You are running version 1.8.0_361 of Java

Als ik JOSM open, doe ik dat met een *.bat file.

javaws.exe -J-d64 -J-Xmx2048m  josm.jnlp 
pause

Dit heeft jaren lang goed gegaan.

Op dit moment krijg ik een foutmelding, dat ik een oude versie van Java zou draaien (1.8.0_361
image

JOSM zal (binnenkort) niet meer werken en er wordt aanbevolen om over te stappen naar Java 17.0.6
Als je de optie “Update Java” kiest dan kom je op deze link terecht.

https://www.azul.com/downloads/?version=java-17-lts&package=jre-fx&os=windows&architecture=x86-64-bit#download-openjdk

De download is geen installatie bestand dat ik gewend ben in Windows.

Bij een zoekopdracht in het forum zijn er meer gevallen die hetzelfde ervaren.

Het lijkt te gaan om een
" *embedded version of Java maintained by JOSM developers, based on Azul Zulu.*"

De drempel is nu wel erg hoog gelegd om JOSM te blijven gebruiken, heeft iemand hier een mening over wat de gedachte hierachter zou kunnen zijn?

In het zoekresultaat wordt als mogelijke oplossing de .exe install voor Windows te installeren.

Persoonlijk heb ik altijd goede ervaringen met de *.jar versie met de geheugen regeling batch file gehad.
Eigenlijk wil ik de Java gebaseerde versie blijven gebruiken.

Heeft iemand tips en tricks?

(PS, ik heb de laatste versie van JOSM gedownload)

  • Inmiddels (tijdelijk) de Windows versie geinstalleerd, ik merk op dat mijn “afstandsbediening” (data download van browser naar JOSM niet (meer) werkt.
  • Geheugen tekort om “simpele” Luchtfoto Actueel Ortho layer te openen

Voor mij was het het omgekeerde. Ik vertikte het om die Java JRE te installeren, alleen maar voor JOSM. Heel lang was dat ding een bron van security ellende.

Voor mij is de drempel juist lager geworden nu er een simpele, geïntegreerde versie is. En ik zag laatst bij toeval dat JOSM nu zelfs gratis in de Windows Store staat, voor veel mensen is dat nog laagdrempeliger.

Heel simpel. JOSM is geschreven in Java. Java draait onder een omgeving die de Java Virtual Machine (JVM) heet. Deze kun je verkrijgen door een zogeheten JDK (of JRE) te installeren. Zulke omgevingen worden constant geüpdatet met nieuwe functionaliteit en veiligheidspatches. Java 8 is inmiddels verouderd, en veel Java programma’s stoppen met de ondersteuning ervan. Dit is normaal.

JOSM biedt nu schijnbaar ook de optie aan om deze JDK met JOSM meegeleverd te krijgen. Handig voor wie dat wenst.

Een verdere tip: als je wel zelf de JDK wil installeren, pak dan de huidige lang-ondersteunde release. Op dit moment is dat versie 17 (de vorigen waren 11 en 8).


@Kin_Sapalot: Sinds het verdwijnen van de Java browser plugin uit alle browsers, is alleen de aanwezigheid van een JDK of JRE op een computer niet meer een bijzonder onveilig iets (net zoals het hebben van Python niet onveilig is). Die tijd ligt in het verleden.


Een tip voor mensen die soms van JDK willen wisselen (met name softwareontwikkelaars), installeer dan SDKMan!, en laat deze de diverse JDK versies beheren.

1 Like

JOSM is sowieso een Java programma, welke versie je ook download. De *.exe is enkel een andere manier van verpakken voor distributie.

Vanuit het gezichtspunt van een ontwikkelaar ben ik juist blij dat Josm eindelijk over gaat op een recentere Java versie. Java 8 is inmiddels bij 9 jaar oud. Binnenkort kunnen we alle nieuwe functionaliteit gebruiken die er in de tussenliggende jaren is bijgekomen in de wetenschap dat alle gebruikers minimaal Java 17 hebben.

Dit is tegenwoordig de goede uitleg.
Ik heb alleen nog te veel slechte herinneringen van vroeger, en ik gebruik geen enkel andere programmas die de JRE nodig heeft. Vandaar: verbetering vanuit mijn perspectief.

Java 11 vermoed ik. JOSM is heel conservatief qua ontwikkelmethodiek. Helaas, want de onhandige buildomgeving vormt een enorme drempel voor bijdragen door derden.

JOSM dev here, please note I read a machine-translated version of this thread, so there might be some misunderstandings on my end.

Covering the points one-by-one:

When I open JOSM, I do it with a *.bat file.

The bat file appears to be using WebStart (most likely Oracle WebStart). I would highly recommend using OpenWebStart instead of Oracle WebStart.

  • Memory shortage to open “simple” Aerial Aerial News Ortho layer

It looks like you are setting the maximum memory manually in the batch file. Assuming you have 4GB of memory or more, this should not be necessary. Otherwise, I’d recommend upgrading, possibly to a Raspberry Pi (~70 USD, some assembly required). This would also come with some power savings.
If you do have 4GB of memory or more, I’d need to see the JOSM status report, just to verify what the actual memory usage is, what Java version is being run, and what instruction set the Java version was compiled for.

Best guess: the default java application on your machine is a 32-bit installation, and, even though you have installed a newer java version, you are still running JOSM with the older 32-bit java version. Which is probably Java 8. Try uninstalling older Java versions, assuming you have no other Java applications besides JOSM.

  • In the meantime (temporarily) the Windows version installed, I notice that my “remote control” (data download from browser to JOSM does not (anymore) work.

You might have had another copy of JOSM running when you started the windows version. Right now, JOSM remote control is greedy, in so far as it will not relinquish control to another instance of JOSM.

Java 8 is now obsolete, and many Java programs stop supporting them. - This is normal.

Some of our dependencies are starting to move away from Java 8, which means we will, at some point, be forced to move away from Java 8. Right now, it is just a suggestion – we still support Java 8, but we really want to have as few people as possible on it. Also, if we can move to Java 17, there are some things that we can do that may improve performance for everyone.

Soon we will be able to use all the new functionality that has been added in the intervening years in the knowledge that all users have at least Java 17.

We are probably going to be on Java 11 for a bit – the current Debian stable is not shipping with Java 17 as the default, unfortunately. This might change after Bookworm is released (Java 17 by default).
Regardless, we are probably going to update the JRE in the installers to the latest LTS release, and the links in the update prompts to the latest LTS release.

Unfortunately, because the clumsy build environment is a huge barrier to third-party contributions.

All you have to run to do a build is ant build. It is a bit more complicated for IDE builds (you have to either run ant build once or a specific subset, I’d just run ant build once). We do have wiki pages for the bigger IDEs.

Thanks for taking the time to join the conversation.

Firstly though: my comment should be read as ‘cumbersome’, not ‘clumsy’. Please be very careful with machine translations; they can significantly alter the tone of a message without a second thought. Machines do not understand context and have trouble with words where meanings overlap in translation.

I have contributed to JOSM myself, fixing one very annoying bug with route relation splitting amongst other minor patches. For context: I am a professional Java developer. I earn a living coding Java.

By the JOSM build being cumbersome, I don’t mean that actually building JOSM is hard (ant build and done), but that I still have to manually set up my IDE in 2023. That should not be necessary. Most mature Java projects just come with Maven or Gradle build files which define the project’s layout, and your IDE will be set up the moment you open such a project. No hassle, no manually declaring certain folders as source folders or what have you. Just open the project and fix stuff.

And then when you’ve fixed something, just push it to your personal git fork and submit a pull request. Not struggle with Subversion and Trac each time I make a patch.

That is what I mean by cumbersome. That isn’t an indictment of the project; I like JOSM. I still contribute when I reasonably can, but the barrier to entry is, even for a senior Java developer like me, high. (The move to Ivy is a step in the right direction though.)

I’m also fine with JOSM not adopting Maven and git: just be aware that this does limit the pool of resources available to the project. Is there any progress on that front?

Ik loop nu tegen dit draadje aan.
Heb nog niet alles gelezen, maar kan alvast terugwijzen naar dit bericht, misschien handig:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=865891#p865891
Ik heb geen enkel probleem met JOSM en WebStart:
ik gebruik de Azul tools dus, de JRE en de JAWS: ik kan die mannen wel waarderen.

Een Bad request!
Zeer handig :wink:

ben het geheel met Jeroen Hoek eens dat het zelf bouwen van JOSM veel te ingewikkeld is (ik kom er als eveneens Java programmeur wel uit, maar handig is het niet). Verder vind ik JAVA en Windows niet altijd een gelukkige combinatie, soms vernaggel je iets zonder dat je er erg in hebt (maar misschien is dat zowiezo een Windows trekje…Linux is veel leuker, maar mijn huisgenoten vinden dat dan weer niet zo handig). Maar goed, voordat we in een Windows/Linux discussie belanden,
@Commodoortje
ik gebruik ook zo’n simpel bat bestandje, maar ben tijdje terug op de openjdk overgestapt, ik download dan gewoon een zip file, zet die ergens weg (zonder dus vage windows installers).

Net nog even de openjdk 19 geprobeerd
https://jdk.java.net/19/
download de zip voor windows, mijn bat bestand ziet er zo uit:

c:\JAVA\jdk-19.0.2\bin\java -Xmx1200M -jar josm-tested.jar
(je kunt natuurlijk jouw Xmx waarde behouden)

Je ziet ook dat ik niet de jnlp download, maar de josm-tested.jar, die staat bij mij in dezelfde dir als de bat file.

Er zullen vast mensen zijn die die openjdk dan weer niks vinden vergeleken met de Oracle JDK, nou, dan gebruik je die toch lekker :wink:

Het volgende, bat file en updaten bij windows gebruik.
Bij windows installatie constateerde ik het volgende.
Dat bij install een andere versie .jar is geinstallleerd.
Gebruikers, afbeelding


Geen tested en latest, voorheen bij een update was het een nieuwe jar file in de goede map zetten.
Het is mij nog niet duidelijk, wat het verschil is. Waarom staat er bij windows install geen josm-tested.jar

Dit is verwarrend.

Weten jullie dat?

Dan het updaten bij gebruik windows install, dat kan je opnieuw installeren, maar de iconen op de bureaublad veranderen, dat wil je niet.
Wil je de josm-custom.jar handmatig vervangen, waar is deze te downloaden?
Werkt het ook als je de josm-tested. jar er in zet? En de josm-custom.jar verwijdert.

Nu heb ik een bat file met gelijk openen van een .jos startfile.
afbeelding
(eigenschappen bekijken in links klik)
De JOSM en HWConsole, als die wordt geopend, dan verwijst, het naar
afbeelding
en
afbeelding
beide nemen als java de runtime map (In JOSM Help, About, Installation details).
afbeelding

De bat file, welke verwijst naar de josm-custom.jar, dan staat daar het pad naar de op de pc geinstalleerde java in een map
afbeelding

Je kan de josm-tested apart downloaden, maar eigenlijk wil je voor de .exe openen en .bat file openen dat ze van gelijke .jar file starten en niet beide moet updaten.

Martijn had van Openwebstart een video gemaakt. …jnlp gebruik.
Geeft dan een goede indruk, hoe het werkt.

Dit gebruik ik niet vanwege het direct opstarten met een .jos file.

Allen dank voor de reacties, ik ga het een en ander uitproberen (als de tijd het toelaat)

special thanks goes out to Taylor Smock

Voor Windows gebruikers:
Een keer de .jos openen, daarna rechts-klik op JOSM en hij staat bovenaan de lijst recente files.
image