Als wij (als OSM) hun werk gebruiken om onze zebrapad-coverage te perfectioneren, zodat wegbeheerders ze dan weer uit OSM kunnen halen, dan was het toch nuttig zou ik zeggen
Voor de mappers die op basis van een data-analyse zaken intekenen: let wel even op dat je geen zebrapaden en de bijbehorende wegen intekent als deze inmiddels verwijderd zijn, zeker rondom ziekenhuizen. Ik heb net in Leeuwarden de oude toegangsweg naar de spoedeisende hulp weer verwijderd, omdat iemand deze op basis van deze zebra-dataset weer ingetekend had vorige maand (!). Hij is ook zichtbaar op de luchtbeelden uit de lente, maar inmiddels is in de zomer de nieuwe toegangsweg geopend en de oude verwijderd. De oude weg heeft nog een half jaar op disused:highway
gestaan zelfs, maar op een gegeven moment kun je niet alle oude wegen meer bewaren als er veel verandert in een gebied.
Met dit soort foute data kun je rare situaties krijgen. Ik hoop dat de meeste mensen het gezond verstand hebben om in de buurt van een ziekenhuis de borden met SEH te volgen en niet hun navigatie, maar met een noodgeval kan dat raar gaan.
Tip: als je iets intekent in een landuse=construction
-vlak, pak er dan even recentere beelden bij, of kijk even naar de geschiedenis van de omgeving, maar wees bij grote ziekenhuizen sowieso zorgvuldig.
Ik heb een berichtje gestuurd, met de vraag of ze in de vals-positievenlijst geïnteresseerd zijn.
Alle oude note=nl_no_zebra tags zijn verwijderd, ze staan nu alleen nog in de losse tabel. Terwijl ik zebra’s check komen er nieuwe bij, maar die kunnen dan binnen twee dagen weer verwijderd worden. Mocht de bronhouder van de zebradata belangstelling hebben in de vals-positieven dan krijgen zij de lijst.
Wat er precies mis was per punt staat daar niet in, maar ik heb een leuk lijstje veel voorkomende problemen:
Voormalige zebra’s
Punaises e.d.
Oprit met twee rijsporen bij huis
Onverharde weg met twee rijsporen
Verdrijvingsvakken
Dubbele stopstreep op de weg
Trap
Verkeerd georiënteerde strepen (dan kan het geen zebra zijn)
Zomaar een punt op de cirkel van een rotonde
Andere punten waar ik geen verklaring voor kan zien
Hier zijn jullie dus bezig mooi!
Deze variant wil ik toch even voorleggen:
Los van dat het best ingewikkeld is met gescheiden rijbanen, trambanen, busbaan, voelbare bestrating, stoplichten. Een mapper heeft hier op de rijbanen en de fietspaden een highway=crossing getagd, maar niet op de busbaan en de trambanen, die toch ook over het zebrapad gaan en bus en tram moeten daar ook voorrang geven.
Maar het gaat mij nu even over die extra poppetjes bij alle stoepranden: die zijn getagd als crossing=traffic_signals, met alle extra’s voor tactile paving, island, button_operated, geluidssignalen etc.
De gebruikelijke oversteekpunten hadden alleen highway=crossing, crossing=marked.
Nergens stond dat het om zebrapaden gaat.
Vreemd, toch?
Als je zo gedetailleerd te werk gaat kun je in principe zelfs nog (grotendeels) zonder highway=crossing
te werk gaan. Zie mijn paradepaardje hier waar ik vooral de verkeerslichten goed in kaart heb gebracht. Als weggebruiker (incl. voetganger) heb je in mijn voorbeeld vooral met de verkeerslichten te maken en hoef je verder niet te letten op een losse oversteekplaats. Als je die verder nog wel als fysiek object in kaart wilt brengen kan dat natuurlijk nog met de footway=crossing
ways en de traffic_calming=island
nodes.
Dit voert men verkeerd uit.
Zo.
You can use highway=traffic_signals for pedestrian crossings to indicate the signals, that is, where to stop or where the button is located. For this, the pedestrian crossing should be a way with highway=footway or highway=pedestrian.
Dit is niet de methode om het verkeerslicht te mappen, bij het plaatsen van een node.
If the traffic signal is not separately mapped, the node that is the actual crossing between the road and highway=footway/pedestrian should be tagged with highway=crossing + crossing=traffic_signals
Het drie en twee kleurige wordt niet aangegeven. Voor alle de gelijke key value.
Survey en beelden, herkenbaar is het button_operated. En heb dat in One Click verwerkt.
Sound is een survey observatie. Hoewel veel voorkomend.
menu

.
Dus als ik het goed begrijp staan die nodes goed, namelijk op de plekken waar de voetganger wacht op groen licht, maar ze zouden highway=traffic_lights getagd moeten zijn ipv crossing=traffic_lights. Dat het ook de plekken waar de lichten zich fysiek bevinden, dezelfde paal, is ‘toeval’, het stoplichtikoontje geeft niet de lampjes maar de wachtplek aan.
Ziet er netjes uit, inderdaad vooral vanuit de verkeersbesturing geredeneerd. Ik blijf het wel lastig vinden dat de verkeerslichtikonen niet de lichten voorstellen maar de wacht/bedieningsplekken. Maar dat is misschien meer een renderdingetje.
Vraag: als ik het goed heb zitten er op de eilandjes ook aparte lichten en vraagknoppen. Zouden die island knopen dan niet ook highway=traffic_signals moeten zijn?
Als je vanuit de fysieke objecten denkt dan is de tagging anders. Dan zou je niet stellen “de crossing is represented with the traffic lights” mn dus de besturing, maar eerder andersom: de fysieke kruising als object taggen met eigenschappen, en de verkeersregeling is een van de eigenschappen van de kruising. Als de oversteekplaatsen zebras zijn is de neiging om fysiek te taggen sterker.
Ik wilde even kijken naar de uitvoering.
De keuzes van minder tot meer gedetailleerd.
Van meer schematisch lijnenspel tot een meer topografisch lijnenspel.
Routering versus topografisch.
Dan kijk je, hoe andere het doen, leuk is om te zien hoe beginnende er over denken en wat ze willen intekenen, de neiging, zonder de kennis/ervaring.
Zien en op de plaats willen intekenen.
Kijkend naar:
Die verkeerslichten en de bicycle stop positie.
Hoe het ontwikkeld (wiki) en hoe andere ( boven ) het intekenen.
cycleway=asl
Dat valt je dan op. De positie bij de grijze auto.
Zo ook de doortekening van
footway=crossing
over de stoep.Dat klinkt naar waar OSM mee groot geworden is.
Ik snap ook heel goed dat mappers crossing=zebra willen mappen als ze een zebrapad zien. Als je dat niet accepteert, dan heb je veel frustratie en veel werk om het tegen je zin op te ruimen. Als je het wel accepteert, dan zie je het als beginnersmapping die door meer ervaren mappers mbv QA-tools wordt verfijnd.
Dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Bv. als standaardklus in PvdM: MapRoulette missie: crossing=zebra verfijnen. Moet iedereen wel dezelfde verfijning gebruiken, die ook OSM-breed duidelijk is en ondersteund wordt, anders kan je het MI beter laten! En het moet ook redelijk te doen zijn. Ik ben behoorlijk veel zebra’s tegengekomen waar ik niet kon zien of ze controlled zijn. Zelfs op kruisingen waar rondom zebra’s zijn en verkeerslichten voor de hoofdrijbanen, kon ik vaak niet met zekerheid zeggen of álle oversteken geregeld werden door lichten.
Voortgang: vals-positieven klaar!
Alle gedetecteerde zebra’s in het bronbestand zijn gecheckt en ofwel als zebrapad getagd ofwel aan de nogal lange vals-positievenlijst toegevoegd. Alle tijdelijke tags zijn uit osm verwijderd.
De valspositievenlijst is aangeleverd aan de NDW, die er hun AI mee gaan trainen en daarna hun zebrabestand gaan bijwerken.
Vervolg: vals-negatieven checken
@PeeWee32 Maakt een laag in zijn QGIS-cloud zebrakaart die de valsnegatieven toont, dwz waar OSM een zebra heeft maar NDW niet. Na checken zullen die deels in OSM aangepast worden, maar deels ook vals-negatieven zijn, dwz NDW heeft ze gemist. Naderhand krijgt NDW dan een lijst met locaties waar een zebra is die zij niet gevonden hebben.
Om te markeren welke zebra’s al gecheckt zijn gebruiken we nu check_date:ndw=datum om de checkdatum te noteren. Daardoor verdwijnt het punt van de vals-negatievenkaart, en na afloop kunnen alle punten met die tag aan NDW geleverd worden om hun AI op vals-negatieven te trainen.
Aangetroffen tagging: misvattingen
zoals ik die uit de gebruikte tagging meen op te maken. Dan gaat het dus niet over incidentele dingen, maar wat in een bepaalde periode door mappers systematisch toegepast lijkt te zijn.
- highway=crossing betekent op zichzelf al zebrapad
Nee, want crossing is ook voor fietsoversteek en de belijning kan ook uit stippel- of streepjeslijnen bestaan of ontbreken
- crossing=marked betekent op zichzelf al zebrapad
Nee, want crossing is ook voor fietsoversteek en de belijning kan ook kan ook uit stippel- of streepjeslijnen bestaan
- crossing:markings=yes betekent op zichzelf al zebrapad
Nee, want crossing is ook voor fietsoversteek en de belijning kan ook kan ook uit stippel- of streepjeslijnen bestaan
- crossing=uncontrolled betekent op zichzelf al zebrapad
Nee, want crossing=uncontrolled is ook voor fietsoversteek, de belijning kan ook kan ook uit stippel- of streepjeslijnen bestaan of ontbreken, en bij stoplichten komen al deze varianten voor.
Over kruising-mapping in het algemeen is het beeld dat
a. In eigenschappen precies gelijke puntobjecten heel verschillende tagging hebben, en tegelijk
b. In eigenschappen totaal verschillende puntobjecten precies dezelfde tagging hebben
En dat is in de rest van de wereld al net zo als in Nederland.
Ik zag vorige week, dat de app Magic Earth, als er alleen op de way highway=footway
footway=crossing
crossing=unmarked
ook een oversteek symbool plaatst. Dus op de node geen tagging.
Het kan zijn, dat de tags alleen op de way zijn geplaatst en niet op de crossing node van rijbaan en footway.
Dat kom ik soms tegen, maar verhoudingsgewijs heel weinig.
Terzijde: ik ben maar eens de todo functie van JOSM gaan gebruiken. Is wsch een plugin. Je selecteert een hoop objecten die je allemaal wil nakijken, dan klik je onder het todo-venstertje op + en dan is het een lijst die je af kan werken.
Bij elk item kan je (na checken en ev aanpassen) klikken op Overslaan of Markeer als voltooid, en dan springt/zoomt hij vanzelf naar het volgende object.
Speciaal geschikt voor het nalopen van een lange lijst waarbij de meeste objecten geen actie nodig hebben. Ik loop er een keer doorheen, alles wat goed is vink ik af en alles wat niet direkt duidelijk is of wat werk nodig heeft doe ik Overslaan. Na dat rondje heb ik een behapbare lijst waar ook echt wat aan moet gebeuren, dus dan begin ik weer bovenaan en doe het echte werk.
In dit geval gaat het om zebrapaden (verrassing!). Ik vind ze met overpass-turbo en exporteer naar JOSM. Daar gebruik ik de zoekfunctie om ze allemaal te selecteren, dan naar het ToDo-venster zetten, en gaan met die banaan! Voor mijn check hoef ik niet te downloaden, dat hoeft alleen voor de objecten die ik niet gelijk kan afvinken.
Dit wist ik niet over zebrapaden:
Niet verboden om erover te fietsen, maar geen voorrang
Het is voor fietsers niet verboden om over een zebrapad te rijden of om op die plaats over te steken.
Maar het is niet echt de bedoeling. Als je toch op een zebrapad al fietsend oversteekt, weet dan dat andere bestuurders fietsers geen voorrang hoeven te verlenen aan een zebrapad!
Bron: Veilig Verkeer Nederland
Dat zou betekenen dat ik een zebrapad tussen twee fietspaden aan weerszijden van een weg, vaker als path zou moeten mappen, of als footway met bicycle=yes.
Deze link gaat over Vlaams Nederland. Sommige landen hebben dit via default access opgelost door
bicycle
standaard toe te staan op highway=footway
+ footway=crossing
.