Als wij (als OSM) hun werk gebruiken om onze zebrapad-coverage te perfectioneren, zodat wegbeheerders ze dan weer uit OSM kunnen halen, dan was het toch nuttig zou ik zeggen
Voor de mappers die op basis van een data-analyse zaken intekenen: let wel even op dat je geen zebrapaden en de bijbehorende wegen intekent als deze inmiddels verwijderd zijn, zeker rondom ziekenhuizen. Ik heb net in Leeuwarden de oude toegangsweg naar de spoedeisende hulp weer verwijderd, omdat iemand deze op basis van deze zebra-dataset weer ingetekend had vorige maand (!). Hij is ook zichtbaar op de luchtbeelden uit de lente, maar inmiddels is in de zomer de nieuwe toegangsweg geopend en de oude verwijderd. De oude weg heeft nog een half jaar op disused:highway
gestaan zelfs, maar op een gegeven moment kun je niet alle oude wegen meer bewaren als er veel verandert in een gebied.
Met dit soort foute data kun je rare situaties krijgen. Ik hoop dat de meeste mensen het gezond verstand hebben om in de buurt van een ziekenhuis de borden met SEH te volgen en niet hun navigatie, maar met een noodgeval kan dat raar gaan.
Tip: als je iets intekent in een landuse=construction
-vlak, pak er dan even recentere beelden bij, of kijk even naar de geschiedenis van de omgeving, maar wees bij grote ziekenhuizen sowieso zorgvuldig.
Ik heb een berichtje gestuurd, met de vraag of ze in de vals-positievenlijst geïnteresseerd zijn.
Alle oude note=nl_no_zebra tags zijn verwijderd, ze staan nu alleen nog in de losse tabel. Terwijl ik zebra’s check komen er nieuwe bij, maar die kunnen dan binnen twee dagen weer verwijderd worden. Mocht de bronhouder van de zebradata belangstelling hebben in de vals-positieven dan krijgen zij de lijst.
Wat er precies mis was per punt staat daar niet in, maar ik heb een leuk lijstje veel voorkomende problemen:
Voormalige zebra’s
Punaises e.d.
Oprit met twee rijsporen bij huis
Onverharde weg met twee rijsporen
Verdrijvingsvakken
Dubbele stopstreep op de weg
Trap
Verkeerd georiënteerde strepen (dan kan het geen zebra zijn)
Zomaar een punt op de cirkel van een rotonde
Andere punten waar ik geen verklaring voor kan zien
Hier zijn jullie dus bezig mooi!