiltegebied. Extra tags als amenity=fireplace oid zijn ook meegenomen.
Bankjes zijn vindbaar onder dezelfde categorie (echter niet vindbaar op de GPS).

Cafés zijn verplaatst naar Eten & Drinken (Eetcafé).

Het Lint (pedestrian/bicycle=yes) heeft nu een rood randje (maar dat is off topic)

Jammer… :stuck_out_tongue:

Betekent dat ik nu meteen weer aan het werk moet om te downloaden en vervolgens óók verplicht ben om de nieuwe kaart op de GPS te zetten. En dat terwijl we dit weekend niet eens tijd hebben om te fietsen.
En dan ook nog kijken of mijn Map-gepruts het niveau van prutsen al is ontstegen…

Maar, desondanks, toch bedankt!

Aanpassingen:
Score op de PC = 100%

Etrex 30:

  • ‘Bench’ is te vinden onder ‘All POI’/‘Alle speciale punten’, ook zoeken op ‘bench’ is mogelijk.

  • Picnic_tables: yes!

  • Hekje zichtbaar: yes!

  • Café: yes! (Ook de subcategorie aanduiding is aangepast: ‘Cafe or Diner’)

  • Off topic, Het Lint: ik zie dat er een rode lijn zit tijdens het tekenen, maar zodra het scherm volledig is opgebouwd is de rode lijn weer ondergesneeuwd (bij alle zoomniveaus).

Deze vind ik het hoogtepunt:

  • access restrictions (opening_hours)

  • smoothness (bad/horrible/impassible)

  • ferry operating hours (opening_hours)

  • Je kan nu ook zien om wat voor type hek het gaat, en ook tags als bicycle=yes/no

Zichtbaar als aan een kaartkenmerk gekoppelde POI.

Vraag (o, sorry, weer off-topic):
Kun je op deze manier ook informatie koppelen aan een gebied?
Bijvoorbeeld: een heel gebied dat tijdens vogelbroedseizoen of bronstijd is afgesloten?
Ik heb wel (Somerense Heide) gezien dat iemand dit een beetje heeft opgelost door een Pad als name tag te geven: ‘Closed: 15 Mar - 15 Jul & 15 Oct - 15 Nov’.

Wb Het lijntje van het Lint, dat komt door de opbouw van de kaart, het lijntje bestaat uit een grijs vlak met een rood randje, maar in praktijk tekent Garmin eerst een rood vlak met daarbovenop een grijs vlak. Is die helemaal weg dan of zie je een rood randje zoals op het eerder geplaatste voorbeeld? Kan je een screenshot hiervan plaatsen?
En ik ben ook benieuwd naar wat jouw oude Etrex ervan maakt want dat kan er totaal anders uit zien.

Wb gebied, kan ik alleen de naam renderen. Ik zou dus name = name (opening_hours of access) moeten maken zodat je dat kan zien. Bijv. name=Boswachterij X opening_hours=sunrise-sunset; naam op de kaart Boswachterij X (open: sunrise-sunset). Maar of dat wenselijk is? Je zou die info evt ook op het toegangshek kunnen zetten of idd op de paden. Maar dan nooit als naam want dat pad heet niet officieel zo (dont tag for the renderer).

Aan wie stel je deze vraag? :confused:
Eric ziet geen rood lijntje op de GPS (wel op de screenshot op de PC).
Anke ziet wel een rood lijntje, ‘maar het zou best nog iets duidelijker kunnen’.


Etrex Vista HCx (zoom = 80m, detail=most)


Etrex 30 (zoom = 120m, detail=most)

Bedankt Eric, dat laatste plaatje is exact de weergave op m’n Dakota. Precies zoals is bedoeld. Het is een voetpad dus fel rood wil ik niet.
Jij ziet het als een fietspad en daar lijkt het ook op maar dan moeten ze daar maar een ander bord plaatsen :wink:
Nou zie ik dat het ene rood niet het andere is en grijs ziet er op de oude Etrex weer anders uit. Kortom het blijft een compromis, het enige wat je nog kan doen is de Typ file aanpassen en andere kleuren kiezen.

Nee, ik zie het zeker niet als een ‘fietspad’.

En het is ook geen ‘voetpad’. Niet in de zin zoals dit kenmerk ooit is bedoeld.
Probleem voor de gemeente was: er bestaat nog geen goed bord voor dat de lading volledig dekt.
Probleem voor OSM is: er bestaat nog geen goede tag voor die de lading volledig dekt.

Ik zie het als een track (?) waar je mag wandelen en (ook) mag fietsen. Of als [highway=unclassified] + [motor_vehicle=no] + [foot=yes] + [bicycle=permissive].

Een track is het zeker niet. Unclassified is standaard open voor fietsers en voetgangers dus die tags voegen niks toe behalve dat motorvoertuigen zijn uitgesloten.
Op de OFM zou dat te zien zijn als wit lijntje net als andere unclassified wegen dus dat levert geen extra info op, nu zie je tenminste wel dat het iets ‘aparts’ is.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:segregated

highway=cycleway/footway/path + bicycle=designated + foot=designated + segregated=yes/no

Het Lint is dus de laatste: [segregated=no].

Wij hebben een Nederland wel het idee gepikt, maar niet de uitvoering.

Dat ben ik met je eens. De tag highway=pedestrian is onjuist, lijkt me. Die tag geldt voor winkelstraten, etc. Althans zo wordt de term in Engeland gebruikt: pedestrian area. Het is een breed voetpad. Zo kennen ook brede fietspaden.

Gisteren maakte ik een nieuw iets mee, althans voor mij nieuw. Ik fietste een tocht die ik twee jaar geleden ook had gefietst, mede om een fietspad te controleren. Iemand had dat pad getagd als highway=path en af en toe als highway=cycleway zonder verdere tags. Nu herinnerde ik me van twee jaar geleden dat het een bospad was waarop redelijk goed viel te fietsen, maar dat toch niet aan mijn verwachtingen voldeed. Op de Onroute Fietskaart staat dit pad in het groen. Het pad had ik in zijn geheel getagd als highway=cycleway, surface=unpaved. Toen ik het pad opging, zag ik aanvankelijk een bord: Vrij wandelen en fietsen toegestaan. Direct daarachter stond een bord: Fietspad (een rond blauw bord met een witte fiets erop), naast het pad. Dit fietspad was gemapt en niet de track want die loopt anders na zo’n 300 meter. De tag surface=unpaved is niet geheel juist, want ik zag want steentjes, niet veel. De tag surface=gravel zou niet onjuist zijn. Gezien de relatief slechte staat van het pad laat ik surface=unpaved staan.

Na ruim 4 km kwam ik uit op een betonpad. Ik fietste verder, maar reed verkeerd. Dit pad stond nog niet op de OSM, dus heb ik dat hele pad op mijn Etrex getrackt. Ik kwam af en toe 70-plussers tegen die me verstoord aankeken. Aan het eind van het pad stond een bord: voetpad, rolstoelen toegestaan; verboden voor fietsers en paarden. Later zag ik dat het ‘onverharde’ fietspad naast het verharde voetpad loopt. Ik was dus in overtreding. Bij de volgende update van de OFM staat er een bospad op de kaart dat als een pedestrian way wordt weergegeven.

Dit draadje is het spoor een beetje kwijt :wink:

Het Lint:

Even vergeleken met een pad in het verlengde van ‘het Klaphek’ (ten westen van Nieuwegein).

Ik heb dat 2 weken geleden getagd als:

  • highway=path
  • bicycle=yes
  • est_width=0.5
  • mtb:scale=0
  • smoothness=bad (mooi hè, die POI waarschuwing!)
  • surface=paved (vanavond gewijzigd in: surface=asphalt, dat klopt voor 90%)
    Het was trouwens ooit getagd als ‘fietspad’ en dat is zeker onjuist.

Als ik ‘Het Lint’ nu vergelijk met ‘Klaphek’ op OFM dan valt mij iets op. Beiden hebben iets ‘aparts’. Tezamen illustreren ze het brede scala van ‘verhard fietsen’: van ‘perfect’ (afgezien van de medegebruikers/voetgangers) tot ‘slecht’ (maar wel heel leuk!).

En zo staat het op OFM. Zoek de verschillen, of de overeenkomsten :roll_eyes:

Conclusie?
Suggesties?
Betere aanbevelingen dan:

Fietspad = _______
Het Lint = _ _ _ _ _
Klaphek = . . . . . . .

?

Het Lint:

Het is geen voetpad! Op een voetpad mag je niet fietsen.
Op een fietspad kun je óók voetgangers tegenkomen (als er geen voetpad aanwezig is).
Het is een gedeeld pad, gedeeld gebruik en daarom geen _______ maar _ _ _ _ _ .

Perfect mappen en renderen is niet mogelijk. Niet met de huidige verkeerdborden, niet met de beschikbare OSM tags.

‘Best is de grootste vijand van beter’.

Dit is onjuist. Highway pedestrian wordt voor meer gebruikt dan winkelstraten. Nogmaals: Alles waar normaal auto’s zouden kunnen rijden, maar waar dat door verkeersborden en/of paaltjes+stoepranden verboden is kan als highway=pedestrian getagged worden.

We hebben inderdaad ook brede fietspaden, maar er is maar één tag voor fietspaden (afgezien van path). Er zijn echter twee tags (plus path) voor plaatsen waar je alleen maar te voet mag komen.

Dat tweede bord is wat alle fietspaden in Nederland zijn. Je mag er lopen, maar er zijn geen speciale voorzieningen getroffen. Zonder de voetgangers op die twee borden, mag je in Duitsland namelijk helemaal niet op het fietspad lopen.

@Ankeric:
Tja dat krijg je als je op een of andere manier moet generaliseren. Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Zo heb ik verharde wegen met smoothness = bad niet meer als onverhard willen weergeven omdat een hele hoop fietspaden in Amsterdam dan op de OFM als onverhard pad worden gerenderd. Anders had jouw Klaphek zeker een ander lijntje gekregen. Nu krijgt die omdat ik verhard pad en voetpad samenvoeg tot pedestrian met bicycle=yes hetzelfde predikaat als Het Lint. Maar nu wèl met mooi waarschuwingsbordje.

Het was even graven in m’n foto-archief, maar als je echt vind dat dit niet als highway=cycleway getagged mag worden omdat er geen fietspad borden staan, dan ben je minstens de tags motorcycle=yes, moped=yes en mofa=yes vergeten. Er staat namelijk geen enkel bord dat die er niet mogen komen.

Wil je hier nu mee zeggen dat het wél als fietspad getagd moet worden?
Daarmee wordt het aantal fietspaden verdubbeld…
Het Kerkvaartspad (oost van Alphen aan de Rijn) was óók fietspad. Geen enkel verbodsbord. Je mag er dus gewoon fietsen! Alleen een beetje lastig met die ‘stiles’… :wink:

Verder heb ik niet getagd: [motorcycle=no]. Met andere woorden: ik doe daar geen uitspraak over.

Mijn idee van fietspad:

  • of: er staat een bord fietspad (blijkbaar zijn er ook slechte fietspaden)

  • of: je kunt daar ‘loshandje’ met de fiets rijden zonder last te hebben van gemotoriseerd verkeer én het is geen voetpad

Klaphek voldoet aan geen van beide. En dus geen fietspad...

Flauwe opmerking, maar ik kan het niet laten: ook het feit dat er geen bord staat ‘verboden voor gemotoriseerd verkeer’ betekent: geen fietspad.
(Al twijfel ik: staat er aan de NO-punt ook geen bord?)

Volgende opmerking: pas sinds ik JOSM gebruik (sinds gisteravond en je weet waarom) kan ik zien wie paden heeft gemapt. Voordien niet… Je zou nu kunnen zeggen dat het netter was geweest als ik jou een mail had gestuurd over dit pad.

Volgend voorbeeld:
Lekboulevard (ook Nieuwegein).
Geen fietspad (= geen bord), maar wel verboden voor alle gemotoriseerd verkeer (wel een bord). En brede weg. Dus: idem ‘Het Lint’. Alleen juridisch anders geregeld.
Wat is voor OFM nu de eerste doelstelling: aansluiten bij de wettelijke regels (edit = ‘verkeersborden’) (hoe onduidelijk en tegenstrijdig die soms ook zijn) of de praktische situatie voor FIETSERS weergeven?